Gubbmountain

Malteume

Medlem
10 feb 2016
20
0
1
Umeå
Går i tankar att köpa en ny skoter. Har idag en forest fox som kommer vara kvar då det är världens bästa maskin.

Står och funderar lite på en 49 ranger 600 etec eller möjligtvis en summit 850, men det kan även vara aktuellt med andra maskiner. Jag kör väl mest för korvgrillning, pimpling och är ute och spårar efter djur. Tycker att det är kul att lägga ikull och leka en del med skotern och ge mig på lite klättringar. Kommer utrustas med dubbeldyna och kommer dra en del pulka med sambo och hundar.

Jag vill ha riktigt bra lössnöegenskaper, gärna kunna smyga lite med, inte behöva hålla på och meka en massa samt att den får gärna vara ganska lekfull.

Vill gärna höra för och nackdelar med olika maskiner.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
En 600 ACE eller en 850, inget litet hopp =)
Polaren köpte en 46 ranger med 900 ACE, den verkar funka riktigt bra och är inte fullt lika undermotoriserad som 600an.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Titta även på föregångaren till 850:in, dvs summit 800 med xm-chassiet. Jag hade också "världens bästa skoter" Forest fox 380-00.... nu har jag 2 summitar och de är i princip bättre än foxen på allt utom möjligtvis att backa i lössnö pga flippen på foxen. Det är dock inget jag har saknat då det går lösa på annat sätt. Kamhöjd och motoreffekt löser väldigt mycket :)

Jag fick testa en 850 i helgen och det är ju helt klart skillnad mellan tex min t3:a och g4 chassiet. Mycket mer lättbruten på gott och ont. Jag hade lite svårt i början att hålla den upprätt men det är en vanesak. XM-chassiet är ju väldigt lättbrutet och kanon vid skogskörning.

Jag kan rekommendera summiten för det du tänkt använda den till för det är vad jag har använt mina till. Jag har ingen dubbeldyna på någon av våra men det hade varit smidigt i vissa lägen när ungarna ska med och när den ska agera familjeskoter. Den kortare (och äldre av dem) har jag drag på och drar pulka med lite då och då och den går aldrig varm trots att jag inte har isrivare på den och den går snålt men vill man leka så finns kraften där. Den har lite tam variatorsetup för ren lek men sånt går ju ändra. Det är en 2013 146":are och den andra är en 2016 154" t3:a.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Står och funderar lite på en 49 ranger 600 etec eller möjligtvis en summit 850.
En 600 ACE eller en 850, inget litet hopp =)
600 Etec talas det om, inte ACE.

850 känns om overkill.
Rangern känns om den passar bättre för allroundkörningen du beskriver, dock en helt annan skoter jämfört med 850.
Andra förslag som ligger mittemellan:
Summit SP
Nån boondocker modell, finns ju ett gäng att välja på.

Malteume

Medlem
10 feb 2016
20
0
1
Umeå
Att jag funderar på summiten lite är för att en kompis gett mig ett otroligt bra pris på en 154"a. Tydligen har en del renskötare kört maskinen och varit nöjd, men dels vet jag inte om den behövs och sen är jag rädd att underhållet på en sån maskin blir mycket mer omfattande än en ranger. Men svågern har 600 ace och den tuffar på fint på led, men tror att man vill ha lite mera krut i lössnön när man ska göra bort sig och försöka klättra uppför en brant. Så i den maskinen känns 600 etec mer intressant. Är inte boondockern och 49an såpass lika att skillnaden mest består i fläkten till motorn och längre boggie med flip?

Malteume

Medlem
10 feb 2016
20
0
1
Umeå
Jag var och klämde på summiten igår och den är ju ruggigt fin. Ska fundera lite till och kolla vad det går att göra för priser på en 49a. Man får väl bli friåkare och köra summit så får sambon och hundarna åka fox.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
600 Etec talas det om, inte ACE.

Aha, läsfelsnisse var framme igen =)

Mina föräldrar ränner runt fjället helvintrarna och av säkerhetsskäl så kör dom varsin skoter utifall en strejkar. Inför förra vintern så uppdaterade morsan sin utrustning så nu "rattar" hon en -13 Boondocker 600. (så nu kör dom E-tec båda två, farsan har en -14 Commander)
Vi gjorde upp med handlaren så att vi bytte dit bredaste framvagnen så den skulle stå stadigt och jag må säga att det blev en förnämlig tanträser. Gammelliken med 503or dom hade innan fastnade ju bara någon granne pratade om vatten på isen men nu klarar dom sej galant.

Jajja, jag har haft många skotrar av BRP-släkte och en drös Polarisar utöver det. Vill du tanka, köra och inte bry dej så mycket utöver det så gå på 600. En 800 kommer, oavsett märke, kräva mer underhåll. Det ska besiktas och rengöras variatorer oftare, det ska kollas remskick oftare, kedja och kedjehusolja behöver sträckas/kollas/bytas oftare osv!! Är det någon som säger mot detta så köp inte skotern av honom för då har han, av lathet eller oförstånd, fuskat med underhållet!

49 Rangern är helfin, men visst är den bra mycket tyngre än en Boondocker? (Har förresten 49an med E-tec extrakylaren med fläkt standard?)

