GoPro

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.617
98
48
Örnsköldsvik
Provade dom i en vecka...
Sämre synfält en andra glasögen, störande blinkande lampa men den ser du bara när de är mörkt, all snö tycks fastna på glasögonen, fungerar bara att använda i en fullface hjälm pga tyngden, bilden kan jämföras med gopro HD fast riktigt bra ljud i dom.
Provade 1080p.
de ää ju bara åå kolla, gopro 2 på huven och glasögonen på skallen[video=youtube;WJubddmmEO0]http://www.youtube.com/watch?v=WJubddmmEO0&feature=g-upl[/video]
Du blev rätt glad när du hittade kameran tro ja? ;-)

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Någon som kan tipsa på bra vinklar man kan filma i då man kör skoter. (som på huven eller bak på tunneln eller liknande).
Ni som har kameran på hjälmen vart ska man klistra fast fästet? uppe vid skärmen eller vid kinden typ?

tack på förhand, bilder är ett stort plus!

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Någon som kan tipsa på bra vinklar man kan filma i då man kör skoter. (som på huven eller bak på tunneln eller liknande).
Ni som har kameran på hjälmen vart ska man klistra fast fästet? uppe vid skärmen eller vid kinden typ?

tack på förhand, bilder är ett stort plus!
Mitt uppe på hjälmen funkar ju bra, tex:
http://youtu.be/dvYxqtAR2Lg

"Chest-mount" kan vara rätt ok med, tex:
http://youtu.be/bfIYOxQyEoI?hd=1

Själv har jag en Contour HD-kamera, brukar använda googlesfästet som är med till den. Nackdelen med det är att ibland har man inte riktigt koll på hur mycket som blir med av skärmen på hjälmen. Lånade ut den till en polare, han lyckades med konststycket att mest filma ned i backen med den.
Det är väl det mest störande med hjälmkamera filmer om man inte ser tillräckligt av horizonten utan bara frontdelen av skotern och marken alldeles framför.

Att ha kameran "felvänd" monterad på skotern så den filmar föraren kan ju vara häftigt att flika in som småklipp i en längre film men rätt tråkigt att bara se det.

Sen en sak angående ljudet/musik, det är ju olika vad folk har för smak men se till att inte tabort motorljudet eller att det är för lågt =)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag brukar köra ett fäste uppe på hjälmen, ett på sidan om, sugkopp på huven och fäste på tunneln. Nu tänker jag också skaffa handlebar-fästet och chest mount! Man vill ju variera så mycket som möjligt :>

J

Jona$

Så har man testat kameran lite monterad på hjälmen och är inte minsta imponerad utav hur dåligt fästet på hjälmen sitter ihop med det ifrån kameran, testar jag använda den längre J-hook så är det sjukt glappt.

Ser att det inte verkar vara nämnvärt i sidled men om man tippar den fram och tillbaka vilket även skapar knäppljud på film.

Hur har ni folk löst det?

ps. vart bättre med medföljande vita gummibiten men ändå?

Och en sista, ljudet verkar vara duktigt känsligt
Påminner om man har peltorkåpor på sig och drar fingernageln på jackan eller kedja så låter det i hörlurarna som nån fäller träd eller slipar underredet typ :p

Last edited:

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Sk. backpack mount ger ju ganska roliga vinklar att filma ifrån. Smidigt att ha kameran på spaden så slipper man ha med sig mer grejer än nödvändigt på fjället.
Exempel:
[video=youtube;qTkI8fzWX3A]http://www.youtube.com/watch?v=qTkI8fzWX3A&feature=plcp[/video]

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Bör man välja Motorsport eller Outdoor, och framför allt, VARFÖR bör man välja den ena framför den andra? Alltså vilka fästen som passar bäst till skoterkörning?..?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Skulle säga motorsport då man får med sugproppsfästet. Den kan man sätta fast lite vart man vill på skotern.

J

Jona$

Tog en längre sväng häromdagen med ktm:n och efter att kikat på filmen och många andra gör så stör det mig nåt enormt på det klickande som blir, är det enbart fästningen mellan kameran och hjälm som orsakar det? för kameran verkar sitta tight inuti skalet.

Ser det isf på 2 sätt
1.limma fast fästet och skruva lös kameran om man ska sätta den någon annanstans.
2.skaffa en extern mic och borra hål i skalet och ha mic även på hjämen, men då blir den inte direkt vattentät längre samt vilken mic ska man ha

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Tog en längre sväng häromdagen med ktm:n och efter att kikat på filmen och många andra gör så stör det mig nåt enormt på det klickande som blir, är det enbart fästningen mellan kameran och hjälm som orsakar det? för kameran verkar sitta tight inuti skalet.

Ser det isf på 2 sätt
1.limma fast fästet och skruva lös kameran om man ska sätta den någon annanstans.
2.skaffa en extern mic och borra hål i skalet och ha mic även på hjämen, men då blir den inte direkt vattentät längre samt vilken mic ska man ha
För att bli av med klickandet så tog jag lite hushållspapper/toapapper och la i fästet innan jag klickade dit kameran. Då blev det helt tyst för mig.

J

Jona$

Jasså,mellan kameran och luckan så att säga? upplever den tight men ska testa, finner mer att fästet vickar som sitter mellan hjälm och kameran och är boven. får ta å testa lite

Detta är vad jag menar.
[video]http://s201.photobucket.com/albums/aa236/G-point/?action=view&current=GOPR0060_zps1d4de258.mp4[/video]

vettefan varför kvallan vart så dålig när jag ladda upp, såg bra ut på datorn.. ser den är ställd på mp4, för mig man kan ställa om kameran vad den ska spela in på väll?

Last edited: