Hårdare straff för skoterförseelser föreslås

E

ejwbegysv

Ang. högkamsmattor.. är det verkligen ett stort problem? Problemet är väl alla som måste ut och köra när det är för lite snö?

E

Ej medlem/Inloggad

problemet är att de som sitter och bestämmer knappt vet vad en skoter är!! jag tycker att vanligt "bondförnuft" ska gälla vid skoterkörning, tex att inte köra på nyplanterade marker osv. jag måste nog medje att jag känner mig lite anarkistisk i detta ämne.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
helt otroligt att dom ha regler om allt

håller med om att det räcker med vanligt förnuft

dom som kör omkring på nyskog på 2cm snö kanske dom kan ägna lite tid åt istället för att sätta regler för matthöjder m.m

och dom kan ju arbeta lite med att minska bilutsläppen i storstäderna istället för att pilla på skotrarna hela tiden som nog står för en otroligt liten del av dom totala utsläppen

undra om dom förbereder liknande lagförslag när det gäller båtar?

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Hej!

Tyvärr räcker inte vanligt förnuft för många som åker skoter! Jag har sett skoteråkare som hållt mellan 100-120 km/h på gemensam skoter/skidled uppe i Funäsfjällen, så att lita till förnuftet funkar inte i alla fall.

Nog är det så att de flesta sköter sig och har respekt för varandra och även naturen, men att de finns ett stort antal som stod sist i kön när hjärnorna delades ut råder ingen tvivel om!

E

ejwbegysv

På fulufjället är det 30km/h max i hela nationalparken..

Jag kan inte köra där för då blir skotern överhettand :) Får ingen kylning alls i 30km/h på led hehe..

:p

E

Ej medlem/Inloggad

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så var det mellan skidåkare,ungar och hundar som de höll mellan 100-120 km/h.

Så anledningen till att de vill lagstifta är nog att fåtalet som inte använder hjärnan sticker ut såpass att myndigheter inte tror att "sunt förnuft" räcker.

Som vanligt är det några få som förstör för flertalet :(