generalknas på min 600 sdi...

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
var ute och körde i lördags i djupsnön, skotern började gå konstigt under 5000rpm men gick bra över det (batteriet 2 dagar gammalt och laddning helt ok) , sen helt plötsligt (ca 1 tim senare på hemvägen) i det sämsta möjliga läget så tappade den ork för att helt plötsligt tvärstanna, prövade dra försiktigt, och kolvarna gick lite tungt, sen tvärsläppte dom och det var ungefär samma motstånd som i en jojo när jag drog i snöret, prövade starta och den bara spottade å lät som att det bodde en näve smällare å nåra muttrar i cyllarna...

bogserade hem skotern och åkte å jobbade, så nu sitter man ju här på annan ort och målar upp apokalyps-scenarion om vad som hänt, är det någon som kan ge mig lite kvalificerade gissningar så jag kan bygga mig en uppfattning om vad som det kommer att kosta mig?

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
låter ju som att du tappade kompet totalt , kolvar och ringar kan ju va skadade/smälta. Sen vad det beror på är ju svårt att gissa på men det är bara att riva och kolla?

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
låter ju som att du tappade kompet totalt , kolvar och ringar kan ju va skadade/smälta. Sen vad det beror på är ju svårt att gissa på men det är bara att riva och kolla?
ja det är väl sant, va väl nå sånt jag tänkte med, men jag hann inte riva innan jag åkte och jobbade, å nu ligger man ju å skrämmer upp sig själv att säsongen är över, så dåp ville jag höra någon annans åsikt :D

och ja det är fanimej noll i komp :(

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Köpte en begagnad cylinder då jag måste få ihop den till helgen. Total summan blev 5000kr men ska du köpa en ny cylinder så går det nog på 10000kr då en ny cylinder går på 8000kr

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Köpte en begagnad cylinder då jag måste få ihop den till helgen. Total summan blev 5000kr men ska du köpa en ny cylinder så går det nog på 10000kr då en ny cylinder går på 8000kr
ojdå, det lät ju ungefär lika roligt som restskatt :( är väl bara se fram emot nästa säsong nu då, för lagar ja skotern för minst 10 lakan nu så blir d väl en tråkig mc säsong om ninjan ska behöva ha trasig plast... jävla skitliv, varför kunde man inte fått schack som intresse istället för?!

tack för infon iaf!

R

RevMan

Den största frågan är inte vad som har hänt utan varför?? Väldigt ovanligt med motorhaverier på sdi.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Den största frågan är inte vad som har hänt utan varför?? Väldigt ovanligt med motorhaverier på sdi.
ja jag har ingen aning alls faktiskt, den börja bluddra mellan 2 å 5k rpm ett tag innan, sen bara hände det, får väl lämna en bättre rapport till helgen, med nån bild (om ja fixar lägga upp såna) så jag kan få några tips å ideer av er på vad det kan bero på

Ja jag körde slut soppa i min så att den sög både luft och bensin ur tanken.
soppa hade jag, tippade i reservdunken så jag hade nästan halv, å den knasa ihop när ja åkte rakt fram på en täkt

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska

sådär såg alltså en kolv ut, cylindern är väl inte heller så fin men den glömde jag ta kort på.
den andra cyllen va "rätt" ok men där satt kolvringen fast i kolven.
reedsen var full av någon sorts alu spån eller pulver samt remdamm både på in och utsida.
toppen ser förjävlig ut.

vafan kan detta haveri bero på?

Putte H

Välkänd medlem
16 aug 2010
118
0
6
Härnösand
Nu är inte jag så jätte påläst, men kan inte detta bero på att du har fått in remdamm? Är ju så mycket prat om att våra SDI är känsliga för remdammet och det rekomenderas mesh tyg vid burken...
Jag har aldrig sett/hört vad det blir för resultat av remdammet, kan det bero på det tro?? Har den nött mycket rem?

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Såg inget vidare ut de där, tråkigt... Vilken sida är de på bilden, PTO? Vet du om den fått olja? Hur ser stiften ut?
hmm, det är den cyllen längst från variatorn (mag??) jag är inte säker på att den fått olja, men jag är säker på att den iaf dragit olja för det minskade ur burken.
det ena stiftet såg helt okey ut, det andra (som satt på bild-kolven) såg jävligt ut, ljusbrunt nästan vitt och fullt med hack.

Nu är inte jag så jätte påläst, men kan inte detta bero på att du har fått in remdamm? Är ju så mycket prat om att våra SDI är känsliga för remdammet och det rekomenderas mesh tyg vid burken...
Jag har aldrig sett/hört vad det blir för resultat av remdammet, kan det bero på det tro?? Har den nött mycket rem?
den har inte tagit just nå rem, men det var lite remdamm i reedsen.

kan det vara spridarna som sagt upp sig?

problemet är ju som sagt inte att den gått sönder egentligen, utan varför skiten rasat, för jag orkar inte med att jag lagar den för 20 lax å den håller runt hörnet på verkstan