GPS / skoterturer

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Funderar på att köpa GPS (handheld, att ha i fickan inte på maskin), och vill gärna höra hur ni använder era apparater ? Vilka modeller har ni, med eller utan ?

E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
Funderar på att köpa GPS (handheld, att ha i fickan inte på maskin), och vill gärna höra hur ni använder era apparater ? Vilka modeller har ni, med eller utan ?
Ramlade bort ord "karta" från teksten, alltså

"Vilka modeller har ni, med eller utan karta ?"

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har inte en innerficksmodell, tycker displayen är för små på dessa så man
ser inte då man kör. Jag kör med en Garmin GPSMap 276C. Den har givetvis kartsupport.

Skall du ha en fickmodell så rekommenderar jag Garmin 60C eller 60CS.
Vilken du än väljer så rekommenderar jag en med kartsupport, helst färgskärm då de mer detaljerade kartorna annars blir för grötiga.

I länken nedan så ser du hur det ser ut monterat på min gamla skoter.
På min nuvarande skoter så har jag monterat in GPSen i styret (nedsänkt i styrskyddet, givetvis löstagbart med skydd om man kör utan GPS, med extern antenn vid instrumentpanelen), lite bilder på hur det ser ut kommer senare i veckan.

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Garmin 60C

Jag kör med en Garmin 60C. Tydlig färgdisplay och bra kartutbud var det som avgjorde i valet mellan Magellan och Garmin. Till Garmin skaffar du förslagsvis Friluftskartan som är en terrängkarta (det finns också vägkartor och sjökort).

När jag undersökte GPS-marknaden i början av detta år så fanns endast en vägkarta till Magellan (det kan ha kommit andra kartor under året), så valet mellan Garmin och Magellan var enkelt.

Skall du köpa GPS, så finns det pengar att tjäna på att beställa från Europa eller USA. Jag handlade i USA och sparade ca 2500 kr på GPS'en (i januari i år inklusive svensk moms, frakt etc). Vill du veta mer om GPS och allt som hör till, kolla på Utsidans navigeringsforum som har mycket bra information. Det är hög klass på diskussionerna och det mesta kring GPS avhandlas där.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Kolla in nya Garmin E-trex serien kanske.....

Vill du ha riktigt små apparater "för fickan" är ju nu också Garmins E-trex serie uppdaterad med färgskärm och stöd för både friluftskartan, vägkarta (autorutt) och sjökort. Minnet i dessa är också utökat till 24Mb (mindre än i Map 60C och 76C, men det räcker skapligt) samt att dom fått USB-anslutning till dator för uppladdning av kartor.

Själv har jag beställt en E-trex Legend C. Priset på denna ligger ju trots allt runt 2000kr billigare än Map 60C. 3495kr inkl moms på www.komplett.se :)

mvh / Matti

Last edited:

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Begränsningar med bara USB

matti skrev:
Vill du ha riktigt små apparater "för fickan" är ju nu också Garmins E-trex serie uppdaterad med färgskärm och stöd för både friluftskartan, vägkarta (autorutt) och sjökort. Minnet i dessa är också utökat till 24Mb (mindre än i Map 60C och 76C, men det räcker skapligt) samt att dom fått USB-anslutning till dator för uppladdning av kartor.

Själv har jag beställt en E-trex Legend C. Priset på denna ligger ju trots allt runt 2000kr billigare än Map 60C.

mvh / Matti
En liten men ändå viktig begränsning på eTrex-serien med färgskärm och USB-stöd är att Garmin har slopat den seriella utgången på desssa GPS. Det finns en standard (NMEA 0183) för seriell kommunikation med 4800 baud som GPS använder då dessa ansluts till andra enheter.
Vad denna begränsning i praktiken innebär är att om du tex vill använda GPS'en tillsammans med kartprogram på bärbar PC för att tex navigera i bil eller båt och se din position på datorskärmen ("moving map"), eller ansluta till ekolod, så klarar inget program idag av att få positionsangivelser via USB - de förväntas komma seriellt i 4800 baud. Samma sak gäller om du vill ha Moving Map på en handdator (Palm/Pocket PC), dessa program kräver också seriell kommunikation NMEA0183 vilket alltså eTrex-serien med USB saknar. Garmin 60C/CS har både seriell utgång och USB.

Nu är det ju inte säkert att du kommer att uppleva att detta är ett hinder, men det är ändå bra att känna till vilka begränsningar som finns då GPS'en saknar seriell utgång.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
leijon skrev:
En liten men ändå viktig begränsning på eTrex-serien med färgskärm och USB-stöd är att Garmin har slopat den seriella utgången på desssa GPS. Det finns en standard (NMEA 0183) för seriell kommunikation med 4800 baud som GPS använder då dessa ansluts till andra enheter.
Vad denna begränsning i praktiken innebär är att om du tex vill använda GPS'en tillsammans med kartprogram på bärbar PC för att tex navigera i bil eller båt och se din position på datorskärmen ("moving map"), eller ansluta till ekolod, så klarar inget program idag av att få positionsangivelser via USB - de förväntas komma seriellt i 4800 baud. Samma sak gäller om du vill ha Moving Map på en handdator (Palm/Pocket PC), dessa program kräver också seriell kommunikation NMEA0183 vilket alltså eTrex-serien med USB saknar. Garmin 60C/CS har både seriell utgång och USB.

