Jadu, vet inte så mycket om hästar och vikt men kan dela med mig om det jag vet...
Zl 600: Samma motor som ZRen, i sverige importerades dessa bara med förgasare, bara 2 drivhjul mot ZRens 4a, sämre dämpare runtom samt har den bredare spårvidd. Lite mer ledskoter än ZRen altså. (L står för Lady)
zr 580: Hängde med från 93 till 97, 95 började dom även tillverka vissa modeller med ETT tunneln och tsl boggiet, vilket ger betydigt bättre fjädring är "vanliga". Sedan 97 började dom använad ETT tunnel på alla ZR (även, ZLen). En bra instäld 580 motor går väll rätt jämt mot en nyare 500a, då 580 ej har reedventiler eller rörliga avgasportar. Men går jävligt hårt ändå. Har själv haft 4st 580 mototer. Skulle satsa på en sådan om jag var du.
zr 600: Samma maskin som ZLen som sagt, fast bättre dämpare, Finns med EFI, 4drivhjul och smalare spårvidd, altså. Lite mer "hoppaskoter" än ZLen. (R står för Racing)
zr 700: Samma maskin som 600an i stort sett (ZR2 chassiet vill säga, årsmod 98-99) tror den fanns 00 också, men då var det ZR3 chassiet. Dock så ska det tydligen vara (enligt vad jag läst) samma motor som i gamla wildkissen. Vilken är lite "uråldrig" mot dagens motorer. Så ZR700an har väll i stort sett lika mycket hästar som dagens 600or, fast med lite bättre effekt på mellanregistret.
ja, det är vad jag har att komma med, vill nån rätta mig så varsågod. Är inte 100% säker på allting, men 98% iallafall ;-)
Jaja. mitt tips, sattsa på en ZR580 -97a. Bra motor, Bra dämpning, men framförallt, snyggaste huv-designen som finns på alla ZR generationer tillsammans.