"GLS" , The one and only...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ja då var man ägare av en 3600'a :)

970 mil i mycket fint skick.
Endast 3 ägare sedan ny.
Öhlinare runt om.
Samma ägare sedan 1998.

Men....
Den som haft den har bara kört inget är gjort åt varken motor eller variator....
Tror ni stor rep väntar ? :confused:

Är rätt ny på skotrar men har läst GLS-tråden o dom verkar ju rätt bra
:beer: Välkommen i GLS klubben ! :beer: :D


Motorn behöver du knappast göra något åt om den är
tät och går och låter bra.

Variatorerna däremot brukar och skall ha ständig omvårdnad för att fungera bra osv osv.
I och med att inget verkar vara gjort på de senaste 10 åren i variatorerna så skulle jag nog satsa på en rejäl genomgång och utbyte av grejer i dem.


.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
1. Är själva fästet sprucket samt knäckt/böjt så måste du nog skaffa fram ett nytt fäste :(.

2. Jaa , denna modifiering passar fin fint även på din maskin.

http://imageshack.us


.
hmm okej får se vad han säger ang dämparen :hmmmm2:

Kom och tänka på att jag jag har 2 hål för saxen i varje skena, kan de vara så att denna modifikation redan är gjord? eller ska man helt enkelt borra dit ett 3:e hål?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kom och tänka på att jag jag har 2 hål för saxen i varje skena,
kan de vara så att denna modifikation redan är gjord ?
eller ska man helt enkelt borra dit ett 3:e hål ?
Det beror ju helt på var dessa hål är i själva skenan !

Lägg in bilder på din boggie här i tråden.


.
 

rasslet

Medlem
20 mar 2006
36
0
1
Örviken
Har just bränt mina 10 första mil på 3-6an och är grymt imponerad av skotern, särskilt motorn vilken pärla, variatorerna verkar också bra drar jämt upp till 120 har inte vågat mer(har iofs bara kört min sport gt) har dock en liten fundering om boggie dämparna jag har. Trodde det var öhlinare som jag har fram, men efter att ha sett 2strokes bilder blir jag osäker(man är ju ny på det här) främre dämparen har svart fjäder och ingen gas? behållare, den bakre ser ut som engans( på 2strokes bild) med en slang som går till en behållare som är fäst under fotsteget, står made in sweden inget mer , nån som vet ?

ps hur lägger man upp bilder (kanske skulle vara lättare att förklara då)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har en liten fundering om boggie dämparna jag har.
Trodde det var Öhlinare som jag har fram, men efter att ha sett 2strokes bilder blir jag osäker (man är ju ny på det här)
främre dämparen har svart fjäder och ingen gas behållare !
den bakre ser ut som engans ( på 2strokes bild ) med en slang som går till en behållare som är fäst under fotsteget, står made in sweden inget mer , nån som vet ?

ps hur lägger man upp bilder (kanske skulle vara lättare att förklara då)
Hur du lägger in bilder står här : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20329


Din bakre boggi dämpare är förmodligen av ENGAN fabrikat då de hade gasbehållaren ansluten via slang, dock med ommålad fjäder då ENGAN fjädrar skall vara vita original.

.
 

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Hej alla gls vänner.
Har uppdaterat min 3800 med ny renoverade variatorer från cobra enduro 94a.
När jag körde med original comet/polaris variatorer så hade jag ett växlingsvarv på 8400 rpm. (fatboy pipa annan slidskiva förgasare mm)

Nu till problemet: Får ej upp växlings varvtalet till 8400. Primären(original) är bestyckad med 149 ramper och gul/gul fjäder, skjusterskruvarna i läge 6 och ett växlingsvarv på 7900. Provade att montera en fjäder som har hårdare sluttryck och fick upp varvet till 8000 med skjusterskruvarna på läge 6. Ritade ett sträck på innerskivan och såg att den
inte orkar växla upp fullt utan lämnar ca 2cm kvar och toppfarten ca 140 (GPS).
Har kollat vilken drevning som enduro 94an har och det är samma som 38an 20/37.

Vad har ni för förslag? byta ramper, fjäder, dreva ner ?

Mvh Tobbe
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Hööj, tänkte jag skull slänga upp nån bild på skotran:rock:
Kommentera friskt!



 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Vilka stift funkar bäst till en rotax 643? (gärna något annat än NGK)

Samt vad ska jag ha för elektrodavstånd på NGK/något annat stift? Läste om 0.45-0.5 mm, funkar även de på 634an?

Problemet är att jag tycker att den är lite kinkig på att starta ibland, men de största problemet är nog att jag måste lära mig å använda primern som man ska :laugh:, har aldrig haft de på någon annan skoter.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tändstift.

Vilka stift funkar bäst till en rotax 643 ?
(gärna något annat än NGK)
Samt vad ska jag ha för elektrodavstånd på NGK/något annat stift ?
Läste om 0.45-0.5 mm, funkar även de på 643'an ?
DENSO tycker jag fungerar bäst på alla Rotax "RV" motorer.

Elektrodavståndet skall vara : 0,45 - 0,50 mm.

Sk. "R" stift behöver inte användas på "RV" motorer.


* NGK B8ES = DENSO W24ES-U

* NGK B9ES = DENSO W27ES-U

* NGK B10ES = DENSO W31ES-U


.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Sv: Tändstift.

