Fyrtakt + turbo

tjärn

Ny medlem
8 apr 2024
3
0
1
38
Örnsköldsvik
Hoj
Närmar mig 40 och har fått för mig att jag ska gå ifrån tvåtakt o börja åka fyrtakt med turbo.
Har börjat kika på commander, expedition och 49 ranger. De två förstnämnda kom 2020 med turbo o 49 ranger kom 2023 med turbo om jag läst till mig rätt?

Kommer att åka både en o två vuxna på maskin, samtidigt dra Brännapulka med barn, hund o full packning för olika aktiviteter. Jag gillar även att köra endel själv i ospårad terräng, leta efter djurspår, sätta ut mårdfällor o bara vara ute o mysåka i skogen o se över sin egen skog. (Jobb i skogen görs på barmark med sexhjuling o timmervagn).

Går commander o expedition bort iom att jag inte kommer att dra jättetungt som timmerdoning osv då de är bredbandare o har växellåda? 49 ranger verkar ha en bredare framvagn o kanske blir lite hämmad när man ska snirkla runt o skogen?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Hämmad i ospårad terräng kommer du att bli oavsett med en tung 900a fram. Den enda snirklarskotern som finns i BRPs stall med fyrtakt är Tundra/49a med ace 600. 900orna är hemska i mina ögon!

/Gubbe på snart 50! (som skulle kunna tänka sig en Ace 600 arbetsskoter men aldrig skulle gå på annat än tvåtakt som nöjesmaskin)
 
Reactions: mas

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har både en 49 ranger 600 ace och en expedition 900 turbo. 49:an är självklart bättre på snirklig skogsåkning men tråkigare och sämre på allt annat, expedition är mer allround skulle jag vilja påstå
 

tjärn

Ny medlem
8 apr 2024
3
0
1
38
Örnsköldsvik
Ja fler än en skoter hade varit lösningen på alla fören. Men som sagt man får ju välja hur och vart man tänker köra när man är i skogen. Men övervägande så är det inte jättemycket av sån åkning.

Vilken årsmodell har Tengil på 49:an?