Funderingar ang 600 e-tec -10

W

wettrob

Tankarna går ikring att köpa en xrs 600 e-tec 2010 nu men jag hittar inte så mycket information om den, har försökt med sökfunktionen men fick ej fram så mycket om maskinen.

Vad tycker ni som har haft en sådan maskin hur den är och var den bra/dålig osv?
Kan skriva några punkter här men ni får fylla på lite mer.

Remproblem?
Olje samt bensin förbrukningen?
Dämparna?
Motorn, problem med vevaxeln som tidigare osv.
Går bra i snön? ( med 44mm matta )

Ett bra köp?

Fyll på mer vad ni tycker om den, vill inte köpa en till skoter som står i garaget hela vintern.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Tankarna går ikring att köpa en xrs 600 e-tec 2010 nu men jag hittar inte så mycket information om den, har försökt med sökfunktionen men fick ej fram så mycket om maskinen.

Vad tycker ni som har haft en sådan maskin hur den är och var den bra/dålig osv?
Kan skriva några punkter här men ni får fylla på lite mer.

Remproblem?
Olje samt bensin förbrukningen?
Dämparna?
Motorn, problem med vevaxeln som tidigare osv.
Går bra i snön? ( med 44mm matta )

Ett bra köp?

Fyll på mer vad ni tycker om den, vill inte köpa en till skoter som står i garaget hela vintern.
600án har inga av dessa problem.
Går bra och billigt

W

wettrob

Okej, uppskattar gärna mer svar från annat folk också.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Jag har själv en 12:as XRS och kan säga att jag är grymt nöjd med den! Var mest inne på en RS från början, men slutade med en XRS just av soppaförbruknings skäl, och den är väl så nära man kan komma till en RS. Vad jag vet så skiljer det inte så mycket på 12:ans och 10:ans XRS, förutom boggie, färgsättning och förstärkningarna som sitter längst bak på fotbrädorna.

Remproblem har jag aldrig ens hört talas om med 600 e-tecen. Har en bekant som har en MXZ 600 e-tec från 2009 som har gått 780 mil på original remmen. Den har inte ens börjat fransa sig eller visat några som helst tecken på att den är nära på att brista.

Oljeförbrukningen är väldigt låg. Men du kommer att märka stor skillnad. Soppaförbrukningen är också låg. Jag brukar ligga mellan 1.2-1.3 i snittförbrukning, oavsett om jag kör lössnö eller led, håller stumt eller glider.

KYB 40R dämparna är riktigt vassa. Lätta att justera och går att få dem anpassad bra oavsett körstil.

600 e-tec motorn är klockren. Bra skjuts i den, bra förbrukning, den är tyst av sig och är miljövänligare (om nu de spelar någon större roll). Motorproblem är inte heller något jag har hört något om.

XRS:en går faktiskt förvånansvärt bra i lössnö ändå tycker jag, och då kör jag fortfarande med 32mm matta. Går ju självklart inte att jämföra med längre maskiner. Jag får känslan av att de gånger man oftast kör fast med den beror på att de är så mycket snö och saknas en ordentlig botten, så man blir hängande på fotbrädorna.

Jag personligen älskar de breda fotbrädorna på den kombinerad med den framflyttade förarpositionen, oslagbar kombination. Maskinen fungerar väldigt bra allround och går att plåga riktigt hårt utan att den stretar emot.

Det var det mesta jag kunde komma på för tillfället. :) Har du några mer funderingar så är det bara att fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan!

W

wettrob

Det låter ju kanon!
Kör just nu 07ans xrs 800, varit så mycket trubbel med den så det endast ca 35-40mil denna vinter...

Älskar verkligen sådana svar, hehe. Tack så mycket :)

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
40
Järvsö
Mallan: har du slp skidor på din eller? Tänkte åka å köpa en xrs 600 -12 med slp skidor och 44matta. Var lite orolig om 600 skulle bli klen i lössnön?

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
600 E-tecen har tyvärr samma problem som alla andra Rotax....

Vev, cylinder, kolv for på min, Lynx betalar kalaset och den står just nu i väntan på delar tillsammans med 5st till 600 E-tec hos min ÅF.

Men det är annars en kanon motor och kommer sälja min skoter med ny motor 0mil i förmån för en längre Lynx med 600 E-tec.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag körde en -11 XRS 600 ifjol. Kan hålla med Mallan i mycket. Men att den går bra i lössnö är att verkligen överdriva. Det enda man kan göra är att åka rakt fram. Ska man burka och leka så får man slita som fan för att få den dit man vill. Sitter det 44 matta istället för 32 matta så blir den duglig, men långt ifrån bra. Den är ju inte heller gjord för lössnö åkning.

