Gröngöling på en SXR 700

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hejsan!

Efter lite velande hit och dit samt en hel del läsning här blev jag nyligen ägare till min första skoter, en SXR 700 från 2001. Nu när denna säsong (hos mig) snart är slut tänkte ja passa på att fråga endel saker.
Kan börja med att den har i skrivande stund endast 3600km på mätaren (hoppas det är sanningen men det finns väl inte några 110% garantier). Men jag har i alla fall inte hittat några tecken på att den skulle vara särskilt "välanvänd".

Men nu när den snart ska in för sommarvilan så dra på med allt jag kan gå igenom och kolla / serva som underlättar för framtiden.

Några av mina egna reflektioner efter det lilla jag har kört är följande:
1. Efter mycket skogskörning / långsamt och pumpgasande så upplever ja att de "blöddrar" endel. (Såg i en gammal tråd att detta avhjälps med reed-spacers!? ).

2. Jag (som inte kan ett smack om skotrar än.) Tycker att de finns ett litet "merljud" från variatortrakterna speciellt vid lite lugnare körning. (Ljudet hörs inte då man varvar motorn med remmen borta). Finns de något sätt att se / känna på primär / sekundär variator om något är fel och om något behöver bytas / smörjas / servas?

3. Handtagsvärmarna = döda, tumvärmaren likaså. Har inte hunnit få hem en multimeter än för att mäta vid kopplingarna vid styret. Är detta ett vanligt fel för denna skoter? Och vad är "oftast" felkällan?

4. Dämparna, jag som inte har referenser tycker den känns rätt så bra. Men den kunde kanske justeras upp lite och vara aningen hårdare. Finns det saker jag bör gå igenom vad dämparna fram / boggie beträffar som brukar gå sönder?

Till sist förslag / beskrivning vad ja ska serva för att förlänga livstiden generellt på hela paketet.

Tack på förhand!

MVH
Erik
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
1 Reed-spacers skulla jag inte uttala mig om...
Men ett tips så här nu när säsongen är över bara för att ha en fräsch skoter när nästa vinter börjar bytt tändstift och hattar..

2 Sök lite grann... på variatorn som sitter på motorn (primären) vikter och rullar kan man peta och vika på lite är dom fasta och inte glappar något är det ingen fara..
Sekundären (den stora variatorn)
Den finns det som 3plast klackar i som man kan byta...

3.. Där har du två avstängningar.. Dels på nyckel kan du stänga av värmarna och sedan till vänster om styret så finns det en ratt den kan man justera på..

Annars får man mäta!

4: sxr (är samma skoter som vmax xtc) alltså en lång travel skoter och jag tror dom skall ha ställbara dämpare... Det finns lite trådar om hur man spänner dom..

Alt kan man byta fjädrar så dom blir lite hårdare

Nu över sommaren ställ den i ett svalt och torrt ställe häng upp bakdelen så inte mattan nuddar marken.
Innan vinter skall du kanske bytta olja i kedjehuset..
Sträcka kedjan..
bytta olja..
Ta ett komp prov..
Lite allmänt och känna bryta ii lite styrleder, styret boggin osv och så det inte glappar.. (glapp med far större slitas)
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Jag är ungefär i samma situation som du, erix. Skillnaden är att jag köpte en ännu äldre skoter, en Exciter II ST från 1993. Jag har haft liknande funderingar som du. Min gick inte helt bra på låg gas, och jag kollade nålarna till förgasarna och det visade sig att dom var ställd ett snäpp lägre (snålare) än standard. Ställde till standard, och nu verkar den gå lite fett istället. Skall ta och kolla luftskruvarna, som tyvärr sitter ganska illa till.

Även jag har problem med handtagsvärmarna. Fast för mig så fungerar tumvärmarna. Hade också tänkt ta och mäta upp vid tillfälle. Är också fundersam på vad som oftast brukar vara felet...

Min fjädring bak är riktigt kass. Den tom fastnar i nedtryckt läge. Ikväll skruvade jag loss stötdämparen/fjädern. Alla bussningar var helt slut, men vet dock inte om det direkt har med felet att göra. Stötdämparen är mycket trög. Lyckas bara trycka ihop den om jag lägger hela min vikt på under ganska lång tid.

Kedjehus oljan är nog som sagt bra att byta. Jag bytte min, men det var ett litet elände då det inte finns någon urtappningsplugg, och jag fick inte lös själva kåpan. Slutade med att jag satt och sög upp kanske 85% från nivåpluggen.

