Det tycker jag absolutTrevlig tråd dehär måste nästan köpa sig en gammal lynx så man kan vara med.
Menar du att det inte går att öppna den ens med lätt våld?primärvariatorn inte går isär
:rock: Så skall det låta :rock:Jag kunde inte skriva mitt eget inlägg utan att bistå en GLS-vän först.
:ciao:Nu är det min tur att be om lite teknisk support...
Bogserade hem min polare vars matta smullit av.
När jag sedan skulle köra min kära GLS upptäckte jag att primärvariatorn inte går isär så att remmen ligger på så det är ett helvete att få igång den.
Ge mig ett tips var jag ska börja !
Easyride, Jag tror att även du drabbats av GLS sjukan.Efter flera vintrar av halvfärdig skoter och besvikelser som avlöst varandra verkar nu min maskin vara tipp topp igen. Peppar peppar.
Sekundär axel byttes tillbaks till std. Lagerbyte såklart. YET 205 100 är för er som vill byta helt okej, men YAR 205 100 2F är det som ska sitta orginal. Detta kunde konstateras vid ihopsättning. Dvs, det ska sticka ut en bit på sidan mot variatorsidan. Nåväl, jag gjorde en flytande lösning som så många verkar ha gjort och det fungerar kanon.
Putsade upp min polarisvariator och den glappar vid bussningarna. Det ska den väl inte göra?
Så denna tänkte jag byta då skivorna är lite slitna och har små skavanker.
Frågan är då, en Polaris modell ny eller Arctic Cat.
Ser ni några billiga delar hojta till
Hursom, passade på att shimsa och kör numera på 1108.
Mycket bra tips, för er som inte gjort detta så gör det snabbt.
En mycket enkel åtgärd.
Har fått ner 2 mil vid en helt underbar tur i vårsol och puder till midjan.
Är så nöjd med min maskin nu.
Motorn känns rapp, har provat lite, den ska ju dock köras in efter konstens alla regler.
Den svarar mycket fint, men vi spenderade mesta tiden på jämn och lugn gas. Tummen ville annat.
Som sagt, jag säljer aldrig min maskin.
Jadu, den har jag haft så länge jag kommer ihåg, men du har rätt. Den är svår att bli av med.Easyride, Jag tror att även du drabbats av GLS sjukan.
Den är svår att få och lika svår att bli av med !
Precis så. Tror jag var otydlig vid tidigare frågor. Mitt lager var dock av den typ som sitter där nu + distanser så att inte variatorn tar i lagerbultshuvudena.Vad gäller sekundärvariatorns stödlager så skall det vara av modell jäms med lagerhållarn på den sidan som är UT mot variatorn.
Ja det är ju svårt att uppskatta hur mycket skivan glappar, men det är nog några millimeter vid ytterkant. Magkänslan säger att det är förmycket, men känner ingen panik att byta. Hittar jag något så fine.Jag förmodar att du menar att din sekundär variator glappar....
Ja, det var min första tanke med. Jag är ärligt lite trött på allt skruvande. Det är kul:boring:, men det är roligare att köra:evil:Jag skulle nog satsa på en Polaris sekundär då den bara är att slänga dit och köra
Ja det ska passa. Du får korta ner boggien 60mm. Alltså flytta in vändhjulet. Jag tycker förståss det är en bättre idé att förlänga till 345. Då får du flytta ut vändhjulet 2 nithål och förlänga järnet som sträckaren sitter i eller endera bygga nya järn. Se min avatar. Jag kör med 345. Funkar klockrent:hello:Hej, jag undrar om en matta från en Enduro 500 -98 (320*38*22) passar till en 3600?.. spinner i princip hela tiden när jag kör med original mattan.
Tack för det tipset Keihin, ska slå en signal direkt till dem då min motorvariator skrammlar lite. Du har inget art-nr kvar på detta?Ett tips vid Comet-renovering är Bengans motor! Priserna är lägre än Rinab/Duells osv och jag kan inte tänka mig att grejerna är sämre på nåt vis?
Köpte själv ett kit med bussningar, bultar, brickor och. muttrar till vikterna, Duells ville ha över 650:- medan Bengans tog 250:- +75:- frakt. Prylarna jag fick passade super och påsarna märkta som ArcticCat orginalreservdelar = jag tror inte kvalitén är sämre än Duells...
70-1229-50 är komplett...-51 är utan bussningarna. Finns även mer, se http://www.bengansmotor.se/comet.htmTack för det tipset Keihin, ska slå en signal direkt till dem då min motorvariator skrammlar lite. Du har inget art-nr kvar på detta?
Okej, då förstår jag. Jag undrar om problemet inte är i korset ändå. Det blir till att öppna och kolla som vanligt innan jag beställer, dvs ett sommarjob.70-1229-50 är komplett...-51 är utan bussningarna. Finns även mer, se http://www.bengansmotor.se/comet.htm
1. Ja det sitter samma helix på både 3600 & 3800 och det är en rak 36*Fler frågor
1. Någon som vet gradtalet på helixen i POLARIS sekundären orginal i 3600 modellen ?
Eller är det samma som för 3800 ?
2. Finns det andra som fungerar lika/bättre ?
Rak, eller asymmetrisk?
3. Primärvariatorn, vilken fjäder där.
Nu ligger inslagsvarvet nära 2000 varv.
1 & 2. Perfekt! Precis vad jag behövde veta1. Ja det sitter samma helix på både 3600 & 3800 och det är en rak 36*
2. Proggresiv 38-36* eller 40-36* fungerar bra på båda, och läge 4 eller 5 på helixen med original fjädern.
3. Beror på vad du har för vikter i primärvariatorn nu ?
Förövrigt :
Om primär variatorn är OK, så skulle jag varmt rekomendera en uppsättning av Polaris vikter och Polaris primärfjäder
.