Hög tomgång GTX550F

Matjon81

Ny medlem
8 feb 2021
2
0
1
43
Umeå
Grön på skotrar och köpte min första, en 550F -06 under hösten men har lite funderingar då den ligger lite högt i tomgång. Kallstart ligger den och puttrar kring 1700 ungefär men efter varmkörning är den uppe på 2000 vilket känns alldeles för högt. Slår jag av den och startar igen är den kring 1700 igen. Insugsgummin byttes innan säsongen, testat med startgas och verkar inte dra tjyvluft någonstans. Stiften verkar vara feta och fina när jag kollar dem. Någon aning vad som kan vara fel, känns inte riktigt normalt?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Innan du gör något så kolla bakom variatorn om packboxen ser hel ut . Spruta även startgas dit för koll om den läcker.
Annars är de feljusterad förgasare eller skit i någon förgasare.
Säkraste alt är att ta lös förgasarna och rengöra dem noga för de kan va skit i någon av förgasarnas lågfartsmunstycke. Om man kör så en längre tid med skit i en av förgasarna så kan den skära.
Om den inte går bättre efter rengöring så prova justera på luftskruven skruva in den ett halvt varv åt gången. Och räcker inte det ställ ner tomgången på de stora fjäderbelastade skruvarna på förgasarna.

Matjon81

Ny medlem
8 feb 2021
2
0
1
43
Umeå
Skulle ju möjligen kunnat ha kommit in nån skit i förgasaren när jag bytte gummina som gett sig tillkänna över tid då? Tackar för tipsen, vet var jag ska börja. Ska det rengöras förgasare åker den in på service så något proffs får göra det åt mig tror jag.