Går på en cylinder..

Emilius_86

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Kalix Sverige
Hej! har varit och kört några svängar i år, men igår när jag skulle dra igång maskinen och började köra så gick den bara på en cylinder.. har testat med några reservstift och samma sak med dem.. kollat att dom ger gnista också! är som om den blir sur eller nåt för det blev en j*vla avgasknall.. vad kan vara fel? de är en mxz 600-99 ingen som vet??
 
Last edited:

Emilius_86

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Kalix Sverige
trubbel.. en cylinder

Hej! har varit och kört några svängar i år, men igår när jag skulle dra igång maskinen och började köra så gick den bara på en cylinder.. har testat med några reservstift och samma sak med dem.. kollat att dom ger gnista också! är som om den blir sur eller nåt för det blev en j*vla avgasknall.. vad kan vara fel? de är en mxz 600-99 ingen som vet??
 

Fredrik O

Medlem
11 nov 2005
24
0
1
Östersund
Jag har också upplevt det där. Men har ingen aning om vad det är för nått. Så jag är också nyfiken.
Jag har dock löst det genom att få varmköra den och sedan låta den stå ett tag och sedan testa dra igång den igen. Efter ett par gånger brukar det släppa, men jag har ingen aning om vad det beror på...
 

Fredrik O

Medlem
11 nov 2005
24
0
1
Östersund
Full tank och soppakranen "på".
(eh, det var nog min Sachs-moped från -67 som hade soppakran)
Det är inte varje gång den bara går på en cylinder, men jag vet inte om det finns något man kan göra för att bättra på bränsletillförseln. Om man måste rengöra nått. Men what a heck. Den går ju vidare iaf...
/Fredrik
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Varför repa kolvben med en skruvmäjsel??


Kolla först gnista, kolla sedan att den får bensin.
Är det ett munstycke i ena förgasaren som satt sig så går den bara på en burk (förutsatt twin)

När det uppenbara uteslutits så kan du kolla kompressionen, enklast med en komp-provare, men det finns andra knep med.

en skruvmejsel i tändstiftshålet riskerar bara att repa nåt, och känner inte av om ringarna sitter efter ett värmenyp.
 

Emilius_86

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Kalix Sverige
ok tack så mycket..

har testat se så den har gnista och även haft loss förgasarna.. den borde ju inte ha nypt fast eftersom att den gått hur bra som helst före =/ ska testa igen..
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har sammanfogat dina trådar Emilius_86, ingen mening att ha två exakt likadana...


Ang. problemet så låter det lite likt ett problem jag haft, nämligen att choken fastnar.
På min har den ibland fastnat i stängt läge = går inte starta, och ibland i öppet = går hyffsat fett. Den har t.o.m. kladdat igen nått stift.
Efter att ha putsat av "choke-kolvarna" ordentligt verkar det funka nu.

Kan ju vara värt att kolla upp i.a.f.