Malteume

Medlem
10 feb 2016
20
0
1
Umeå
Jag har inga problem med normalt underhåll. Har dragit om elsystem, bytt dämpare, bytt variator och allt möjligt på foxen och oavsett skoter så kommer jag att se till att den hålls i topptrim, men jag vill ogärna behöva kosta på motorrenovering varje säsong eller att det går en rem i veckan. Att man byter rem en gång per säsong kan jag leva med, men jag vill att maskinen ska hålla vid "normal" användning, vilket i mitt fall blir ganska gubbig körning, men med inslag av lek. Nu verkar 49an vara svår att fynda på då den är slut överallt. Jag klämde på en summit igår och den är ju ruggit fin. Ska göra klart med penningar och sen ska jag se vad som känns bäst. Värdeminskningen är ju lite av en faktor, men oavsett så kommer jag nog ha den ett par år. Samtidigt så har vi hyfsad inkomst, 5-6 månader säsong per år och än så länge inga ungar, så man kanske ska unna sig, för sambon har börjat prata om barn.

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Börjat prata om barn? Då jävlar är det lika bra att köpa en skoter snabbt som tusan innan du får lägga alla pengar på barnvagn, babyskydf, babygym och allt vad det heter ;-)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Har du inte stirrat dej blind på BRP så finns det ju doldisar med andra märken på huven, Polaris Voyager 600 är ju en förklädd RMK med pakethållare och lite enklare dämperi, brukar kunna vara bra kurs på nya fjolårsmaskiner bl.a.
Inte så mycket doldis men, Switcback Assault 600 är ingen dum maskin heller.

Polaris 600-spis känns betyyyydligt piggare än E-tec 600an.

Malteume

Medlem
10 feb 2016
20
0
1
Umeå
Lutar nog åt summit och bestycka om variatorn så att den går att krypa med också. 49 och fox blir lite samma sak.

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Efter ett år på min Ranger 49 600E-tec -16 så är jag sjukt nöjd då jag mest gillar långsamt körande utanför leden. Då E-tec maskinen har den extremt smala framvagnen kan man inte sitta still på dynan när man kör i djupsnön, utan den kräver att man är aktiv i balansen. När man väl har lärt sig hur den uppträder är den en fantastisk maskin för det den är gjort för. Dock så åker jag inte gärna några längre sträckor på leder med den, då jag upplever att den är för lång och fel matta för ledkörning.

Mvh

En gubbe på en gubbmountain...

Reactions: Booonie

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Har kört en del summit och skulle själv aldrig i världen köpa en. Ranger är en annan maskin på nåt vis. Hellre då en boondocker om du måste hålla dig ifrån ranger. Men totalekonomi på en ranger blir mycket trevligare då dom har ett finare andrahandsvärde. Gav 126 för min etec med extra dyna, ryggstöd, bukplast, kofångare, låda, extra låg ruta.
Och inte skiljer det just i vikt mellan nya rangern och en boondocker.... Det som skiljer är ju den utrustningen som den har... Extra kylare, Elstart, flippboggie. Inget av dessa saker skulle jag vilja vara utan. Jag skarattar varje gång jag backar.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har kört en del summit och skulle själv aldrig i världen köpa en. Ranger är en annan maskin på nåt vis. Hellre då en boondocker om du måste hålla dig ifrån ranger. Men totalekonomi på en ranger blir mycket trevligare då dom har ett finare andrahandsvärde. Gav 126 för min etec med extra dyna, ryggstöd, bukplast, kofångare, låda, extra låg ruta.
Och inte skiljer det just i vikt mellan nya rangern och en boondocker.... Det som skiljer är ju den utrustningen som den har... Extra kylare, Elstart, flippboggie. Inget av dessa saker skulle jag vilja vara utan. Jag skarattar varje gång jag backar.
Fast å andra sidan skrattar nog dom med en lång utan flipp och med höga kammar och en motor som orkar dra runt mattan ordentligt då man ska leka, som faktiskt ts ville göra. Att leka med en ranger går inte hur mycket man än försöker, och försöken blir inte ens roliga något sånär.
Hade ts bara haft den till skogs smyga och dra pulka hade det varit givet med en ranger, men nu ska det kombineras lek med lugnare körning, vilket går med tex en summit, men det går inte att leka med en ranger

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.874
112
63
Skellefteå
Fast å andra sidan skrattar nog dom med en lång utan flipp och med höga kammar och en motor som orkar dra runt mattan ordentligt då man ska leka, som faktiskt ts ville göra. Att leka med en ranger går inte hur mycket man än försöker, och försöken blir inte ens roliga något sånär.
Hade ts bara haft den till skogs smyga och dra pulka hade det varit givet med en ranger, men nu ska det kombineras lek med lugnare körning, vilket går med tex en summit, men det går inte att leka med en ranger
Delar inte din uppfattning om vilken typ av skoter ts efterfrågar, tänker till exempel på titeln..., tycker inte trilla är fel ute. Dock min åsikt bara, inget påhopp=).

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Ski-doo summit sp 600 e-tec med extra lynx kylare, ultrahöga rutan och skjutsdyna är skotern som efterfrågas!

Har kört endel 49 både etec och ace och skulle aldrig i världen välja den framför en summit.