Hål i kolven Indy 500

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Hej!

Jag var ute och finåkte lite på en sjö med min Indy 500 SP -92 och plötsligt ville inte skotern gå mer, bogserade hem den, märkte att jag hade noll komp på vänster cylinder och började riva. Jag hittade då ett hål i ena kolven:

Bilden är lite sisådär men ni ser väl hålet?

Cylindrarna var fina osv. Vad kan detta fel ha orsakats av? Har haft lite problem med en tändkabel som har varit lite glapp till just denna cylinder om det kan vara något.

Jag antar att det blir två nya kolvar, vilka ska man ha? Jag letar efter så billiga som möjligt då skotern förmodligen ska säljas efter denna reparation.

Jag har läst lite och märkt att många som vill ta bort oljesmörjningen får motstånd på det här forumet, jag är ändå sugen. Har oljepumpen någon annan funktion än att blanda olja i bensinen, till ex. smörja nåt lager eller liknande?

Tacksam för hjälp :)

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
motorn har spikat (gnistan hoppar mellan kolv och elektrod) det kan bero på tändhatten,men det kan också bero på att den går lite snålt
originalkolvar är alltid bäst....
men om du skall köpa pirat så köp kimpex eller snopro
viseco är inte värt merkostnaden

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Min variatorrem börjar också se lite trött ut, vad ska jag ha för någon? Även där är priset mycket viktigt;)

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Kolla på M Performence där har dom kolvar för 250:- kr .
Var det dessa du menade:
Indy 500,trail 488,Widetrack
Kolvar 0,50mm öd.
Komp. med ringar och kolvbullt
Pris: 250:- st. (nya)

Dom passar väl inte för de är ju 0,5 mm större än original?

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Kan också vara så att packboxen på vevaxel är trasig eller dålig!

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
motorn har spikat (gnistan hoppar mellan kolv och elektrod) det kan bero på tändhatten,men det kan också bero på att den går lite snålt
originalkolvar är alltid bäst....
men om du skall köpa pirat så köp kimpex eller snopro
viseco är inte värt merkostnaden

Njaaaaa :hmmmm2:

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
är nållagret helt? kan ju vara de som har gått sänder oxå.

var och köpte en rem i går den kosta runt 850 tror jag de va

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Du menar att den drar tjuvluft där då? Finns det nåt enkelt sätt att kolla de då motorn är i delar och man inte kan testa med startgas?
Exakt den drar tjuvluft. motorn är ju ändå i delar så det är inte så mycket mer jobb å byta dom. det skulle jag ha gjort å då är man ju ett steg närmare felet.

Om man har kört skoter på samma ställe, nu menar ja höjd över havet
å den har funkat kanon, sen smälter man en kolv, soppapumpen dålig klara inte hålla förgasarna med soppa när man kör full gas, skit i munstyckerna i förgasarna eller tjuvluft, kan vara tändning men långsökt.
Jag skulle tro att det är skit i förgasarna eller tjuvluft.

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Fast ja har ju ändå haft problem med tändningen tidigare. Men förgasarna ska ändå öppnas när ja ska byta till större munstycken till inkörningen så då ska ja se till att blåsa rent.

Ser ja om packboxen är dålig? Eller ska ja skruva ihop och starta och spruta startgas eller är det lika bra att byta när motorn är nere i delar?

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Hur svårt är det att byta packboxen på variatorsidan, jag såg att packboxen kostade typ 50 spänn så om jag inte behöver klyva motorn så byter jag nu när den är i delar.