Freedide -11 eller Assault -11

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Hej
Funderingarna kring nästa års maskin är igång och det är dom fösta modellerna av (2011) Freeride eller Assault jag funderar på. E-tec 800 tilltalar mig men aldrig provkört varken motorn eller detta chassi -frågan är om man törs köpa en Freeride -11 med allt man läst om variatorremmar, har alla fått "sea level deep snow" på garanti?
Assault har jag provkört och älskar chassit men motorn kändes lite tam i jämförelse med min CF 8 -09:eek:h:
hur är freeride chassit -man har läst om tidiga summit att dom varit svårskråad och allmänt bockig -stämmer det?? eller har dom fått till smidigheten?

Tänker inte lägga mer än 90 000-100 000 vilket dom är på väg ner till nu ser man.
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Hej
Funderingarna kring nästa års maskin är igång och det är dom fösta modellerna av (2011) Freeride eller Assault jag funderar på. E-tec 800 tilltalar mig men aldrig provkört varken motorn eller detta chassi -frågan är om man törs köpa en Freeride -11 med allt man läst om variatorremmar, har alla fått "sea level deep snow" på garanti?
Assault har jag provkört och älskar chassit men motorn kändes lite tam i jämförelse med min CF 8 -09:eek:h:
hur är freeride chassit -man har läst om tidiga summit att dom varit svårskråad och allmänt bockig -stämmer det?? eller har dom fått till smidigheten?

Tänker inte lägga mer än 90 000-100 000 vilket dom är på väg ner till nu ser man.
Jag är också inne på samma maskiner. Vilken längd siktar du på? 144/146 eller 155/154?

/Joel
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Ja man har ju inte så mycket att välja på -Freeriden är ju 146" och Assaulten 155"och där är nog märket mer avgörande än längden för min del, är nog mer inne på en Assault då jag är väldigt skeptisk till BRP:s remproblem.
RMK 155" tror jag oxå funkar för min körning, hoppa är väll inte min grejj riktigt... RMK tala oxå lite för då den har större kylsystem då jag kommer dra pulka med den (väldigt sällan dock)
RMK känns ju prisvärd med nypris på 12 000 under Assault men jag har hittills inte sett en enda begagnad maskin! såldes bara Assault och Pro RMK i sverige? eller köpte alla Pro eller Assault för att det lät ballt?

-kom igen nu inga fler med åsikter!

//
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ja man har ju inte så mycket att välja på -Freeriden är ju 146" och Assaulten 155"och där är nog märket mer avgörande än längden för min del, är nog mer inne på en Assault då jag är väldigt skeptisk till BRP:s remproblem.
RMK 155" tror jag oxå funkar för min körning, hoppa är väll inte min grejj riktigt... RMK tala oxå lite för då den har större kylsystem då jag kommer dra pulka med den (väldigt sällan dock)
RMK känns ju prisvärd med nypris på 12 000 under Assault men jag har hittills inte sett en enda begagnad maskin! såldes bara Assault och Pro RMK i sverige? eller köpte alla Pro eller Assault för att det lät ballt?

-kom igen nu inga fler med åsikter!

//
Jodå, nog såldes det Rmk 800. Dämparna är dock inte bra och styret är inte skönt.
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Ja man har ju inte så mycket att välja på -Freeriden är ju 146" och Assaulten 155"och där är nog märket mer avgörande än längden för min del, är nog mer inne på en Assault då jag är väldigt skeptisk till BRP:s remproblem.
RMK 155" tror jag oxå funkar för min körning, hoppa är väll inte min grejj riktigt... RMK tala oxå lite för då den har större kylsystem då jag kommer dra pulka med den (väldigt sällan dock)
RMK känns ju prisvärd med nypris på 12 000 under Assault men jag har hittills inte sett en enda begagnad maskin! såldes bara Assault och Pro RMK i sverige? eller köpte alla Pro eller Assault för att det lät ballt?

-kom igen nu inga fler med åsikter!

//
Freeriden såldes väl bara som 154" under 2011 medans Polaris finns ju som Assault RMK 155" och Assault Switchback 144". Freeride 146" och 137" kom väl till i år? Skrev kanske lite otydligt i min fråga. =)

Jag kommer att åka på min kompis Freeride 154" i helgen. Så jag återkommer med betyg.

