Matnyttig tråd den här!, jag har problem med min Thundercat då jag inte får ut mer än 7-8V AC och efter en Likriktare som jag köpt på Clas Ohlson så ger det bara 5VCD, det räcker ju ite på långa vägar att driva en elvattenpump...
Hur skall jag göra här nu?
Kan statorn vara trasig?
Men allt på skotern funkar utan anmärkning.
Vad har du för voltregulator? Ett vanligt fel i regulatorn är att regleringen för halva generatorspänningsperioden går sönder och då får du bara halva spänningen ut, i regionen för vad du har nu.
Lite matnyttigt:
Fyrpolig voltregulator med likriktare likriktar och toppvärdesreglerar den ganska råa, med varvtalet, kraftigt varierande spänningen från en skotergenerator. Den oreglerade spänningen är en sinusliknande signal med två halvperioder, en positiv och en negativ. På "andra sidan" en likriktare får man en likriktad, "pulserande" spänning som svänger från noll och positivt med dubbla frekvensen. Toppvärdet är c:a 14V, effektivvärdet något lägre och det mätta värdet varierar kraftigt med vilken typ av mätare man har, bästa är en s.k. "True RMS" eller sannt effektivvärdesvisande mätare. Dessa kostar normalt c:a 1000 och uppåt, d.v.s. inget man köper för 149:- på Jula.
I regulatorn sitter också flera tyristorer som när den momentana spänningen överstiger ett värde, vanligen 13.8V, den normala spänningen ett batteri ska laddas till, helt enkelt kortsluter den halvperioden. Nästa halvperiod regleras på samma sätt av en motriktad tyristor. Lite förenklat skulle man kunna säga att en generator "mår bäst" när den är maxbelastad, d.v.s. när tyristorerna slutat kortsluta den för att förhindra överspänning. Likriktade system har generatorn frikopplad från chassi som normalt kopplas till likriktarens negativa utgång. Batteriet kopplas också till chassi, d.v.s. en traditionell chassi-nolla som i bilen. Man kan (och förmodligen borde) lägga på laster som handvärmare direkt på generatorn, före voltregulatorn, eftersom spänningsregleringen också finns där MEN alla laster som kopplas direkt på generatorn *måste* vara frikopplade från chassi, annars kortsluter man voltregulatorn.
Tvåpoliga regulatorer innehåller ingen likriktare utan bara dom två, motriktade tyristorerna som ser till att om spänningen överstiger 14V så kortsluts den halvperioden bort. Ena generatorpolen är vanligtvis kopplad till chassi.