Hög förbrukning av 2-T olja... ?

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Var ute och åkte en sväng på ca 8 mil i dag. Och till min förvåning så tändes lampan för låg olje nivå när jag kom hem igen. Då hade jag fyllt på 1 liter innan jag stack iväg så alltså har den dragit 1 liter olja på 8 mil det verkar vara lite väl häftigt va? Hur många procent skall den ha ca 2%? Min måste ha dragit minst 5% Skotern är en 99:ans Polaris Sks 600
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Colin, jag har haft precis samma fel! Jag upptäckte dock att oljepumpens läge var fel så den drog med än vad den skulle. Min drog oxå typ 1 liter på 8 mil.
Se till att pumparmens läge vid tomgång står rätt...det finns en liten linje som skall linjera vid tomgång....

Ska tilläggas att den gick bluddrigt och tändstiften var svarta innan, varpå jag kollade "armen"....nu är stiften inte alls så svarta... Hur ser dina stift ut?
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Stiften är lite svarta sist jag kollade. Bensin som gått åt på den turen är max 20l om man tittar på tankmätaren.

Skall gå ut i garaget i morgon och kolla på armen om den står rätt.

Finns det en markering som den skall stå vid fullgas också?
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Markeringen skall linjera vid tomgång men skall armen börja röra sig samtidigt som trottlarna. Min arm stod rätt men den började att röra sig före trottlarna. Törs man justera vajern så att den drar samtidigt som trottlarna?
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Jag har släppt lite på Vajern till olje motorn. ANledningen till att jag törs det är att jag har haft en oljeförbrukning på ca 8% tidigare. Plus att den inte linjerade riktigt utan stod några millimeter före markeringen.
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Var ut och kollade igen och då upptäckte jag att armen inte orkar gå riktigt ända bak utan stannar en bit ifrån Ska man sätta dit en starkare fjäder och justera om den i mot markeringen? Tips på starkare fjädrar
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Det är inte så att den kärvar bara då?? Svårt att tro att fjädern blivit slapp... Smörj upp den ordentligt, plcka isär fjädern och regör noggrannt. Sätt tillbaka och linjera.
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Har hållt på och justerat vajern till oljepumpen ett tag nu men det verkar som den drar ca 6-7% ändå fast armen står före markeringen. Vad skall man göra då?
Byta pump? Renovera?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Du måste göra på rätt sätt.........

colinmcrae :


Du skriver så som att du INTE har mätt upp den faktiska oljeförbrukningen....

...det verkar mest vara en massa tyckanden och tänkanden.

Det enda sättet är att tanka fullt Bensin tanken och Olje tanken,
ut å kör....
Sedan tanka fullt Bensin efter körning, ( skriv upp Bensin mängden ! )
ut å kör....
Sedan tanka fullt Bensin efter körning, ( skriv upp Bensin mängden ! )
ut å kör...
osv osv osv osv osv ända tills Olje tanken är tömd !!!

Fyll upp Bensin & Olje tanken fullt och räkna ut förhållandet mot den förbrukade mängden Bensin.


Detta är enda sättet att få reda på en BRA snitt förbrukning av 2-T oljan.
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Det är precis så jag har gjort dom sista tankarna. Fyllt bensin och olja och räknat ut oljeförbrukningen. Tycker inte att det händer så mycket än hur jag justerar. Kan pumpen ha hängt sig på någe vis? När man drar på i från stilla stående så blir det ett skapligt olje moln.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej
Polarisen har väl ingen slidskiva å gres i motorn som behöver olja
Pumpen går att Koppla rundgång på...
sätt dit 20 cm slag på pumpens in lopp fyll olja i slangen å fulla pumpen sätt fast den andra änden i pumpens utlopp å pumpa den lilla skvätten olja runt runt

sen blandar du olja i soppan funkar jämt,om skotern sen skär så e det ditt fel
iomed att du glömt blanda olja i den...

ska inte säga säket men jag tror det går att skruva bort pumpen på polaris å köra utan