Freedide -11 eller Assault -11

kronan

Aktiv medlem
26 nov 2011
64
1
6
Jag säger polarisen, pga den är mer lättkörd.
sen om den drar lite mer soppa är skitsamma enligt mig.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Freeriden såldes väl bara som 154" under 2011 medans Polaris finns ju som Assault RMK 155" och Assault Switchback 144". Freeride 146" och 137" kom väl till i år? Skrev kanske lite otydligt i min fråga. =)

Jag kommer att åka på min kompis Freeride 154" i helgen. Så jag återkommer med betyg.

/Joel
Joel Nu vill jag ha en recension från helgens åkning -blev det någon provkörning av Freeriden 154" ?
-Låt höra.
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Joel Nu vill jag ha en recension från helgens åkning -blev det någon provkörning av Freeriden 154" ?
-Låt höra.
Har haft sånn jäkla träningsvärk i armarna så jag har knappt kunnat skriva förens nu. Så visst har jag åkt skoter i helgen =).
Jag åkte mer eller mindre på Freeriden hela helgen men åkte även på en Backcountry i en timme eller två.

Jag kan börja med BC:en. Den upplever jag som väldigt tung och inte så smidig. Känns som en buss både på led och i lössnö. Vi lyckades bli av med det mesta av den känslan med diverse justeringar så som att släppa på balatan och ha den lite mjukare i fjädrarna fram. Dock så känns det att sätet är bredare samt att det är mycket reglage som sitter på styret vilket gör att den inte känns hundra i lössnön. Men den imponerade inte på mig i varje fall.

Freeriden känns ju avsevärt mycket mjukare och just anpassad för den lösa snön men jag tycker inte den gör bort sig på leden. Men visst det skjuter på i långsamma svängar på leden men det är ju rätt väntat.

Även på freeriden så släppte vi på balatan för att få upp den lite högre, då känslan var att den ville borra ner sig i med fronten i lössnön. Jag tycker personligen att den inte är allt för lättkörd. Den kräver att man är väldigt bestämd och att man vet var man ska (därav dom slitna armarna kanske). Den klättrar otroligt bra uppför men är rätt svår att kasta omkull på sidan om man skulle vilja vända eller bara leka.

Jag kommer troligtvis att satsa på mellanlång maskin typ 146" Freeride eller 144" Assault då jag tror att en kortare maskin passar min körstil bättre. Provade en 146" i 5 minuter på lördagen och den kändes rätt mycket smidigare under den korta tiden jag han prova.

800 E-tec motorn levererar sjukt bra med effekt och är helt perfekt mina ögon.

By the way. Backcountryn åt två remmar under helgen. =( Känns rätt trist att man måste ha det med i beräkningen på en så ny maskin.

/Joel
 
Last edited:

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
XP chassit är alltså lika tungburkat och svårskråat som man hört/läst, det lutar mer och mer åt Assault -11 för min del.

//E
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
XP chassit är alltså lika tungburkat och svårskråat som man hört/läst, det lutar mer och mer åt Assault -11 för min del.

//E
Ja det skulle jag säga att det är. Det skulle va kul att prova dom bredvid varandra. Jag tror man värderar att den ska vara lättkörd rätt högt.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Var på provkörningsdag på Skälsjön igår och provade då Assault 800 -12 och en Summit 800 154" (alltså ingen Freeride) lite svårt och gör en bedömning på den typ av körning men jag tycker Assaulten känns trött blir fan besviken då jag jämför med min gamla CF 8 -09 som var betydligt rappare och mer underhållande i registret
-mycket kan bero på att motorljudet i Assaulten är ju som en gammal lastbil :(
E-tech 800 :an kändes trevligare i karaktären -piggare men otäck o köra tippig som få men ändå svår att lägga på burk.
Provade även RMK 600 inte dum den heller faktiskt, pigg motor och känns ju lätt som en KS 50 :) men 600 det är väll för tjejjer eller??
Egentligen så är nog en 600 ett klokt val men jag tycker det skiljer för lite i pris mot en 800 för att vara motiverat -jag kör ju ändå mest på låglandet så en 600 räcker ju långt.
-men hur kul är det att vara förnuftig...

