Fyrtakt + turbo

tjärn

Medlem
8 apr 2024
5
0
1
39
Örnsköldsvik
Hoj
Närmar mig 40 och har fått för mig att jag ska gå ifrån tvåtakt o börja åka fyrtakt med turbo.
Har börjat kika på commander, expedition och 49 ranger. De två förstnämnda kom 2020 med turbo o 49 ranger kom 2023 med turbo om jag läst till mig rätt?

Kommer att åka både en o två vuxna på maskin, samtidigt dra Brännapulka med barn, hund o full packning för olika aktiviteter. Jag gillar även att köra endel själv i ospårad terräng, leta efter djurspår, sätta ut mårdfällor o bara vara ute o mysåka i skogen o se över sin egen skog. (Jobb i skogen görs på barmark med sexhjuling o timmervagn).

Går commander o expedition bort iom att jag inte kommer att dra jättetungt som timmerdoning osv då de är bredbandare o har växellåda? 49 ranger verkar ha en bredare framvagn o kanske blir lite hämmad när man ska snirkla runt o skogen?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.555
424
83
Malå/Adak
Hämmad i ospårad terräng kommer du att bli oavsett med en tung 900a fram. Den enda snirklarskotern som finns i BRPs stall med fyrtakt är Tundra/49a med ace 600. 900orna är hemska i mina ögon!

/Gubbe på snart 50! (som skulle kunna tänka sig en Ace 600 arbetsskoter men aldrig skulle gå på annat än tvåtakt som nöjesmaskin)

Reactions: mas

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har både en 49 ranger 600 ace och en expedition 900 turbo. 49:an är självklart bättre på snirklig skogsåkning men tråkigare och sämre på allt annat, expedition är mer allround skulle jag vilja påstå

tjärn

Medlem
8 apr 2024
5
0
1
39
Örnsköldsvik
Ja fler än en skoter hade varit lösningen på alla fören. Men som sagt man får ju välja hur och vart man tänker köra när man är i skogen. Men övervägande så är det inte jättemycket av sån åkning.

Vilken årsmodell har Tengil på 49:an?

tjärn

Medlem
8 apr 2024
5
0
1
39
Örnsköldsvik
Lyfter tråden igen. Frugan tycker vi ska ha en bredbandare för hon vill inte ha något som är vingligt . Vet inte om hon har dåliga erfarenheter från när vi hade en tundra. Hon kör enbart på led om hon åker ut själv. Som jag inledde tråden så var jag sugen på en fyrtakt med turbo, men jag tror nog att det får bli en tvåtaktare ändå.

Funderar på en lynx 49 ranger 600r -23. Har hittat några som har lite mil/timmar och som har rätt utrustning som dubbeldyna + ryggstöd, bukskydd, isrivare osv. Alt till bredband och tvåtakt skulle då isf vara en commander 600r eller expedition xtreme 850.

Tänker jag rätt om 49 ranger när den kommer att användas för att dra pulka, åka två på för olika aktiviteter med familjen som fiske, grillning osv. Sedan för att åka själv i ospårad terräng.