Hej
Finns massor att säga om olika glykoler och det florerar många olika uppgifter på nätet om vad man skall ha och vad man inte skall ha...
Några enkla tips:
Glöm snacket om att någon glykol skulle vara "sämre" i aluminiummotorer, det är en gammal myt som har levt kvar sedan urminnes tider!
Alla glykoler idag funkar givetvis i "alu" moterer! F-n, det är ju aluminium i alla motorer idag!
Vanlig Etylen (oftast blå eller grön) går att blanda med vanlig Propylen (oftast blå eller grön). Nackdelen med att blanda dem är att man kan inte med hjälp av något instrument mäta vad man har för faktisk fryspunkt, vilket kan vara viktigt på en skoter som går på vintern
Anledningen till varför många idag "bara" säljer Propylen är för att den är mycket mindre farlig än Etylen.. Får du i dig en matsked Etylenglykol då lär du tyvärr dö...
Ang röd glykol som tex VAG bilar kör med.. De brukar kallas för Long-Life men jag har svårt att tro att den typen av glykol ska vara i en skotermotor då de ändå kräver så tight service.. Ser ingen fördel med den typen i en skoter alls!? Lysande exempel på att inte alltid är dyrast bäst!
Håller med en tidigare talare i tråden, skit i vad det är för färg utan ta hellre reda på vad det är för typ av glykol.
Karamellfärga kan de flesta tillverkare göra...
mvh/ Henke