Frågor om XCR 440 -96

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Funderar på att köpa en xcr 440 -96:a, och har några frågor
Är dom bensinsnåla?
Vilket år kom dom med rörliga avgasportar?
Hur många HK?
Vad kostar försäkringen?
Något annat intressant om xcr?

E

Ej medlem/rogga

rörliga avgasportar från 97
bränsle på en 93a lite under 2.5 hård körning men det är det ju nästan konstant med en 440
hk varierar år till år de senare tror jag ligger på ca 80hk 93-96 alltså
trevlig skoter faktiskt

E

Ej medlem/Inloggad

har hört att dom är väldigt slö på låga varv stämmer det?
jämfört med en indy 500 hur är den då?

E

Ej medlem/Inloggad

tror inte det blir någon xcr 440 verkar vara en jävligt bra skoter fast dom drar ju inte under 2l milen

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Ej medlem/Inloggad skrev:
tror inte det blir någon xcr 440 verkar vara en jävligt bra skoter fast dom drar ju inte under 2l milen
Oj, om skotern inte får dra mer än 2l/milen så blir det nog väääldigt svårta att hitta en lämplig modell!

Ska vara någon av fyrtaktarna då, men att köpa en skoter för 120kkr och inte ha råd med dom dryga 3 litrarna per mil som dom flesta modeller vill ha går ju inte riktigt ihop... :eek:

E

Ej medlem/Inloggad

asså jag menar att dom drar väldigt mkt bensin... och att dom inte går att få under 2l milen vilket dom flesta GÅR att få

E

Ej medlem/Inloggad

Den skoter, jag menar med någolunda hästkrafter som drar under 2 liter milen vid blandad körning,rekommendera den gärna ifall den nu fins??? ha ha

E

Ej medlem/Inloggad

Den skoter, jag menar med någolunda hästkrafter som drar under 2 liter milen vid blandad körning,rekommendera den gärna ifall den nu finns i 90-talets modell program?? he he

E

Ej medlem/Inloggad

men en xcr440 drar mkt bensin skriver dom på skoterbanken iaf...
jämförelse (OBS taget från skoterbanken)
En xlt:
Lugn körning: 1.7
Blandad körning: 2.3
Hårdkörning: 2.7

XCR:Lugn körning: 2.1
Blandad körning: 2.5
Hårdkörning: 3.1

Enduro 500sp
Lugn körning: 1.6
Blandad körning: 1.8
Hårdkörning: 2.2

"Annars drar så kopiöst med bensin så man blir rädd men det kan juh verka häftigt om man gillar att tanka varje halvtimma."

"den går j-t bra i alla temp. och höjder bara man får igång den tar kopiöst med soppa annars ganska rolig "

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Dyrt nöje!

Jo, alla sportigare 440:s drar ju rätt mycket, men störst betydelse har nog tyngden (säger man verkligen så när det gäller skotrar?) på gastummen!
Det är ju så att det oftast är dom gasglada som köper 440:s, vilket gör att dom modellerna verkar extra törstiga när det jämförs bränsleförbrukning...

Man skulle ha gjort ett test med olika skotrar men samma förare och körning, det vore intressant att se hur mycket förbrukningen skiljer då!

Sist jag tankade hade det gått ca. 3l/milen och gången innan 4l/mil, men jag vet ju att jag kört och inte åkt skoter och då är det bara att bita ihop och slanta upp! :(

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har många mil på en -96a...å förvånansvärt lite bekymmer.
Effekten runt 80-85hk stämmer nog ganska bra, OTROLIGT billig att försäkra! Jag betalade ca 250:-/år i halvförsäkring.
Tokslö i starten med orginal variatorbestyckning...behöver gå med 5000rpm(+) i inslagsvarv. Om jag nu minns rätt så var det sista jag åkte med en almond/red-fjäder å 49,5grams vikter.
Hade en Indy 500 EFI -93 före XCR'n å den hade nog inte mycket att säga till om förutom på bränsleförbrukningen...men att säga att 440'n ville ha kopiöst mycket är nog att ta i...däremot tyckte jag bestyckningstabellerna var lite aviga till denna modell. Jag åkte med 240MJ på havsnivå i flera år utan problem, enl. tabellen skulle det inte gått långt alls. Nålarna i mitten och väljusterad flottörnivå.
Det negativa var väl att den kändes ganska liten för jag som håller runt 1,85 i längd.
Bytte bort den för ett år sedan och minns jag rätt så hade den tuffat närmare 1000 mil...å det (såvitt jag vet) på orginalkolvarna!

E

Ej medlem/Inloggad

Tack för alla svaren!! :D

Kehin ungefär hur mkt skilljde det i bensin mellan Xcr:en och indy 500:an du hade?

har nämligen en indy 500 efi sp -92 nu.. ;)

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
XCR'n var ju törstigare...men ändå inte så man svimmade på macken...
Jag har inte mätt nån förbrukning vad jag minns.