Göra service själv eller länma in

Chrillee

Medlem
1 feb 2015
13
0
1
Tjena,
Har en ski doo summit 800 -14 som har gått 167mil.

Tänkte om man gör servicen själv, eller är det ett måste att betala över 2000 för i stort sett ett oljebyte och en stämpel? Eller är det viktigare att ha stämpel på 300mils servicen.

Hur gör ni och hur tänker ni kring detta? Känns ju bättre att göra det själv så vet man att allt är kontrollerat/smörjt/bytt ordentligt.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Kan inte svara för ski-doo, men hos arctic är det betydligt fler punkter att gå igenom än olja och en stämpel.

Poängen med att lämna in är för att generalagenten ska veta att det är gjort på rätt sätt, med rätt verktyg, inte att du själv ska veta det.

Gör du det själv så faller garantierna.

Är du osäker på om att det blir gjort på rätt sätt, lossa nån skruv i boggien, ta bort en fjäder till avgassystemet, måla ett streck på oljepluggen, mät toe in/ut innan du lämnar in.

På så vis kan du kontrollera allt direkt du hämtar den, är det slarviga och ej åtgärdat så står du kvar och svär tills du får pengarna tillbaka.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
BRPs krav när det gäller garantier är att 50mil service är utförd av auktoriserad handlare. Övrig service kan man utföra själv utan att riskera garantin.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Brp har nog endel punkter de ska gå igenom också, men om man tror att man får saker och ting utfört på rätt sätt så borde man tänka om. Mig veterligen fuskas det för det mesta.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu vet jag inte hur det är med skidoo, men så är det på arctic.

Enligt konsumentköplagen har man tre års garanti. Men enbart om man följt tillverkarens anvisningar gällande underhåll.

Kan man bevisa att man gjort det, så har man rätt till garantin. Men just den bevisningen kan vara svår.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Nu vet jag inte hur det är med skidoo, men så är det på arctic.

Enligt konsumentköplagen har man tre års garanti. Men enbart om man följt tillverkarens anvisningar gällande underhåll.

Kan man bevisa att man gjort det, så har man rätt till garantin. Men just den bevisningen kan vara svår.
Är ju just bara Arctic cat som har 3 års garanti.

Vad som innefattas av en skoters garanti är också väldigt luddigt...
Fick strida nästan 3 månader innan Lynx tog på sig att min pps boggie vek ihop sig.
De menade att garantin gäller enbart motorn. Men det står ingenstans...
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
En vettig sak med att lämna in är väl för att kunna kolla ev felkoder mha datorn? Sen ser det för min del bättre ut vid köp om det är stämplar i boken.

Ang garanti står det rätt väl i polaris böcker vad som ingår och inte.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är ju just bara Arctic cat som har 3 års garanti.

Vad som innefattas av en skoters garanti är också väldigt luddigt...
Fick strida nästan 3 månader innan Lynx tog på sig att min pps boggie vek ihop sig.
De menade att garantin gäller enbart motorn. Men det står ingenstans...
Konsumentköplagen gäller tre år, men bevisbördan ligger på kunden, oavsett märke.

Sedvanlig garanti är upp till tillverkarna att erbjuda, samt förklara vad som ingår osv.

Ett boggie som viker sig skulle inte arctic godkänna, skulle det spricka vore det en annan sak.

Men som sagt, skulle ÅF neka "märkesgarantin" som faktiskt bara är goodwill. Så kan man gå via konsumentköplagen, då den garantin inte går skylla bort/snacka ifrån sig som ÅF.

Men att som kund bevisa att man skött servicear efter bok, bytt till rätt delar (om byte krävts) osv, ser jag som ganska svårt om Pecka 19 år stått och Fettat nipplarna och slipat styrstålen en gång på 1,5 år.