//E
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Var på provkörningsdag på Skälsjön igår och provade då Assault 800 -12 och en Summit 800 154" (alltså ingen Freeride) lite svårt och gör en bedömning på den typ av körning men jag tycker Assaulten känns trött blir fan besviken då jag jämför med min gamla CF 8 -09 som var betydligt rappare och mer underhållande i registret
-mycket kan bero på att motorljudet i Assaulten är ju som en gammal lastbil :(
E-tech 800 :an kändes trevligare i karaktären -piggare men otäck o köra tippig som få men ändå svår att lägga på burk.
Provade även RMK 600 inte dum den heller faktiskt, pigg motor och känns ju lätt som en KS 50 :) men 600 det är väll för tjejjer eller??
Egentligen så är nog en 600 ett klokt val men jag tycker det skiljer för lite i pris mot en 800 för att vara motiverat -jag kör ju ändå mest på låglandet så en 600 räcker ju långt.
-men hur kul är det att vara förnuftig...

//E
Personligen vad gäller pris så är det inte inköpspris som avskräcker mig (regeringen) utan alla andra kostnader som följer med en 800, någon som skrev här på forumet att du får räkna åtminstone det dubbla i kostnader på en 800 jämfört med 600. Det är just detta som jag inte gillar. Naturligtvis spelar körsättet in, men ändå.

Hade jag inte haft familj så hade jag nog inte brytt mig om kostnaderna, fast nu tvingas jag göra detta.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Personligen vad gäller pris så är det inte inköpspris som avskräcker mig (regeringen) utan alla andra kostnader som följer med en 800, någon som skrev här på forumet att du får räkna åtminstone det dubbla i kostnader på en 800 jämfört med 600. Det är just detta som jag inte gillar. Naturligtvis spelar körsättet in, men ändå.

Hade jag inte haft familj så hade jag nog inte brytt mig om kostnaderna, fast nu tvingas jag göra detta.
Jag har börjat fundera lite på om en 600 räcker, allt blir ju billigare och med tanke på hur lite mil jag får ihop på en säsong så kanske en 600 är mer befogad -hur mycket skiljer det i försäkring ungefär?

Kathalon vad har du för maskin?

//E
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har börjat fundera lite på om en 600 räcker, allt blir ju billigare och med tanke på hur lite mil jag får ihop på en säsong så kanske en 600 är mer befogad -hur mycket skiljer det i försäkring ungefär?

Kathalon vad har du för maskin?

//E
Kör du lite mil kan du lika gärna köpa en 800.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Kör du lite mil kan du lika gärna köpa en 800.
Ja jag kom ju o tänka på det själv när jag precis skrivit det...
-vilka jävla I-landsproblem detta skoterväljande är, nu då man är skoterlös så blir man totalt Blocketnarkoman
"en sån kanske nä den är för kort, men den är för lång o för dyr, för gammal" etc.
ska jag signa på en 2013 Assault nä det är för mycket pengar...

Nä jag väntar nog och köper en 11:as Poo 800:a till hösten ändå
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
XP chassit är alltså lika tungburkat och svårskråat som man hört/läst, det lutar mer och mer åt Assault -11 för min del.

//E
Har en 12,as Summit X 800. Enda gången som jag tycker den inte beter sig som jag vill är om man ska skråa och underlaget är hårt t.ex plogkanter eller om det finns gamla skoterspår under snön. Men enda sättet att ta reda på vilken skoter man ska ha är att få provköra olika modeller ordentligt. Funderar faktiskt på att hyra en PRO över dagen för att se om den är så mycket bättre än summiten att det är en sån jag ska ha nästa gång. Forumet är alldeles för infekterat av märkesfanatism att det inte går att bilda sig en uppfattning om vad som är sant eller inte. Många jämnför Pro Rmk mot freeride vilket jag tycker är fel. ProRmk ska jämnföras mot Summit X occh Assaulten mot Freeride.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Vill du ha E-TEC motorn i en smidigare förpackning än Freeriden så sikta på en Summit X. Jag ångrar inte att jag tog den istället för FR. Åker med skidorna i smalaste läget,tycker man den är tippig (och det är den) så kan man ju ändra till det bredare läget. Apropå skidor.... Pilot DS skidorna är inte bra alls.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Jag har börjat fundera lite på om en 600 räcker, allt blir ju billigare och med tanke på hur lite mil jag får ihop på en säsong så kanske en 600 är mer befogad -hur mycket skiljer det i försäkring ungefär?

Kathalon vad har du för maskin?

//E
Har ingen egen för tillfället, ligger i hårdförhandling med regeringen. har under 2 års tid vridit och vänt på allt möjligt. Vad behöver jag, vad får det kosta, hur ska jag prioritera etc. etc.

Har kommit fram till att för mig skulle Commandern passa bäst, fast på många punkter skulle 59 600 ace kanske vara bättre. Men vi får se vad 2013 har att komma med på lynx fronten. Samt vad min ekonomi väljer att leverera :)
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Slog till på en Assault -11 till ett fint vårpris -Välldigt nöjd än så länge!!