Hål i kolven Yamaha ex 440 -78

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Rackarns !
Vad beror det på ?
Ge mig lite tipps på orsaker.
Fakta gammal 440 som var slut stått stilla länge, renoverad, bättre begad vevaxel, nya packningar, packboxar över allt, tät. Kolvarna var inte bytta visserligen, tänkte göra det vid senare tillfälle då dom såg hyffsade ut tyckte jag. Nu blir det av :)
Förgasaren fick jag rengöra flera gånger för att få den och gå på lågfarten, var mycket avlagringar . huvudmunstycke som sitter på 152, tror standard ska vara 145 på -78 luftskruven lite drygt ett varv ut ? Började blanda bensin själv 2% då jag upptäckte ett läkage i oljepumpen.
Gamla tändkablar med metallhyllsan på tändhattarna, orginal. Sett att en del byter ut dessa, kan det inverka ? CDI boxen ?
Kört upp ca; 20 liter soppa innan den blåste hål i kolven, den trivdes som bäst på 5000 varv och uppåt.
Kom med tipps på åtgärder nu när jag byter till nya kolvar .
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Metallkåpan på tändhattarna ska fungera som radiostörningsskydd, och sitter nog där för att uppfylla någon form av myndighetskrav. Jag har inte hört talas om problem med japanska tändhattar av det slaget, men däremot har tyska tillverkare haft problem med dem på bilar (t ex VW och Audi från mitten av 90-talet), det som brukar hända är genomslag i gummit så det blir kortslutning från innerledaren till den jordade skärmkåpan. Följden blir att det inte blir någon gnista alls på det tändstiftet.

Syns det några andra tecken på en "färsk" överhettning i den cylinder där kolven gick sönder? T ex aluminiumpärlor på tändstiftet eller i avgasporten?
Annars kan det ju tänkas att kolven var skadad på något sätt sedan tidigare och att det så att säga var förutbestämt att den skulle haverera förr eller senare.

Jag tror knappast att ett tändproblem skulle kunna ställa till något, en japansk maskin från 70-talet är säkerligen byggd för bensin av mycket sämre kvalitet (lägre oktantal osv) än vi har idag, och det går knappast att få den att spika på modernt bränsle hur fel tändningen än skulle stå.
Men det skadar naturligtvis inte att kolla tändläget med stroboskoplampa vid några olika varvtal när maskinen är igång igen. Kolla gärna med både kall och varm CDI-box, om den skulle ha någon temperaturberoende egenhet.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den fick förmodligen inte tillräckligt med soppa och/eller tjuvluft pga otät anslutning förgasare-cylinder. Om du ändå har isär allt - renovera förgasare, insugsgummin etc.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De är svårt få en sigelförgasad motor att skära på ena cylinder så du har gjort ett bra jobb!, Av någ anledning så har ena cylindern fått mindre soppa eller mer luft. Om de är tjuvluft så kan de vara packningen för den cylinderns insug alt packbox på vevaxeln som läcker eller trasig fotpackning.

Blanda gärna 3% i den motor för man måste efterlikna oljepumpen som ger såpass mycket som 5% på full mutter så 3% är i minsta laget för att skydda motorn på full gas! 2% och full mutter bäddar för skärning men inte hål i kolv så de beror inte på oljeinblandningen.
 

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Jodå aluminiumpärlor på tändstift och i utblåset. Förmodligen har den gått för snålt. Fick ett tipps om att när man blandar bensin själv så går den för snålt. Inte att jag blandat för lite oil, 2% ska räcka men att dessa förgasare var bestyckade för endast ren bensin. Oiljan själ utrymme i munstycken och då går den snålare på bensin. han menar att man måste sätta större munstycke när man blandar sjäv.
 

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Jo jag ska blanda fetare nu när jag ska köra in nya kolvar och behåller nog 3% för säkerhetsskull. Tycker jag har varit nogrann när jag bytte vevaxel, nya packboxar och packningar. Redventilerna ser ok ut, allt ser ruggit tätt ut. Men när ni monterar nya packningar / packboxar limmar ni också ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Men när ni monterar nya packningar / packboxar limmar ni också ?
Vanligtvis inte, jag använder packningsklister bara om det syns att det har använts redan från fabrik, eller om det uttryckligen står så i verkstadshandboken, eller om det är någon tvivelaktig konstruktion/skadade ytor som helt klart inte går att få tät utan att klistra.
Om det däremot är planslipade ytor som ska ligga an utan packning (t ex mellan vevhushalvor) så använder man alltid någon form av tätningsmassa.