Garmin nordic 650, behöver tips!!

fresa

Medlem
3 mar 2014
22
0
1
Värmdö
Hallå vi är några stycken som funderar på att köpa garmin nordic 650 för att kunna hitta varann på fjället när vi kört fast eller bort oss.

Funkar denna gps bra?
Räcker det med orginalkartan som följer med för att navigera på fjället och hitta sina vänner?

Har ni några mer synpunkter och tips?

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vi har kört Rino 650 Nordic en säsong nu och den är grym. Till den grad att det är mer eller mindre krav att man ska ha en om man ska åka regelbundet i vår grupp.

Körde halva säsongen med baskartan (i princip bara stora vägar på den) och halva med Lantmäteriets Frilufts/fjällkarta. Den funkar utan att köpa till kartan men blir grymt mycket bättre och enklare att hantera när man har den installerad. Dels kan man faktiskt använda den mer som en kartdevice i att hitta områden eller att bara hitta kortaste/säkraste vägen hem eller till närmsta led eller väg (eftersom man ser vattendrag, höjdkurvor etc.).

Dels är den bra när man ska försöka lokalisera vart man är i förhållande till polarna. Det kan ibland vara svårt att klura ut vilket håll man åkt åt (när man står still) och åt vilket håll polarna är. Men riktiga kartan så ser man sitt spår i förhållande till terrängen (står man på en fjällsida så har man ju höjdkurvorna) och ser direkt åt vilket håll de andra är i förhållande till en själv.

Sedan vi skaffade dessa radios så läggs det i princip ingen tid på att åka och leta efter folk utan man åker mycket mer skoter. Behöver aldrig vara rädd att tappa bort de andra eller att jag inte ska kunna få hjälp om det skulle gå åt he....

Kan varmt rekommendera dem.

fresa

Medlem
3 mar 2014
22
0
1
Värmdö
Tack för svar :) det var rino 650 nordic jag menade.
Leafo ha ha det är av dina filmer som jag jag har börjat kolla efter den eftersom jag tänkte att om ni har den borde den vara bra :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den har riktigt bra funktioner, men synd att den har så liten display.

Snälla Garmin, släpp en Montana med Rinons funktioner, då köper jag en direkt!
4" pekskärm, komradio och positionering av kompisarna, det skulle vara den ultimata GPS:en...

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
kapar tråden om det är okej...?

Rekommenderar ni Rino 650 framför Montana 600? Kör mest själv så har ingen direkt användning för komradiofunktionen, men kanske är värt att ha i en nödsituation?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag själv hade först en GPS med mindre skärm, i samma storlek som Rino, 2.6"
Upplevde den som för liten.
Zoomade man in så man fick detaljrikedom på kartan såg man ett för litet område omkring sig på kartan enligt mitt tycke.
Zoomade man ut för att täcka ett större område försvann alla detaljer på kartan.
Hade den ett år, sen bytte jag till Montanan med 4" skärm.
Mycket nöjd med den, skulle inte vilja ha mindre skärm.
Så behöver man prompt inte komradio och hålla koll på polarna så är valet enkelt, Montanan.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ni som har rino kan man se alla kompisar på kartan hela tiden eller måste man söka en kompis i taget?
Uppdateras inte i realtid om man säger. Position uppdateras när någon sänder sin position, pratar eller skickar textmeddelande. Eller om du aktivt efterfrågar uppdatering för en person. Har aldrig upplevt att jag behövt realtid.

Angående olika GPS-enheter skulle jag köra Montana om det var för bara ha GPS, mycket bättre med stor skärm. Men för oss är själva kartfunktionen som ren navigator i Rino'n sekundär. Det är mer att direkt kunna hitta polare och då är kartan bra.

Jag kör ofta telefonen i flygplansläge o i den har jag fjällkartan via appen Viewranger, ska jag navigera längre sträckor eller hitta rutter kör jag ofta den istället. Större skärm o högre upplösning.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Vi beställde ett gäng garmin rhino 650n (20+) nu i höstas och dom verkar bra.. 1700kr st fick vi betala..
Någon som har testat nå bluetooth headset som går att ha i hjälmen?

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vi beställde ett gäng garmin rhino 650n (20+) nu i höstas och dom verkar bra.. 1700kr st fick vi betala..
Någon som har testat nå bluetooth headset som går att ha i hjälmen?
Nej. Har letat och letat förra säsongen efter något vettigt med stöd för push-to-talk som skulle gå att montera på hjälmen, utan lycka. Hojta gärna till om du hittar något :)

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Jag har headset när jag kör cross, har några hemma om nån vill ha. Man klistrar fast "högtalare" å fäster micken i hjälmen sen är det en lös ptt knapp som man kan fästa på styret eller vars man vill. fungerar kanon!
Kan ta nå bilder ikväll å lägga upp :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag har headset när jag kör cross, har några hemma om nån vill ha. Man klistrar fast "högtalare" å fäster micken i hjälmen sen är det en lös ptt knapp som man kan fästa på styret eller vars man vill. fungerar kanon!
Som kopplas till själva radion med Bluetooth? Sweet! Lägg gärna upp bilder och vad de heter eller vart man kan köpa! :)

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ta gärna några bilder och vart köper man? :)