Mikuni förgasarens "luftskruv" delas faktiskt i två grupper, framför och bakom trotteln.
1. sitter "skruven" mellan luftburk/filter och trotteln gäller:
skruvas skruven igen (medurs) blir blandningen fetare
2. sitter "skruven" mellan trottel och cylinder gäller:
skruvas skruven igen (medurs) blir blandningen magrare
Skruven är en finjustering av det valda pilot munstycket (PJ, pilot jet).
Räcker inte skruvens justerings område till (0-3 varv öppen) får man helt enkelt byta pilot munstycket (lågfartsmunstycke, pilot jet)
fungerar det med helt stängd skruv eller 3 varv öppet bör man byta munstycke (PJ) ett steg i alla fall.
Den (skruven) kallas i mitt tycke något felaktigt luftskruv (air screw, pilot screw eller pilot air screw) men borde kallas (tomgångs/lågfarts) blandnings skruv (pilot mixture screw) Detta är dock min alldeles egen uppfattning...
Frågor?
1. sitter "skruven" mellan luftburk/filter och trotteln gäller:
skruvas skruven igen (medurs) blir blandningen fetare
2. sitter "skruven" mellan trottel och cylinder gäller:
skruvas skruven igen (medurs) blir blandningen magrare
Skruven är en finjustering av det valda pilot munstycket (PJ, pilot jet).
Räcker inte skruvens justerings område till (0-3 varv öppen) får man helt enkelt byta pilot munstycket (lågfartsmunstycke, pilot jet)
fungerar det med helt stängd skruv eller 3 varv öppet bör man byta munstycke (PJ) ett steg i alla fall.
Den (skruven) kallas i mitt tycke något felaktigt luftskruv (air screw, pilot screw eller pilot air screw) men borde kallas (tomgångs/lågfarts) blandnings skruv (pilot mixture screw) Detta är dock min alldeles egen uppfattning...
Frågor?
Last edited: