Smått sugen själv på turbo. Varit sneglat på dom flesta. Alla har deras fördelar och nackdelar. Kan skriva ner det jag uppfattat so far. Om någon har något dom vill lägga till så är det bara skriva det.
BD: -
Hemsida
Bra komponenter och möjlighet att välja en massa lull lull.
Finns att köpa med extern WG. Dock till en extra kostnad.
Verkar vara många som gillar BD. Dock har dom en extrem marknadsföring så det kan vara lite missvisande...
Negativt: Piggyback sprut & krävs "mkt" modifiering av skotern.
Dom har placerat slutburken framför QD remmen = Högre värmestrålning samt ett helvete å byta remmen när det är dags...
Priset är högt, dock av hängande om man väljer till lull lull...
Silber: -
Hemsida
Bra genomtänkt lösning. Krävs ingen modifiering av skotern så lätt att återställa till org. Tydligen lätt att installera också.
Inget framför QD remmen!!! Less is more
Ingår Lambda & avgastemp? mätare i priset, samt är priset lågt!!!
Negativt: Piggyback sprut, Lite sämre turbo?(Tror dock den är baserad på en garret så jag kanske svamlar), Finns ingen möjlighet till intercooler(om man inte är händig själv)
Deras kit hade mycket "barnsjukdommar" på -11 men verkar löst det till -12 och -13. Många som säger -13 kiten är turn-key och behöver knappt fintunas.
HM Turbo: -
Hemsida
Vipec sprut, Vattenkyld IC, Ingen oljepump och tank till turbo pga Aerocharger.
Verkar få sjukt bra kritik av användarna, och mest pga vipec sprutet som jag förstått det.
Negativt: Dyrt. Ingenstans att laga en Aerocharger här i Sverige.
Intercoolern sitter framför QD-remmen
Osäker om det krävs någon modifiering av chassi. Ser dock väldigt klumpigt byggt ut så förmodligen.
Aerocharger: -
Hemsida
Genomtänkta och bra komponenter! T.ex så har dom inte slangklammer till soppaslangarna som alla andra har. Utan pressade hydralkopplingar! Aerocharger turbo som ej kräver oljepump & oljetank.
Rimligt pris med tanke på vad man får. Erbjuds också med Luft lr vattenkyld IC.
Krävs ingen modifiering av chassi(osäker på detta)
Bra hemsida som förklarar det mesta. Dom har också ett videoklipp där dom går igenom deras komponenter och förklarar lite om sakerna.
Negativt: Aerocharger turbon går ej reparera i sverige. Dom verkar dock tillmötesgående så går säkert att köpa hem ett renoveringskit och lämna in till någon kunnig turborepare.
Finns för lite feedback än ang Push turbo så det känns inte som ett aktuellt val.
Hoppas detta kan hjälpa någon gasglad själ :evil:
Känns som det står mellan Silber & Aerocharger för min del.
Finns en nackdel med Vipec sprutet som inte riktigt är så "bekvämt". Det är att vid tuning så krävs en laptop. Och det känns personligen som ett stort hvete om man vill göra någon snabb justering på fältet...
Annars hade jag nog valt HM Turbo.
Men man kanske tar sitt förnuft till fånga och kör standard. Går ju rätt ok som den är :whistle: