[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Dec-03 kl 02:21 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !
Jag har en kompis som har en Ski-Doo som har lite problem..... !!
Skulle vilja hjälpa min gode vän hitta problemet och fixa det permanent så det är borta på riktigt.
Objekt:
Ski-Doo Summit 600 (rotax 593, DPM, VM-Förgasare etc etc....
Symptom:
Drar i snöret 5-20 ggr (beroende på hur länge den stått och väderlek) och den går igång. Rusar upp till kring 4000 rpm. Går i typ 30 sek, dör. Efter detta kan man stå och tokdra utan att få igång den, men om man istället väntar fem minuter så drar man lätt igång den varpå den dör igen efter 3-5 sek och så får man vänta igen eller stå och dra förgäves.
Workaround:
Ibland har det gått att hålla den gående om en person blåser för kung och fosterland i tankhålet, men den definitiva lösningen är att kasta in ett kupeelement från bilen under huven med värmen riktad mot förgasarna. Så väntar man en kvart till en halvtimme så går den igång och går hur bra som helst.
Mina teorier:
Jag antar att det är nånstans det fryser en propp typ. Kan det vara i gasarna? Borde inte en sån vattensamling "fara bort med tiden"? Jag har provat ha i k-sprit och det har inte tagit bort nått vatten jag har även haft i en sån där "majscylinder" eller vad det är som ska suga upp vatten i själva tanken.
Önskas:
Alla tänkbara idéer/förslag på vad det kan vara och vad jag/han bör göra. Jag har bla. tänkt att efter julen ta hjälp av en kompis å plocka bort luftburken och dränera gasarna och så...
Kan det vara nått filter som är igensatt?
over and out
Jag har en kompis som har en Ski-Doo som har lite problem..... !!
Skulle vilja hjälpa min gode vän hitta problemet och fixa det permanent så det är borta på riktigt.
Objekt:
Ski-Doo Summit 600 (rotax 593, DPM, VM-Förgasare etc etc....
Symptom:
Drar i snöret 5-20 ggr (beroende på hur länge den stått och väderlek) och den går igång. Rusar upp till kring 4000 rpm. Går i typ 30 sek, dör. Efter detta kan man stå och tokdra utan att få igång den, men om man istället väntar fem minuter så drar man lätt igång den varpå den dör igen efter 3-5 sek och så får man vänta igen eller stå och dra förgäves.
Workaround:
Ibland har det gått att hålla den gående om en person blåser för kung och fosterland i tankhålet, men den definitiva lösningen är att kasta in ett kupeelement från bilen under huven med värmen riktad mot förgasarna. Så väntar man en kvart till en halvtimme så går den igång och går hur bra som helst.
Mina teorier:
Jag antar att det är nånstans det fryser en propp typ. Kan det vara i gasarna? Borde inte en sån vattensamling "fara bort med tiden"? Jag har provat ha i k-sprit och det har inte tagit bort nått vatten jag har även haft i en sån där "majscylinder" eller vad det är som ska suga upp vatten i själva tanken.
Önskas:
Alla tänkbara idéer/förslag på vad det kan vara och vad jag/han bör göra. Jag har bla. tänkt att efter julen ta hjälp av en kompis å plocka bort luftburken och dränera gasarna och så...
Kan det vara nått filter som är igensatt?
over and out