Nu är det ju inte säkert att du kommer att uppleva att detta är ett hinder, men det är ändå bra att känna till vilka begränsningar som finns då GPS'en saknar seriell utgång.
Så rätt, så rätt........funderade ett tag på denna begränsning men kom fram till att jag mest kommer använda GPS:en "för sig själv" när jag jaktar, åker småbåt i skärgården, åker skoter osv......och prioriterade då "fickvänlighet". Här får man ju således fundera om man kanske vill använda GPS:en på "storbåt" edyl kopplat till dator.......då måste det ju till en seriellutgång.

Matti.......som snart åker Yamaha RS Rage -05 :)))

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag planerar rutterna innan jag åker ut.
Sen laddar jag in dom i min lilla Garmin Geko 201 som kostar under 2000:-
Denna sitter sedan monterad mellan mätarna på min skoter.

Ev. monterar man Hp Ipac brevid denna så kör man kartan i den istället.
Som på Boggen's skoter. (tror han hänger på forumet) se bild.
Fuqawi är det som gäller här.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Men istället för att köpa en Ipac kanske man skulle ha skaffat sig en 60C eller 76C.

Ni som använder denna hur funkar det med kartor.
Jag har redan terrängkartan över det område jag kör skoter.
Hela kartan kan jag väl inte ladda in i gps'en?
Blir det så man får klippa ut en del av den kartan å överföra till gps'en eller hur funkar det ?

Det är tydligen mindre display på 76C änn på 60C
Minnet är det utbyggbart? 155mb respektive 56mb?

Tacksam för svar ifall man skulle beställt en sån från utlandet.

Edit:
Efter lite surfning såg jag att dom använder sig av Garmins MapSource® CD-ROM program. Då måste man väl köpa ytterligare kartor??

Maila annars förslag..

Last edited:
E

Ej medlem/Inloggad

Hållbarhet i kyla

Hur är det med hållbarhet i kyla, med skärm och funktion i övrigt med olika modeller ? Finns det skillnad mellan skärmtyp t.eks. ? Tänkte närmare lösning när man har en (mindre) apparat i fickan under körning, och det blir framtagen när man uppdaterar sin position och kollar åt vilken håll skal man forsätta.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Min 276C klarar sig utmärkt ner till ca -18 grader. Blir det ännu kallare så segar displayen ner sig och man får vänta lite innan man ser något på skärmen men den fungerar. Jag har lite förhoppningar att den skall klara kyla bättre nu då den är mer skyddad i årets säsong.

Annars så kan man köpa en tumvärmare och montera fast den bak på GPSen alternativt peta in den där batterierna skall vara (för man hämtar ju spänning från skotern) och då håller sig GPSens skärm fin hur kallt det än blir.

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Jag körde tidigare med en Garmin eTrex Venture monterad på instrumentpanelen bakom vindrutan. Jag hade inget 12V-uttag på den skotern, så jag körde med uppladdningsbara batterier. Oftast räckte batterierna en hel dag, annars fick man ha med sig ett par i reserv och byta. Jag hade inga problem med kylan annat än att displayen kan bli lite seg. I vintras bytte jag Venturen till en Garmin 60C som har samma fenomen med displayen i stark kyla (ner mot -20). Batterierna räcker dock längre på 60C än vad de gjorde på eTrex Venture'n.

Jag skulle rekommendera att montera GPS'en på skotern - det ger en helt annan upplevelse ute i naturen att se kartan hela tiden du kör än att ta fram den ur fickan då och då.

Till denna säsong skall jag montera ett 12V-uttag för att slippa ifrån batteriproblemen. En till fördel är att man kan köra med belysningen tänd på displayen i mörkret utan att bli utan ström i GPS'en - underlättar i skärgården och ute på fjället.

Kartor till Garmin: Man måste använda Garmins egna vektorbaserade kartor (Friluftskartan, Metroguide, City Select, Bluechart etc) om man skall ladda in dem i GPS. Köper man en Garmin-karta får man också med kartprogrammet MapSource som hanterar kartorna i PC'n och laddar upp dem i GPS'en.

Det går också att göra egna vektorbaserade kartor till Garmin och ladda upp dem i GPS med diverse freewareprogram, men det är väldigt tidsödande.

I en Garmin 60C med 56 MB minne får man in ungefär ett område av Friluftskartan (det är 10 områden som krävs för att täcka hela Sverige). Minnet i 60C går inte att bygga ut, men att ladda ner en ny omgång kartor i en 60C tar bara ca 4 minuter.
Överföringen går till så att man markerar det område på kartan som man vill föra över till GPS, ansluter GPS'en via USB (eller seriekabel) och klickar på en knapp i Mapsource. Väldigt enkelt alltså.

Mer info om Friluftskartan