/Joel
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Jaha jag trodde att -11 Freeride var 146" och -12 kunde man välja mellan 146" o 137"
137" är inte intressant då den har tråkig kopplad boggie.
Swithback är inte heller intressant då den är för bred i framvagnen.
-Det är det här som ärså bra med detta forum, man lär sig hela tiden!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Rätta mig om jag har fel men RMK assault är väl även den bred i framvagnen...
Freeriden är justerbar mellan 97 och 100 cm ungefär...

För att jämföra summiten mot polarisen:
Har inte kört just RMK Assaulten men däremot Swb assault 144 och Pro rmk 155.
Båda är lättare att hantera och bryta omkull än Freeriden.
Är ju van med min FR nu och tycker den funkar riktigt bra, men för att göra samma manövrar med polarisen behöver man inte ta i lika mycket...

E-tec-motorn är en pärla, går kanon, drar väldigt lite soppa för att vara en 800.
Polarisen vill ha betydligt mer, men går också hårt.
E-tecen vill dock ha en del olja...

Remproblemen går att få till på summiten.
Alla maskiner ska drevas ner, är dock tveksam om det räcker, en del menar det.
Ha drevat ner min, kör flytande sekundär samt ett DJ variatorkit... Nu funkar det samt att den går mycket hårdare...
Polarisen verkar funka bättre i variatorerna...
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Ja som sagt e-tec motorn lockar -man kan kanske kan få en E-tec 800 i ett pro ride chassi...

Assaulten är 1054 på smalaste mej oj så smidig ändå!
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Rätta mig om jag har fel men RMK assault är väl även den bred i framvagnen...
Freeriden är justerbar mellan 97 och 100 cm ungefär...

För att jämföra summiten mot polarisen:
Har inte kört just RMK Assaulten men däremot Swb assault 144 och Pro rmk 155.
Båda är lättare att hantera och bryta omkull än Freeriden.
Är ju van med min FR nu och tycker den funkar riktigt bra, men för att göra samma manövrar med polarisen behöver man inte ta i lika mycket...

E-tec-motorn är en pärla, går kanon, drar väldigt lite soppa för att vara en 800.
Polarisen vill ha betydligt mer, men går också hårt.
E-tecen vill dock ha en del olja...

Remproblemen går att få till på summiten.
Alla maskiner ska drevas ner, är dock tveksam om det räcker, en del menar det.
Ha drevat ner min, kör flytande sekundär samt ett DJ variatorkit... Nu funkar det samt att den går mycket hårdare...
Polarisen verkar funka bättre i variatorerna...
Hur upplever du freeriden när du plockar bort snabbkopplingen till krängningshämmaren? Blir den jämförbar med Polaris att bryta i kull i lössnö och funkar det att åka utan den på led?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Varför lockar 800 E-tec motorn så mycket mer?
Vist den kanske tar någon dl mindre i bränsle vid lugn körning men tar istället 2L olja där Polarisen tar 1L. Så vilken bli billigast att köra i slutändan?
Polaris motorn drar hårdare än E-techen.
Har inte samma remproblem, och för att inte tala om att du måste klyva motorn efter ett par hundra mil för att fetta in vevlagrena. Om man nu inte vill chansa dvs..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur upplever du freeriden när du plockar bort snabbkopplingen till krängningshämmaren? Blir den jämförbar med Polaris att bryta i kull i lössnö och funkar det att åka utan den på led?
Nej det blir den inte...
Man måste hela tiden ta i lite mer med FR än med Polarisen...
Det funkar skapligt att åka led även utan krängare, men visst den blir lite tippigare...

IQ600RRSE

Varför lockar 800 E-tec motorn så mycket mer?
Vist den kanske tar någon dl mindre i bränsle vid lugn körning men tar istället 2L olja där Polarisen tar 1L. Så vilken bli billigast att köra i slutändan?
Polaris motorn drar hårdare än E-techen.
Har inte samma remproblem, och för att inte tala om att du måste klyva motorn efter ett par hundra mil för att fetta in vevlagrena. Om man nu inte vill chansa dvs..
Den går billigare även vid hård körning.
Tidigare i år så åkte vi en helg, riktig griskörning.
800 E-tec:en tog 4 L/mil ena dagen, 3.7 andra dagen, tror det var första gången jag gått den att ta över tre liter...
Pro RMK 2012 tog en dag 6 liter milen, den enda dagen vi kollade dock... Då är det inte "bara nån dl"
Vi åkte då ca 6 mil.
Säg då att E-tecen slukade i sig olja, 3.5% på 24 liter soppa = 8,5dl olja
Om vi räknar att Pro:n tog 2% på 36 liter så blir det = 7dl
Oljepris 100kr/L och soppa 15kr/L ger då att Polarisen kostade 160 kr/milen
E-tecen 145.
Nu är inte kostnaden så himla viktig, tycker det är mer viktigt att man kan åka en hel dag utan att få slut på bensin... Man ska åka hem för att man är slutkörd, inte för att soppan håller på att ta slut...
4L/mil på 40 liter ger aktionradie på 10 mil
6L/mil ger bara drygt 6.5 mil...