På led går den sjukt bra å andra sidan. Slår aldrig igenom och dämperiet är jag ruskit imponerad av. Jag saknade lössnön så det fick bli Freeriden till förra vintern. Mycket bättre utanför leden, men man fortfarande åka på skapligt på leden.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Vmax: Har lyxat till det med C&A Pro MTX skidor. Därfär min går helt okej i lössnö (tycker jag). Visst en 44 matta hade kunnat gjort en betydligt stor skillnad, men jag hade aldrig problem med att jag bara åkte rakt fram. Grymma skidor som gör fet skillnad mot både original och SLP. Styr hur bra som helst i lössnö. Jag är inte stor av mig, väger inte mycket och jag har aldrig behövt slita för att svänga i lössnö..

Enligt min mening så fungerar den helt okej i lössnön.. så klart det alltid går bättre med en längre maskin och större motor.. inget som besvärar mig eller något jag tänker på så fort jag ger mig ut i lössnö.

Superpalten: Väldigt tråkigt att höra.. men ska jag vara ärlig så har jag aldrig hört talas om dessa "problem" med alla Rotax motorer. Vilka problem syftar du mest på? Mest av nyfikna skäl. :)

Aldrig stött på något motor problem med någon av våra Ski-doo maskiner som vi ägt genom tiderna.. och det är ett gäng. Just nu är vi 3 stycken i familjen som glider runt med 600 e-tec motorer där maskinerna har gått, 244, 520, 720 mil utan att remmen har gått och inga tecken på motorproblem överhuvudtaget. Österrikarnarna vet hur man gör motorer om man frågar mig.

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Superpalten: Väldigt tråkigt att höra.. men ska jag vara ärlig så har jag aldrig hört talas om dessa "problem" med alla Rotax motorer. Vilka problem syftar du mest på? Mest av nyfikna skäl. :)
Har du missat den här tråden? :eek:h:

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=22928

Ett sätt att snabbt kolla om något är galet är om skotern stannar eller nästan stannar när man trycker i backen. Komptest måste man i alla fall på Lynx ta lös sekundärvariatorn och lite till för att komma åt att göra ett test så inget man kanske gör i all hast när man kikar på skotern, kolla också efter läckage bakom primärvariatorn.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Den där tråden har jag helt missat..

Kanske man ska ta och kolla motorn så att det inte är något problem då. Men när du skrev att skotern stannar när man lägger i backen, menar du att den dör helt? Alltså att den stänger av sig så att man lär starta den igen?

Gick in och kollade lite i "vevaxel" tråden och av vad jag såg på de 42 sidor jag ögnade igenom.. så fick jag känslan att det främst var 800 motorn som hade problem.. dessutom såg jag inte ens 600 e-tec skrivet någonstans, fick inte heller någon träff när jag sökte på 600 e-tec i tråden. Gick även in på dootalk och sökte på crankshaft problem osv. Hittade bara en kille som hade haft problem, och det var inte med veven.. annars var det bara en tråd om "high miles 600 e-tec".. folk som kört 1000 mil utan problem.

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Som du nämner är det främst 800an som har problem.

Men 600 E-tecen har samma typ av smörjning så problemen finns där också, dock långt ifrån lika mycket problem som 800. Många har fått sin 600 E-tec fixad på garantin även fast den är slut, däribland jag. Så dom som har haft problemet har inte ojjat sig på forumen. Som jag skrev tidigare hade min ÅF 6st som var på rep nu, en eller två var -12or.

Jag kommer välja en 600 E-tec igen för det är en bra motor, jag hade troligen ett måndagsexemplar att den havererade efter 250mil, det är tillverkade åtskilliga tusentals motorer och det är inte många procent som havererar så tidigt, men det händer förr eller senare så länge man inte byter fettet. Dock står jag över 800an just pga att dom har mer problem än 600an.

Angående backen så har en frisk 600 E-tec jämn och stabil tomgång och man kan trycka in backen gång efter gång efter varann utan att den tvekar på att stanna som en del förgasarmotorer brukar göra.

När min havererade så började det med att man fick gasa till före man tryckte i backen för att den inte skulle stanna när motorn skulle vända riktning, men till slut fungerade inte backen alls hur man än gjorde och då hade jag 5kg i komp i den ena cylindern. Backtestet visar inte att det är slut fett utan om motorn har tappat kompression.

Kolla handboken eller om det är serviceboken, står att man ska kolla tätningen på ena sidan av motorn om det är varje säsong om jag minns rätt, men vem gör det?

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Där ser man.. ja 250 mil är ju ingenting så jag håller med om att de lät som att du hade otur och fick ett måndags exemplar. Tur att BRP tog på sig att fixa det i alla fall, vilket dom förhoppningsvis fortfarande gör om man råkar ut för det idag med garanti kvar.

Kanske lika bra att ta en kik när man går igenom skotern inför kommande säsong.. men som du skrev.. vem kollar tätningen på sidan av motorn? Det ska vara om ÅF hade tjatat på en och sagt att man skulle hålla koll nån gång då och då.. men inte hört ett ljud om det.