DENSO tycker jag fungerar bäst på alla Rotax "RV" motorer.

Elektrodavståndet skall vara : 0,45 - 0,50 mm.

Sk. "R" stift behöver inte användas på "RV" motorer.


* NGK B8ES = DENSO W24ES-U

* NGK B9ES = DENSO W27ES-U

* NGK B10ES = DENSO W31ES-U


.
R står väl för Resistor. Alltså så det inte ska irritera grannarna när det stör på deras tv apparater mm när du ska ut och åka..

Behövs inte det om man har en RV motor ? Vad är en RV motor ?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej alla gls vänner.
Har uppdaterat min 3800 med ny renoverade variatorer från cobra enduro 94a.
När jag körde med original comet/polaris variatorer så hade jag ett växlingsvarv på 8400 rpm. (fatboy pipa annan slidskiva förgasare mm)

Nu till problemet: Får ej upp växlings varvtalet till 8400. Primären(original) är bestyckad med 149 ramper och gul/gul fjäder, skjusterskruvarna i läge 6 och ett växlingsvarv på 7900. Provade att montera en fjäder som har hårdare sluttryck och fick upp varvet till 8000 med skjusterskruvarna på läge 6. Ritade ett sträck på innerskivan och såg att den
inte orkar växla upp fullt utan lämnar ca 2cm kvar och toppfarten ca 140 (GPS).
Har kollat vilken drevning som enduro 94an har och det är samma som 38an 20/37.

Vad har ni för förslag? byta ramper, fjäder, dreva ner ?

Mvh Tobbe
Jag förmodar att du alltså monterat in TRA variatorer.

Vilken rem använder du ?

Har du kollat C-C avståndet ?

Vilken Helix ?

Hur hårt har du sekundären ?

Vilken färg på fjädern i sekundären ?

Du skall alltid sträva efter att ha TRA skruvarna på 3.


Ta dig en titt på vad COBRA ( med 521/583 motor ) använder så har du ett rikt märke vad som fungerar.

Jag har för mig :hmmmm2: att inte 149 rampen är så dära jätte bra.
145 är en ramp som går BRA på det mesta och växlar på hårt.


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
R står väl för Resistor.

Alltså så det inte ska irritera grannarna när det stör på deras tv apparater mm när du ska ut och åka..

Behövs inte det om man har en RV motor ?
Vad är en RV motor ?
"RV" motor = SLIDMATAD motor.

Sk. "R" stift skall användas om man har Digital / 3D tändning,
och det har ingen av Rotax "RV" motorer.



( Och jaaaa, R stift är bättre om man inte vill störa sina grannar.
...men å andra sidan skall man inte köra inne bland husen/bebyggelse. )


.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
"RV" motor = SLIDMATAD motor.

Sk. "R" stift skall användas om man har Digital / 3D tändning,
och det har ingen av Rotax "RV" motorer.



( Och jaaaa, R stift är bättre om man inte vill störa sina grannar.
...men å andra sidan skall man inte köra inne bland husen/bebyggelse. )


.

aaha, där lärde man sig nått nytt..

Ja, men där jag bor så kör jag då förbi några hus föratt komma ut på leden eller älven och då vill man ju inte irritera grannarna i onödan..
 

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Jag förmodar att du alltså monterat in TRA variatorer.

Vilken rem använder du ?

Har du kollat C-C avståndet ?

Vilken Helix ?

Hur hårt har du sekundären ?

Vilken färg på fjädern i sekundären ?

Du skall alltid sträva efter att ha TRA skruvarna på 3.


Ta dig en titt på vad COBRA ( med 521/583 motor ) använder så har du ett rikt märke vad som fungerar.

Jag har för mig :hmmmm2: att inte 149 rampen är så dära jätte bra.
145 är en ramp som går BRA på det mesta och växlar på hårt.


.
Hej kör med tra variatorer från en en enduro 94a. De är original bestyckade med följande: prim gul/gul fjäder 149 ramper och sek 44 helix fjäder vit som sitter i läge B5.
Varför ska man eftersträva att köra TRA skruvarna i läge tre?
Remmen jag använder är original och heter 414741300.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Sv: Tändstift.

DENSO tycker jag fungerar bäst på alla Rotax "RV" motorer.

Elektrodavståndet skall vara : 0,45 - 0,50 mm.

Sk. "R" stift behöver inte användas på "RV" motorer.


* NGK B8ES = DENSO W24ES-U

* NGK B9ES = DENSO W27ES-U

* NGK B10ES = DENSO W31ES-U


.
Tackar!

Jag justerade elektrodavståndet på NGK stiften och jag tyckte att den genast blev mer lättstartad.

Men det blir ändå att köpa DENSO stift :).

EDIT:

Här kommer bilden på boggin i min rave 643 -93.

Kan du utifrån den bilden avgöra ifall ledinfästningen är flyttat bak 35mm sen tidigare?

Föresten, finns det någon tumregel när man ska ställa in fjäderspänningen på dämparna på skotern?
För jag tror inte att de gick att ställa in nått annat på domhär Öhlinarna

 
Last edited:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hittade en väldigt intressand sak. Kan min boggie vara felmonterad?
såg en bild på en likadan boggie.

på den bilden är hela ramen eller vad man ska kalla det där fram på boggin vänt med bågarna neråt, på min satt det monterat med dom uppåt. Vad är rätt????