Ursäkta om jag kapade tråden lite... ;)
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
3.. Där har du två avstängningar.. Dels på nyckel kan du stänga av värmarna och sedan till vänster om styret så finns det en ratt den kan man justera på..

Annars får man mäta!
Reglagen kan ja ha på max, händer ingenting. Eller ska de ta väldigt länge innan dom börjar värma?
Stänga av dom på nyckeln, hur menar du? Har ja missat nåt här? :)
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Ja för nyckel har lägen
Off
On
warmer
start det här läget fjädrar nyckel ju tbx om du släpper den...


Nyckel skall inte vara på on utan på warmer..
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Antingen är jag totalt blind eller så existerar inget "warmer" läge. Är det något på endast modeller med elstart? Min har ingen elstart, men 2 reglage på vänster sida för handtags samt tumvärme.
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Ang variator ljudet: inte helt ovanligt att det blir lite glappt i primären. prata med en ÅF så kan han berätta vad som skall bytas.

Varva ALDRIG motorn utan rem!!!!!!!!! du kan kröka axeln!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Antingen är jag totalt blind eller så existerar inget "warmer" läge. Är det något på endast modeller med elstart? Min har ingen elstart, men 2 reglage på vänster sida för handtags samt tumvärme.
De tidigare årsmodellerna hade gemensamt reglage i form av en vridpotentiometer placerad under styret på vänster sida. Tändningsnyckeln hade då ett extra läge för "Warmer".

Du har separata reglage för hand- och tumvärmare (vilket är en förbättring). Dessvärre är handtagsvärmarna en detalj som kan gå sönder på Yamaha och då får man byta dem helt enkelt. Men i och med att din tumvärmare också verkar vara ur funktion skulle jag börja med att mäta så att det kommer ström till dem och till reglagen. Den har gått så pass lite att det verkar lite osannolikt att både handtagsvärmarna och tumvärmaren skulle gå sönder.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
De tidigare årsmodellerna hade gemensamt reglage i form av en vridpotentiometer placerad under styret på vänster sida. Tändningsnyckeln hade då ett extra läge för "Warmer".

Du har separata reglage för hand- och tumvärmare (vilket är en förbättring). Dessvärre är handtagsvärmarna en detalj som kan gå sönder på Yamaha och då får man byta dem helt enkelt. Men i och med att din tumvärmare också verkar vara ur funktion skulle jag börja med att mäta så att det kommer ström till dem och till reglagen. Den har gått så pass lite att det verkar lite osannolikt att både handtagsvärmarna och tumvärmaren skulle gå sönder.
Tack för det.. Då vet jag att det är dom äldre med dom lägena :)
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Tack för alla tips, ska gå igenom och se hur långt ja får ström med multimetern ikväll eller imorrn.
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Finns det någon bra eftermarknads variant på handtagsvärmarna, eller är det original som gäller? I mitt fall fungerar tum-värmaren, så det är säkert handtagsvärmarna som är paj...
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hej igen, har mätt lite nu och kan konstatera att FÖRE reglagen till både tum och handvärmarna så har ja bara 5 volt.
Uppe vid styret och med reglagen på max så har ja 3-4 volt. Några tips på var ja ska fortsätta?
Angående variatorn så e jag ju rätt så lost på den biten, men "rullarna" eller vikterna eller vad de är, 3 till antalet kan man röra en liten aning
i sidled.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Är det mätt med skotern på tomgång eller med lite varv, ca 3500? Jag har för mig att jag läst någonstans att de tar sin ström direkt från spänningsregulatorn, så mät dig "bakåt" och se var du hamnar.
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Det var nog mätt på tomgång förstås. Kan kolla om det ändrar med varvtalet. Kontakterna ja mätte på kom direkt ut ur "tjocka" kabelstammen och gick sen vidare direkt till reglagen för värmarna. Är det någon som vet om den ska ge MER på tomgång än bara 5 volt? Tycker de känns lite snålt även på tomgång.
 

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Spänningen är konstant 5 volt. Även då ja varvar den. Var ut och körde en sväng ikväll med båda reglage på max, handtagsvärmen värmer inget, men kör man tumvärmaren på MAX så blir den varm efter kanske 10 minuters körning. Men de känns nog som om den borde kunna blir varmare. Ingen som varit med om samma sak? Och vad ska spänningen ligga på normalt till värmarna?