Fulla maskin med olja

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Märkliga saker kan hända med gamla grejer, men detta har jag aldrig vart med om.......
Skulle starta gammeln (MXZ 470 1994) i fjällen, den var full med olja!
Rann ut ur insuget till å med, så det var att ta bort nedre slangen till oljetanken och dränera ut de värsta, innan 2 burkar startgas och träningsvärk i halva kroppen fick den att knalla igång igen. Nu går den som i fornstora dagar, inga smörjnings bekymmer heller.
Jag har låtit allt vara som förr, vad är problemet?, har stått helt still sen i påskas tills nu, ej sommar startad ens.
Tips för att förhindra detta igen är välkommna.......Och ja, jag vet att man kan tömma olje tanken vid längre pauser i åkningen.......känns fegt?

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Kom igen nu gubbar! Nån ide har ni väl?, eller är detta unikt måntro. Tilläggas kan att det gått klockrent nu dessa dagar. Kan inte märka nån extra rök eller olje förbrukning. Och ja, den har stått i våg i sommar.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Märkliga saker kan hända med gamla grejer, men detta har jag aldrig vart med om.......
Rann ut ur insuget till å med, så det var att ta bort nedre slangen till oljetanken och dränera ut de värsta, innan 2 burkar startgas och träningsvärk i halva kroppen fick den att knalla igång igen. Nu går den som i fornstora dagar, inga smörjnings bekymmer heller.
Jag har låtit allt vara som förr, vad är problemet?, har stått helt still sen i påskas tills nu, ej sommar startad ens.
Tips för att förhindra detta igen är välkommna.......Och ja, jag vet att man kan tömma olje tanken vid längre pauser i åkningen.......känns fegt?
Kanske någon "kompis" som fyllt den med olja åt dig. :DAnnars så måste motorn vara igång för att pumpa olja in i cylindrarna.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RV motorer...

Det du beskriver är inte alls något ovanligt på Rotax sk. "RV" ( slidstyrda ) motorer då de börjat att få några år på nacken... ;)

I dessa motorer är vevhushalvorna åtskilda med en kammare fylld av olja som skall smörja det sk. "Sliddrevet"
( som driver vattenpump och slidskivan ).

Alt. 1.
* När motorn börjar att bli några år, så brukar självtrycket som blir i oljebehållaren vid långa stillestånd tex över
sommaren räcka till för att sakta men säkert få oljan
som är inne i kammaren att "läcka/sippra" genom packboxens tätnig vilket i sin tur sakta fyller ett eller båda vevhusen med olja.
Åtgärden man kan göra är att klyva motorn och pressa isär vevaxeln och byta tätningarna/packboxarna.
( brukar i dagens läge dock inte vara ekonomiskt försvarbart. )

Alt. 2.
* Det kan också vara packboxen ut mot slidskivan som har börjat att läcka och att oljan under längre stillestånd via kapilärverkan kryper mellan slidskiva och vevhus och rinner in i respektive vevhushalva.
Även här gäller klyvning av motorn och byte av packboxen.
( Dock behöver inte vevaxeln pressas isär om det nu är någon tröst ! )

Oftast är dessa "fel" inget att bry sig om såvida det inte läcker in olja på kort tid då det tyder på större fel på packboxarna.

Om man inför sommarförvaringen lämnar oljebehållaren i princip tom så brukar problemet inte bli så stort då det är dags att dra igång motorn nästa säsong.

.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Tack för det, bara att slå fart på vidundret nån gång under sommaren då o då! River inget som går så bra, verkar skottsäker, 1150mil utan skrammel.......