Tycker det verkar som att FR funkar bra med remmar i år...
Polaris är inte helt felfria där som du vill verka tro, verkar som det är lite folk som har problem i år...
Obs att jag skrev 2012, förra året hade FR stora problem innan åtgärder vidtogs, i år verkar det funka.

Har kört Rotax 800 sen -05, har aldrig klyvit nån motor för att fetta om, så att man skulle behöva göra det efter ett par hundra mil som du skriver är rent skitsnack...
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Baserar du dessa utalanden på fakta eller antagande?

Med tanke på dina uttalanden låter de inte speciellt trovärdiga i och med att du tror att din Freeride aldrig tagit över 3L milen innan, att du enbart mätt förbrukningen på PROn en gång, du höftar med att E-tecen tar 3,5% olja respektive 2% på PROn.

Nu kör jag inte varken Freeride eller Assault/Pro RMK men jag har då aldrig varit med om att någon i den krets utav flertalet Polarisar jag brukar köra i att någon har tagit såna siffror som 6L milen, jag har inte heller hört såna siffror annat än från just BRP ägare om Polaris, jag har däremot mer än en gång varit med om Ski-doo ägare som fått vända hem pga låg oljenivå innan tanken är slut.
Det är väl inte heller faktamässigt korrekt men det är då den personliga erfarenhet jag haft kring dessa modeller.

BRP har däremot alltid haft problem med remmar på sina motorstarkare modeller oavsett längd på mattan i större utsträckning gämtemot andra märken. Detta ända sedan Rotax serie III 800cc motorn introducerades. Och vist man har försökt avhjälpa det med ventilation hit och dit och omkalibrering av variatorer det har visserligen hjälpt till stor del, men problemet finns ju fortfarande kvar. Och personligen tror jag att hade BRP skippat TRA variatorn så hade många problem varit ett minne blott.

Samma sak gällande infettade vevlager, det är en korkad konstruktion och ett allmänt känt problem. Det går inte att argumentera emot. Vad skulle förelen med dessa vara?
Du personligen kanske inte har haft något problem med detta, men ägaren efter dig kanske har haft det. Det är så olika från fall till fall. Vist kan du säkert i enstaka fall köra över 1000mil utan haveri men efter ett par säsonger så ökar risken avsevärt om du inte river i förebyggande syfte och fettar om.

Enda fördelen jag ser med Freeriden gämtemot Assault/Pro RMK är dämparna. WE håller aldelles för dålig kvalite.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Baserar du dessa utalanden på fakta eller antagande?

Med tanke på dina uttalanden låter de inte speciellt trovärdiga i och med att du tror att din Freeride aldrig tagit över 3L milen innan, att du enbart mätt förbrukningen på PROn en gång, du höftar med att E-tecen tar 3,5% olja respektive 2% på PROn.

Nu kör jag inte varken Freeride eller Assault/Pro RMK men jag har då aldrig varit med om att någon i den krets utav flertalet Polarisar jag brukar köra i att någon har tagit såna siffror som 6L milen, jag har inte heller hört såna siffror annat än från just BRP ägare om Polaris, jag har däremot mer än en gång varit med om Ski-doo ägare som fått vända hem pga låg oljenivå innan tanken är slut.
Det är väl inte heller faktamässigt korrekt men det är då den personliga erfarenhet jag haft kring dessa modeller.

BRP har däremot alltid haft problem med remmar på sina motorstarkare modeller oavsett längd på mattan i större utsträckning gämtemot andra märken. Detta ända sedan Rotax serie III 800cc motorn introducerades. Och vist man har försökt avhjälpa det med ventilation hit och dit och omkalibrering av variatorer det har visserligen hjälpt till stor del, men problemet finns ju fortfarande kvar. Och personligen tror jag att hade BRP skippat TRA variatorn så hade många problem varit ett minne blott.

