Glykol blå röd eller grön

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ang att det inte "klumpar" sig är då inte riktigt sant!

Jag råkade med misstaget å toppa upp med etylen efter ett kolvbyte å då vart det ett geggigt skikt i behållaren. Slutade med att jag fick spola ur allt med rent vatten å börja om på nytt.
nu har jag inte testat själv, men då man gick fordons så fick man lära sig att det kunde klumpa sig då man blandade etylen och propylen, stod i fordons böckerna om jag inte missminner mig helt. men tror inte heller torbjorn har fel heller

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Som sagt, om det blir fällning, grumligt eller klumpar för att man blandar etylen- och propylenglykol så beror det inte på glykolen i sig utan att tillsatserna inte är kompatibla.

Propylenglykolens tillsatser brukar vara av samma slag som i gammaldags "icke-longlife" etylenglykol, så det bör inte vara några problem att blanda propylen och billig etylenglykol.

Men om man blandar propylenglykol med någon longlife-etylenglykol så får man precis samma problem som om man blandar två olika etylenglykolkvaliteter.

I andra sammanhang, t ex som köldbärare till värmepumpar, så används propylenglykol som är helt utan tillsatser och den är då ofärgad.

För 15-20 år sedan sålde OK ofärgad etylenglykol utan tillsatser, den var avsedd att användas som kompletteringsfyllning i kylsystem där man inte visste vad det var för slags glykol i sedan tidigare, typexempel var för att komplettera i en ny japansk eller amerikansk bil efter montering av motorvärmare.