Funderingar

T

Trumpeten!

Hej! det är jag som är trumpeten på forumet fast jag klantigt tappat bort lösenord och ej kan registrera en ny användare då jag ej har en annan hotmail!

Har inför stora kval länge nu funderat på en sak, är i skoterbytar tankar, å tankarna kretsar mellan 2 olika skotrar, Yamaha vmax xtc 600 -97 och Arctic cat zr 600 efi -98, den sak användas som lekskoter å ledracer samt över leva klantiga landningar(dock ej så stora hopp då jag ej har den kapaciten att göra 10 meters hopp och fortfarande sitta kvar på skotern.

Så därför vill jag veta följande(motiverade svar, annars kan ni skita i att svara)

Vilken väger minst
vilken är mest balanserad
Vilken ni anser snyggast
vilken som har bäst ledegenskaper
vilken som klarar av dom längsta hoppen och dom klantigaste landningarna
vilken som går bäst i lössnö
dämpare boggie viktförskjutning mm

Mvh Manne"Blaze"Palmqvist;P

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Jag skulle välja XTC:n bra fjädring och hyffsad rapp motor
Sen snyggast det är upp till dig själv att avgöra

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Norden_AN skrev:
Det får du väl själv bestämma...man går väl efter egen hjärna. (Ursäkta om jag inte fick svara)

Jag måste bara få säga att jag ser att du svarar i så gott som alla trådar men jag har än inte sett någon tråd där du gett ett svar på frågan i tråden

jag är bara lite nyfiken på varför du sitter och skriver i alla trådar då?

jag påstår inte själv att jag är någon skoter guru men jag är endå nyfiken på svaret.....

jag kan svara på några av punkterna

Vilken ni anser snyggast -Zr
vilken som har bäst ledegenskaper -Zr

zr är ju en riktig ledracer som även går rätt så bra i djupsnö med lite större matta (även hyffsat orginal)

vikterna är jag lite osäker på men jag skulle välja zr pga mkt snyggare samt bra dämpning, sen är ju inköpspriserna på dom rätt så fördelaktiga

Last edited:

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
XTC har jag aldrig kört, så ska inte uttala mig om den skotern som helhet mer än att den två cyl. 600:an är sisådär, tar bra med soppa och är inte på långa vägar lika "bombsäkra" som trippel 700:an. Om du inte hoppar mer än 10 meter bör nog en V-Max SX 700 -97 vara lämplig? Eller om du kan få fram mer pengar, en XTC 700 -99

Zr:n har fin dämpning, bra gång i snö, pallar hopp och är enligt mig snyggast av 98: orna. Standardfelet med dom är statorlindningen - men de flesta lär vara omlindade vid det här laget. Sen är väldigt många ZR2: or hårt piskade; sprucka boggieskenor, vinda fotsteg, sprickor vid a-armsinfästningarna är ex. på saker som bör kollas..
En del Zr 600 är chipade, bensinförbrukningen skall då gå ner.

Men skulle jag själv köpa skoter för 25 tusen skulle en Enduro 494 G-type -98 hamna på gården.

T

Trumpeten!

sX?

EN VMAX SX VAR JAG INNE PÅ FÖRST, men efter som jag upptäckte att jag har längre fjädringsväg på indyn som jag har nu, så avstod jag, angående frågan om vilken ni anser snyggast, visst för mig är det ju en smaksak men det är väl ändå kul att höra andras åsikter!nej pole position kan ej få fram mera pengar, blir förvånad om jag ens får fram till nån av dessa två!

jag vill gärna ha ett utlåtande av någon som ägt en xtc, 600 som 700 är ju samma chassie så jag vill gärna veta lite vad som en ägare anser om skotern.
en G-Type har jag funderat på men tkr dom är så fruktansvärt fula+att en 494 är för lite motor för mig(uppväxt med en T-Cat)

F.ö så hoppar jag absolut inte mer än 10 meter, har aldrig hänt och kmr inte att hända på ett bra tag då jag ej har den körkapacieten.

Angående NORDEN_AN, om du läste första inlägget så ville jag ha svar, du är faktiskt inte min mamma!

Mvh manne