Hur har det gått med din maskin då? Har du fått tillbaks den och vad fick du för respons av BRP/ÅF när skotern hade havererat?

Reactions: Fjaalar

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Ringde först till Stenmarks maskin där den var köpt, han sa bara att han inte kunde göra någonting när jag inte kunde komma med skotern dit, Kalix maskiner var ej heller intresserad att hjälpa till, ringde då till Brp huvudkontoret och bad om hjälp, men dit skulle jag måsta skicka ett brev om vad som är fel och då kan dom se över ärendet, då var jag uppgiven och tänkte ska jag verkligen måsta betala allt själv på en skoter som var 5 månader över garantin (Köpt säsongen efter.) och ca 250mil. Dvs nästan en ny skoter.

Men jag gav mig inte och ringde då för en sista chans till Brp Torneå som sa per telefon att Brp betalar, det var väldigt skönt att höra. Det är även nya delar och inte renoverade grejjer. Delarna skulle kosta kring 28000kr utan arbete. Den står ännu och väntar på delar, ÅF sa att dom prioriterar båt och vattenskoterärenden hos brp under sommaren.

Det är värt att vänta på om jag får en motor som gått 0mil :amuse:

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Skönt att det löste sig i alla fall! Kan förstå att dom prioriterar båt och vattenskoter under sommarsäsongen.

BRP huvudkontoret i sverige vette tusen hur det fungerar... Skrev förut på forumet om hur primären på min 12:a hade ätit sig genom sido kåpan vid främst boondocking. Hörde av mig till ÅF som vi tyvärr inte kom helt överens med och enligt Handboken och Ski-doo's policy på nätet står det: "kommer inte ÅF och kund överens i en garanti fråga så ska man vända sig till sitt lands huvudkontor". Vilket vi gjorde. Men de vill inte ens ha kontakt med mig som kund.. Dom vägrar att koppla vidare än på telefon. Mail eller brev var ända chansen.. Så vi skrev ett mail där vi beskrev hur det låg till, skickade foton osv. Skrev även att vi tyckte vi hade blivit dåligt bemötta av huvudkontoret och att vi eventuellt tänkte ta kontakt med huvudkontoret i Kanada.
Måndagen veckan därpå ringde chefen från huvudkontoret här i Sverige och sa att de skulle fixa en ny kåpa åt mig. Då var jag nöjd.

Men måste säga att det är konstigt att de hänvisar till huvudkontoret i garantifrågor.. sen vill dom inte ens prata med en?

Lite såhär off topic, så tillbaks till tråden nu. :)

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Tyvärr är lösningen Summit 800 variatorskydd på problemet med sidokåpan, du är inte ensam utan dom flesta har hål i kåpan eller nött nästan igenom plasten.

Tråkigt att man måste hota att prata med kontoret i kanada för att det ska hända något.

Artikelnummer som passar alla XP och RE-X maskiner, det ingår alla delar som behövs och monteringsanvisning.

Description: CONDUIT D AIR *CVT COOLING for Ski-Doo #860200714

Är man bara intresserad av att köpa delen som stoppar kåpan från att åka in går den att köpa löst, kolla Summit 800 -12 sprängskiss för artikelnummer.

Det är plastbiten som är till vänster om primären som stoppar sidokåpan att åka in i variatorn. Själva skyddet skapar en Turbo och den varma luften åker ut mot fotholken.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Ja tycker det är väldigt konstigt att man ska behöva gå så till väga för att man ska få ett vettigt svar ändå.

Har faktiskt köpt och monterat en CVT kåpa nu. :) Kändes ju onödigt att nöta hål på ännu en kåpa, så håller tummarna att CVT'n löser det problemet till vintern.

Känns riktigt lamt ändå att dom har ändrat plast blandningen på 12:eek:rna så att den är såpass vek att den flexar in och ligger emot saker och ting. Vikten var i princip anledningen jag fick som svar på den frågan dessutom..

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Har du missat den här tråden? :eek:h:

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=22928

Ett sätt att snabbt kolla om något är galet är om skotern stannar eller nästan stannar när man trycker i backen. Komptest måste man i alla fall på Lynx ta lös sekundärvariatorn och lite till för att komma åt att göra ett test så inget man kanske gör i all hast när man kikar på skotern, kolla också efter läckage bakom primärvariatorn.
Att motorn stannar när man lägger i backen behöver inte betyda att kompen är dålig. Är primärvariatorn full i remrester och damm så går variatorn trögt och kan få skotern att stanna när man försöker lägga in backen. det gjorde det på en polares rotax :)

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
40
Järvsö
Mallan:Okej så den känns ej trött då eftersom de är bara 600cc? Nu hade du ju 32 matta:) Drar din lite olja?