Joel Nu vill jag ha en recension från helgens åkning -blev det någon provkörning av Freeriden 154" ?Freeriden såldes väl bara som 154" under 2011 medans Polaris finns ju som Assault RMK 155" och Assault Switchback 144". Freeride 146" och 137" kom väl till i år? Skrev kanske lite otydligt i min fråga. =)
Jag kommer att åka på min kompis Freeride 154" i helgen. Så jag återkommer med betyg.
/Joel
Har haft sånn jäkla träningsvärk i armarna så jag har knappt kunnat skriva förens nu. Så visst har jag åkt skoter i helgen =).Joel Nu vill jag ha en recension från helgens åkning -blev det någon provkörning av Freeriden 154" ?
-Låt höra.
Ja det skulle jag säga att det är. Det skulle va kul att prova dom bredvid varandra. Jag tror man värderar att den ska vara lättkörd rätt högt.XP chassit är alltså lika tungburkat och svårskråat som man hört/läst, det lutar mer och mer åt Assault -11 för min del.
//E
Personligen vad gäller pris så är det inte inköpspris som avskräcker mig (regeringen) utan alla andra kostnader som följer med en 800, någon som skrev här på forumet att du får räkna åtminstone det dubbla i kostnader på en 800 jämfört med 600. Det är just detta som jag inte gillar. Naturligtvis spelar körsättet in, men ändå.Var på provkörningsdag på Skälsjön igår och provade då Assault 800 -12 och en Summit 800 154" (alltså ingen Freeride) lite svårt och gör en bedömning på den typ av körning men jag tycker Assaulten känns trött blir fan besviken då jag jämför med min gamla CF 8 -09 som var betydligt rappare och mer underhållande i registret
-mycket kan bero på att motorljudet i Assaulten är ju som en gammal lastbil
E-tech 800 :an kändes trevligare i karaktären -piggare men otäck o köra tippig som få men ändå svår att lägga på burk.
Provade även RMK 600 inte dum den heller faktiskt, pigg motor och känns ju lätt som en KS 50 men 600 det är väll för tjejjer eller??
Egentligen så är nog en 600 ett klokt val men jag tycker det skiljer för lite i pris mot en 800 för att vara motiverat -jag kör ju ändå mest på låglandet så en 600 räcker ju långt.
-men hur kul är det att vara förnuftig...
//E
Jag har börjat fundera lite på om en 600 räcker, allt blir ju billigare och med tanke på hur lite mil jag får ihop på en säsong så kanske en 600 är mer befogad -hur mycket skiljer det i försäkring ungefär?Personligen vad gäller pris så är det inte inköpspris som avskräcker mig (regeringen) utan alla andra kostnader som följer med en 800, någon som skrev här på forumet att du får räkna åtminstone det dubbla i kostnader på en 800 jämfört med 600. Det är just detta som jag inte gillar. Naturligtvis spelar körsättet in, men ändå.
Hade jag inte haft familj så hade jag nog inte brytt mig om kostnaderna, fast nu tvingas jag göra detta.
Kör du lite mil kan du lika gärna köpa en 800.Jag har börjat fundera lite på om en 600 räcker, allt blir ju billigare och med tanke på hur lite mil jag får ihop på en säsong så kanske en 600 är mer befogad -hur mycket skiljer det i försäkring ungefär?
Kathalon vad har du för maskin?
//E
Ja jag kom ju o tänka på det själv när jag precis skrivit det...Kör du lite mil kan du lika gärna köpa en 800.
Har en 12,as Summit X 800. Enda gången som jag tycker den inte beter sig som jag vill är om man ska skråa och underlaget är hårt t.ex plogkanter eller om det finns gamla skoterspår under snön. Men enda sättet att ta reda på vilken skoter man ska ha är att få provköra olika modeller ordentligt. Funderar faktiskt på att hyra en PRO över dagen för att se om den är så mycket bättre än summiten att det är en sån jag ska ha nästa gång. Forumet är alldeles för infekterat av märkesfanatism att det inte går att bilda sig en uppfattning om vad som är sant eller inte. Många jämnför Pro Rmk mot freeride vilket jag tycker är fel. ProRmk ska jämnföras mot Summit X occh Assaulten mot Freeride.XP chassit är alltså lika tungburkat och svårskråat som man hört/läst, det lutar mer och mer åt Assault -11 för min del.
//E
Har ingen egen för tillfället, ligger i hårdförhandling med regeringen. har under 2 års tid vridit och vänt på allt möjligt. Vad behöver jag, vad får det kosta, hur ska jag prioritera etc. etc.Jag har börjat fundera lite på om en 600 räcker, allt blir ju billigare och med tanke på hur lite mil jag får ihop på en säsong så kanske en 600 är mer befogad -hur mycket skiljer det i försäkring ungefär?
Kathalon vad har du för maskin?
//E