Samma sak gällande infettade vevlager, det är en korkad konstruktion och ett allmänt känt problem. Det går inte att argumentera emot. Vad skulle förelen med dessa vara?
Du personligen kanske inte har haft något problem med detta, men ägaren efter dig kanske har haft det. Det är så olika från fall till fall. Vist kan du säkert i enstaka fall köra över 1000mil utan haveri men efter ett par säsonger så ökar risken avsevärt om du inte river i förebyggande syfte och fettar om.

Enda fördelen jag ser med Freeriden gämtemot Assault/Pro RMK är dämparna. WE håller aldelles för dålig kvalite.
Det är fakta, att jag har bristfälligt underlag med förbrukningen på polarisen kan jag hålla med om. Men vad man läser i trådarna så tror folk(Poo) att man ljuger när man säger att en lössnöare kan gå på under 3L/milen...
Att jag aldrig fick FR:en att ta över tre liter milen förra säsongen är fakta, för min del.
Har inte kört sån grym körning tidigare med mycket puder/klättring som då den tog runt fyra L/mil.
Jag har kollat olje förbrukning två ggr, ena gången tog den 2.6% andra gången 3.3 %, så jag drog till med 3.5% i exemplet.
Det finns väl polarisar som går med ännu mindre än 2%, men det är väl det man ska sikta på antar jag.


Att alla Polarisar drar 6L/milen säger jag inte, utan det var en jämförelse vid ett tillfälle mellan e-tec och pro:n.
Skulle man inte kört lika extremt så skulle ju såklart Poo:n gått billigare, men det hade ju E-tecen med gjort med...
Vet att det är en extrem siffra, men vid sån körning går det åt, det är inte som att ligga på myrara och surfa, går inte att jämföra...
Håller med dig ang. variatorerna, TRA:n är den stora boven...
Dock så käkar dom inte remmar till frukost i år, så som dom gjorde i fjol...
Polarisen har riktigt fina variatorer, skulle gärna haft dem...

Vevlagren är inte en bra konstruktion, men man behöver inte riva motorn varje säsong som en del verkar tro...
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Vill du spara nån tusing i soppa men köra mesigare - köp skidoo
Vill du vara bäst och ha det bästa - köp polaris
enkelt val för mig i detta fall, känner även ett flertal skidoo-ÅFare som provat en 11as pro rmk och tycker den är rappare och enklare än båda summit och freeride
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
ja martinohman jag ser ju att du har det bästa -Polaris 800 -09...
kunde inte låte bli ;)

Jag borde ha förstått då jag skapade denna tråd att det skulle sluta med märkes***eri istället för rena fakta.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tycker jag håller mig rätt så märkesneutral och försöker belysa olikheterna.
Är så trött på kommentarer att XX är bäst bara för att, utan grund i påståendet, eller kankse utan att ens kört maskin dom kommenterar...

Polaris har det bästa chaasit just nu, otroligt lättkört.
Men E-tec motorn är en riktig pärla, bra med effekt och snål på soppan, det bästa vore som sagt en Poo med E-tec...

Det skulle vara lätt att skriva nåt negativt om Polaris -09 men det är ju som ett slag under bältet känns det som så jag låter bli ;-)
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Tycker jag håller mig rätt så märkesneutral och försöker belysa olikheterna.
Är så trött på kommentarer att XX är bäst bara för att, utan grund i påståendet, eller kankse utan att ens kört maskin dom kommenterar...

Polaris har det bästa chaasit just nu, otroligt lättkört.
Men E-tec motorn är en riktig pärla, bra med effekt och snål på soppan, det bästa vore som sagt en Poo med E-tec...

Det skulle vara lätt att skriva nåt negativt om Polaris -09 men det är ju som ett slag under bältet känns det som så jag låter bli ;-)


Haha :) ja det skulle verkligen vara som ett slag under bältet!
Ja visst hade det varit en dröm med Polaris med en e-tec motor i.
Men de som kör summit x 2012 säger att de blivit otroligt lättkörda. Har inte kört ngn sj´älv dock
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Har ju hittills inte haft något problem alls med den, gått ca 70 mil sen jag köpte, ligger på ca 3-5 l/mil, förutom två a-armar men det var nog mer förarfel...09orna var ju så oerhört ojämna, känner folk som knappt körde 10 mil innan det var något nytt men jag hade väll tur eller nånting ;) och på tal om kunnande så utgår jag mest från vad jag hört från folk som kan sin grej och de flesta tester man sett, var säkert två år sedan jag såg en skidoo gå segrare ur ett seriöst lössnö test.

ganska enormt test finns här: http://www.sledtrax.se/articles/1112/members/2011-12-06_21_the/index.shtml