Grön 98?

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Håller med delvis, enda egentliga skilnaden är att 95 inte tål lika hög kompression som 98.

Men att man skulle tappa effekt på att köra på 98 är rent dravvel.

Däremot kan man med högre octantal skicka på mer tändning vilket ger mer effekt, men då skall man veta lite vad man sysslar med. och utan justering eller modifikationer får man inge mer effekt med 98, men inte heller mindre.

HAr man däremot ett intligent motorstyrningssystem som på moderna bilar så sköts justeringen automatiskt, då kan man tillocmed tjäna på att tanka E85
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
41
Umeå
www.ninelives.se
Det mesta har svarats på här redan men man kan förenkla det ytterligare:

98 oktan om man vill vara lite säkrare på att inte riskera detonation i motorn, ger mer effekt om man har ett högre kompressionsförhållande samt tändning som är inställt för detta oktantal. Annars ger det inte mer effekt.
Lite dyrare.

95 oktan är lite billigare och kan köras i de flesta skotrar, dock har t.ex. många tillverkare nu rekomendationer på 98 oktan på bl.a. H.O. 800 motorerna i pudermaskiner.
Så det finns en säkerhetsmarginal att beakta om man har en högprestandamotor eller pressar sin motor hårt.
Lite billigare.

Vad jag kör med: om det finns, 98 oktan.
 

twostroke

Välkänd medlem
11 aug 2004
124
0
6
Ökx
RenKorv skrev:
Ne motorn mår bara bättre för bränslet är mycket renare, sen om du kör med separat oljesmörjning så kan jag juh däremot säga att de inte är en sån hälsokur för motor och förgasare, koppla hellre ur den och blanda 3-3,5% för trottlar och allt blir slitet annars. Sen behöver du inte oroa dig för drenering sen när du ställer bort skotern eftersom när du blandar i olja så ärgar de inget i förgasarna m.m. ett tips bara :)
Hur kan trottlarna bli slitna med separatsmörjning? I min skoter går det en slang från oljepumpen till bränsleslangen så oljan går precis samma väg som bensinen från tanken.... hoppas ni fattar hur jag menar.. så funkar det på en min iaf...

Men funkar separatsmörjning på något annat sätt på lite modernare skotrar?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
twostroke skrev:
Men funkar separatsmörjning på något annat sätt på lite modernare skotrar?
Oljan brukar pytsas in genom ett rör i förgasarflänsarna.


Jag har alltid kört på 95 oktan och dumförklarat alla som kör på 98 bara för att dom tror att det ger mer effekt, det senare gör jag fortfarande men frågan är om man inte ska börja tanka 98 med tanke på mängden etanol i 95...
Om det nu är så att 95 oktanig bensin innehåller 5% etanol så känns det ju inte som att det kan vara särskillt nyttigt för en 2-taktare, nån borde kolla upp det här lite mer noga!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
henkew skrev:
Om det nu är så att 95 oktanig bensin innehåller 5% etanol så känns det ju inte som att det kan vara särskillt nyttigt för en 2-taktare, nån borde kolla upp det här lite mer noga!
Enlig Matts Tikka så innebär 5% etanol motsvarande ett byte från 400 till 390Mj och att man inte behöver ombestycka och att den kylande eftekten i etanolen kompenserar för energi minskningen
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
MrGreen skrev:
Enlig Matts Tikka så innebär 5% etanol motsvarande ett byte från 400 till 390Mj och att man inte behöver ombestycka och att den kylande eftekten i etanolen kompenserar för energi minskningen
OK, men hur är det med etanolens påverkan på oljefilmen i motorn då?
Jag kan inget om sånt här men av det man hört så låter det inte så bra...
 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Om vi vänder på frågan Henke, du har ju kört med 95 oktan i evigheter. Har du haft problem som kan kopplas till dålig smörjning?
Jag har som de flesta kört 95 oktan sedan den kom. Inga motorhaverier över huvud taget. Man borde då kunna dra slutsatsen att det inte är något problem med etanolen.
Inget haveri = inget problem.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
henkew skrev:
OK, men hur är det med etanolens påverkan på oljefilmen i motorn då?
Jag kan inget om sånt här men av det man hört så låter det inte så bra...


Det kan ge problem om man inte har separatsmörjnig, då de flesta tvåtaktsoljor inte blandar sig med sprit.

Det löses av etanolfantasterna med andra oljetyper, finns de som kör motorsågar på E85.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Mattias Jonsson skrev:
Om vi vänder på frågan Henke, du har ju kört med 95 oktan i evigheter. Har du haft problem som kan kopplas till dålig smörjning?
Ja, det har jag.
För några år sedan när jag körde SRV så skar ett vevaxellager på den, det konstiga var att precis samma sak hände på två andra skotrar här i närheten innom en vecka. Det var även fler som råkade ut för div. motorhaveri ungefär samtidigt så vi misstänkte att det hade med bensinen att göra, men det blev aldrig kollat upp så man vet ju inte...
Det kanske var just när dom började med etanolinblandning också stämde inte mängden riktigt, det här är bara spekulationer dock så sprid det inte vidare.

Visst, det går att köra på 95 men frågan är om det går att köra mycket längre på 98...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hmmm.....

Utan att gå in vidare i detta ämne så låt oss bara konstatera att :

det INTE spelar någon roll om man har Oil Injection eller blandar själv oljan i bränslet !

Det är den specifika oljan man använder och dens egenskaper gentemot Etanol/Metanol etc som avgör om den blandar sig eller inte.

Dock kan man rent gennerelt säga att de flesta 2T oljor EJ blandar sig speciellt bra med "Sprit".


Jag har snackat med Folk som renoverar/riktar/renoverar vevaxlar och de säger att vevaxelhaverier har ÖKAT extremt mycket de senaste åren, oavsett märke på motorn och att det troligtvis beror på att smörjfilmen uteblir.

- - - - -
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
2stroke skrev:
Jag har snackat med Folk som renoverar/riktar/renoverar vevaxlar och de säger att vevaxelhaverier har ÖKAT extremt mycket de senaste åren, oavsett märke på motorn och att det troligtvis beror på att smörjfilmen uteblir.

- - - - -
Aha! Ännu ett bevis min käre Watson... :)

Jag tycker att det här verkar vara något som verkligen borde undersökas ordentligt!
 
Last edited:

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Eller kanske se till att den olja man använder blandar sig med Etanol, så slipper man fundera och oroa sig.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Har talat med en av våra experter på Sekab (dom tillverkar etanol för inblandning) och han sade att Arctic rekkomenderar att man skulle gå upp ett steg på munstyckena om man körde med etanolinblandning.

Det var för att etanolen gav lite mindre effekt.

Något om att oljefilmen skulle skadas på något sätt hade han inte hört talas om.
 

veven

Medlem
13 dec 2004
26
0
1
UMEÅ
För att citera en motor trimmare : Om tändningen ligger på gränsen för 95 oktan och det blir nog varmt under huven (pga varmt ute +hård körning) så kan motorn vara j-ligt nära att spika och då kan motorn jobba mot sig själv .Tankar man då 98 så kan man helt plötsligt få 200-300 varv till.
Detta hände mig ( fast tvärtom)- jag körde på 98 ( standard AC-99EFI ) med duktigt lastade vikter ,hård körning och varmt ute +2 och blev tvungen att tanka 95- jag tappade 300 varv direkt!