Har fyllt på kylarvätska i min Lynx Rave 643. Jag använde mig av propylen-glykol men läste sedan i instruktionsboken att man ska ha etylen-glykol. Tänkte höra om det spelar någon roll vilken glykol jag har och vad som kan hända?
Kör du på syntetolja bör du blanda glykolen med destilerat vatten.
MVH//
....men det har ju inget samband med vilken oljetyp man bör använda. Beror mer på hur puttenuttig man vill vara med sin maskin, eller?Jo, om man är så noga med sin skoter sä man använder syntetolja, då är man nog lika noga när det gäller vattnet som man blandar glykolen med.
Allvarligt, destilerat/avmineraliserat vatten är det klart bästa att använda.
Då har man bara vatten och glykol i motorn. Kranvatten kommunalt eller ännu värre egen brunn innehåller alltid mineraler och annat som inte hör hemma innuti en motors kylsystem, kan skada tätningar i vattenpump bla.
Färdigblandad glykol består av avmineraliserat vatten och glykol.
En tillverkare skulle inte ta kostnaden för detta vatten om det gick lika bra med kranvatten.
Kostnaden för avmineraliserat vatten spelar ju en viss roll om man tillverkar några 100 tals kubikmeter per år.
MVH//
Ok, är detta show off i 40-poängs Wise-ass kursen eller?Jo, om man är så noga med sin skoter sä man använder syntetolja, då är man nog lika noga när det gäller vattnet som man blandar glykolen med.
Allvarligt, destilerat/avmineraliserat vatten är det klart bästa att använda.
Då har man bara vatten och glykol i motorn. Kranvatten kommunalt eller ännu värre egen brunn innehåller alltid mineraler och annat som inte hör hemma innuti en motors kylsystem, kan skada tätningar i vattenpump bla.
Färdigblandad glykol består av avmineraliserat vatten och glykol.
En tillverkare skulle inte ta kostnaden för detta vatten om det gick lika bra med kranvatten.
Kostnaden för avmineraliserat vatten spelar ju en viss roll om man tillverkar några 100 tals kubikmeter per år.
MVH//