Grön 98?

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
Hei. For å få max effekt, skal du tanke lavest mulig godkjente oktannummer. En høyere oktan er mer kompressibel før den selvantenner, men dette har du ingen nytte av dersom du kunne kjørt med et lavere oktantal. Høyt oktantal må typisk brukes i maskiner med høy kompresjon for å motstå "spicningar"/selvantenning forårsaket av høyt trykk. Sån er det!
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
Ne motorn mår bara bättre för bränslet är mycket renare, sen om du kör med separat oljesmörjning så kan jag juh däremot säga att de inte är en sån hälsokur för motor och förgasare, koppla hellre ur den och blanda 3-3,5% för trottlar och allt blir slitet annars. Sen behöver du inte oroa dig för drenering sen när du ställer bort skotern eftersom när du blandar i olja så ärgar de inget i förgasarna m.m. ett tips bara :)
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
Ja enligt Normanen så skulle lägre oktan vara bättre, men när jag pratade med Kimpan i umeå så sa han att man ska alltid köra med 98 för man får ett mycket renare bränsle. Kimpan är juh ganska stor inom sånt där så han lär nog veta
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Varför ska man koppla bort oljepumpen å börja blanda i stället pga att man kör på en renare och bättre bensin????
 

Edge

Semi PRO sledder
1 jan 2000
34
0
0
Ren Bullshit!
Kör alltid med grön 98 för bästa effekt samt lägst avgastemp.
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Vad norrmanen sa är att ju högre oktan tal du har desto mindre e risken för att bränslet ska självantända P.G.A kompresions trycket...

Anledningen till att en del kopplar bort oljesmörjningen o blandar direkt i tanken är för att dom har tagit bort blyet ur bränslet (rätta mig om jag har fel...) för blyet smörjer till en viss del dom rörliga delarna i en förgasare...

Mvh Magnus Umeå
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Blyet fanns från start för att smörja avgasventilskaften och sätena på fyrtaktare.
Förr var det vanligt med s.k. ovansmörjning d.v.s. inblandning av smörjolja i bränslet på fyrtaktsmotorer.
Denna metod kan med fördel tillämpas på alla motorer utan katalysator:
Behåll sep.smörjningen så länge den funkar.
Dels sparar du olja (=naturen) och dels slipper du grisiga tändstift och avgasrök då blandningen anpassar sig efter belastningen.
Slå sen i en liten skvätt tvåtaktsolja i tanken, en deciliter eller två per tank.
Detta ger mindre oljeförbrukning än försiktighetsprincipens 3-3,5 procent.
OCH det räcker till förgasarna.
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
En annen god grunn for å ikke kjøre 98, er at den omsettes lite og således ligger lenger i tanken til bensinstasjonen og således inneholder betydelig mer vann. Utover det, skader det ikke å kjøre 98, men hvis den er godkjent for feks 93, er det bortkastede penger. Tror mange her ikke skjønte hva jeg mente med "mer kompresibel". Mer kompresibel=litt lavere effekt..
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Det är ju så att bensinen inte är hygroskopisk och således INTE tar upp vatten vilket är beklagligt och leder till att iblandat vatten fryser på olämpliga ställen och tidpunkter.
Etanol mfl är dock hygroskopisk vid hög koncentration och blandas därför i för att suga upp vattnet och binda det i en icke frysbar form (åtm inte vid temperaturer som skoterförare gillar).
Det är detta man använder K-sprit till.
Nu blandas en liten mängd sprit i bränslet från start för att förhindra att tankarna både på mackarna och i bilar mm råkar ut för detta men om man har otur och får bensin ur en pump där ventilationen fungerar dåligt eller det av annan anledning finns mycket vatten räcker inte denna mängd.
Detta drabbar alla kvaliteter.
Dock märker man direkt för man fått vatten i förgasarna, det sker ingen gradvis försämring av prestanda alltså.
Vidare för man inte lägre effekt ur en högoktanig soppa, den är bara lite mer beständig mot självantändning.
Det som blandas i (och som fördyrar) gör ingen märkbar skillnad i prestanda heller.
Kontentan är: Kör på lägsta rek. oktantal det blir billigast men var inte rädd för att häva i 98 om du inte får tag på annat (vilket är rätt otroligt).
Vattnet märks direkt och beror på taskig tankhygien snarare än låg omsättning.
För är omsättningen SÅ låg har du nog måst leta till bort ma Klimtatjakka till nåt fat där...
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Så jag kan alltså bara hälla i grön 98 i tanken och utan att det händer nått eller?
Måste jag ta bort separatblandningen av olja eller?
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
Nej du måste inte ta bort separata oljesmörjiningen, men om du vill vara säker på att du får rätt blanding så kan du juh göra det. Fördelarna är att du inte sliter på t.ex. trottlar och annat i förgasaren eftersom de blir smörjda utav oljan i bensinen, sen så slipper du t.ex dränera när du ska ställa av den på sommarn eftersom oljan gör så att det inte ärgar i förgasare och dylikt. 98 är bättre än 95 den är mycket renare så skotern ska väl inte gå sämre utan bättre....
 
S

Stekpanna

JA! Men varför i hela helsike 98?? Vill du effekt sänka eller?? Bara fullständigt slöseri med pengar att tanka 98. Och varför funderingar på att koppla bort separat smörjningen om den fungerar vilket den brukar. Rena idiotin. Skotern går ju sämre med iblandat då olje mängden är för hög när du inte håller fullgas. Smörja nålar, munstycken etc, vilket trams. För helvete vakna alla idioter det är en 2 taktare han frågar om. Blyersättnings medel... men så sjukt.

Tanka 95, använd separat smörjningen med bra olja! Byt olja i transmissionen, fetta upp lederna. Kör och var glad.

 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Huvudet på spiken.
För den som är rädd om nålen kan med fördel en slatt olja (en deciliter eller så) slås i vid full tank, det räcker väl till för det ändamålet.
Min starka misstanke är att mången maskin har rasat på grund av nästan religiösa, men felaktiga riter och vanföreställningar om bränslesystemet.

 
V

Valle

Håller med stekpanna!! tanka 95 och kör använd en bra olja och var noga med VARMKÖRNINGEN!!!
 
S

Se Rider

Kör på det oktantal som är rekommenderat för skotern.. står det 98 kör på 98, står det 95 kör på 95.. Farliga med att köra med för litet oktantal är att motorn kan börja spika och det är inte bra
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Håller med ``stekpanna´´ är inte kompressonen höjd finns ingen anledning att köra med 98 oktan.
Det är en myt att det finns mer effekt i 98,
ni har fått alla svar om varför i inläggen ovanför.