Hög tomgång på en Enduro 600 -03

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
När jag stannar efter att ha kört så går ej tomgången ner som den ska utan ligger på 4000. chokar ner och det är bra ca 5 sekunder sen stiger den igen. Det är inge problem när den är kall. Tog bort gasarna för rengöring och såg att det satt 12,5 lågfart men det ska vara 17,5 orginal om jag inte har fel. skotern är en enduro 600 -03. kan det vara bestyckningen som orsakar detta och isåfall finns det nån fördel med snålare bestyckning eftersom det är så nu?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: hög tomgång

På hur många meter över havet kör du den när den beter sig sådär?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Sv: hög tomgång

Kontrollera så du inte har kommit åt bränsle-luft skruvarna när du rengjorde förgasarna. Kontrollera med instruktionsbok hur mycket dom ska vara utskruvna.

Kolla även så att gasarvajern sitter som den ska, den kanske lyfter trottlarna lite.

Sen kanske trottelnålarna sitter på för lågt jack. Kolla även dom.

Den kan även dra tjuvluft någonstans. Undersök förgasargummina.

/Fusionären
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Sv: hög tomgång

har inte satt tillbaka förgasarna än, tänkte köpa nya munstycken först om det kan bero på det. vad jag vet har jag inte kommit åt bränsle-luftskruvarna innan jag tog bort förgasarna. någon som vet kan få tala om hur mycket dom ska vara utskruvna.
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Sv: hög tomgång

12,5 tycker jag lät lågt, testa byt upp. :)

Min gör ungefär likadant som din, hög tomgång, men ska byta till 22,5 på lågfart och se hur det blir. Sitter 17,5 orginal i min med vilket är ganska lågt.
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Sv: hög tomgång

ska försöka hinna köpa nya munstycken i helgen och byta och se om det blir någon skillnad. Är det nån som kan förklara för mej vad det gör för skillnad att ha lägre respektive högre bestyckning på lågfart? kan det vara skadligt för skotern om det sitter fel? vad kan tanken ha varit när den förra ägaren bytte ner?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Sv: hög tomgång

För små lågfartsmunstycken: skotern går snålt (på låga varv) vilket kan leda till haveri
För stora: Bluddrar på låga varv

Titta till vilken färg stiften har efter du bytt, dom ska vara gyllenbruna :)
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Sv: hög tomgång

tack för svaren. har kollat bränsleskruvarna och dom var 1 och 3/4 utskruvad. Hur ser jag vilket läge nålen är i, har tittat men ser inte. Har en fundering hur mycket man ska skruva in skruven som sitter högst upp, den styr hur stort hålet ska vara när man inte gasar. Är inte så hemma på det här så vet inte vad alla saker heter men ni kanske förstår vad jag menar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: hög tomgång

tack för svaren. har kollat bränsleskruvarna och dom var 1 och 3/4 utskruvad. Hur ser jag vilket läge nålen är i, har tittat men ser inte. Har en fundering hur mycket man ska skruva in skruven som sitter högst upp, den styr hur stort hålet ska vara när man inte gasar. Är inte så hemma på det här så vet inte vad alla saker heter men ni kanske förstår vad jag menar.
Gissar att du menar tomgångsskruvarna.
Dom ska skruvas ut tills du har lagom tomgång.

Rekommenderar förgasarkalibrering enligt följande: (utgår ifrån att du har dubbla förgasare)

Bort med luftburk/filter.
Skruva UT tomgångsskruvarna tills du är säker att båda trottlarna går i botten.

Kolla med spegel, eller om du får in skallen, att båda trottlarna börjar lyftas EXAKT samtidigt då du gasar. Justera på vajrarna om inte. VIKTIGT!

När det är ok, skruva in tomgångsskruvarna ett par/några varv på båda förgasarna så att trottlarna lyfts ett par mm. Givetvis SAMMA antal varv på båda.

Bränsle/luftblandningsskruvarna ska du som grund dra i botten, sen 2 varv ut. Med varmkörd och startad motor, finjustera på båda tills du får högsta möjliga varvtal utan att röra något annat.

Efter det justerar du tomgången på tomgångsskruvarna tills du är nöjd.

Gör alltid samma justering på båda förgasarna, lika antal varv på alla skruvar.

Sen finns det ju tusen andra saker som kan ha hänt som fått din tomgång ur spel. Har den gått bra förut??? Isf är det inte ett munstycksproblem...

Tjuvluft är klassikern, skaffa en burk startgas och prova spraya (med startad motor) runt insugen, vevaxeltätningar osv. Alltså inte i förgasarna! Lås parkeringsbromsen eller stå mot en vägg, då den kan varva upp och dra iväg en bit om du hittar nån läcka...
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Sv: hög tomgång

tack för svaren. har kollat bränsleskruvarna och dom var 1 och 3/4 utskruvad. Hur ser jag vilket läge nålen är i, har tittat men ser inte. Har en fundering hur mycket man ska skruva in skruven som sitter högst upp, den styr hur stort hålet ska vara när man inte gasar. Är inte så hemma på det här så vet inte vad alla saker heter men ni kanske förstår vad jag menar.

Du måste lossa på förgasarlocket och dra ut trotteln för att kunna se på vilket hack som clipset till trottelnålen sitter på.

Du monterar loss vajern från trotteln sen kan du lyfta upp nålen och kontrollera.

Min gissning på varför skotern är nerbestyckad kan vara att förra ägaren körde den mestadels i fjällen, vilket ligger en bra bit över havet och därför tunnare luft.
Det brukar man märka genom att den går mycket fetare, och ännu tydligare på våren när värmen kommer.

Lågfartsmunstyckena ska inte ha något med tomgången att göra, dom sköter bränslemängden från det man gasar upp till 50 km/h ungefär.

När man bestyckar om en gasare så ska ibland också nålarna ställas om och det kanske är gjort även i samband med nedbestyckningen.

Har du instruktionsbok så bestycka efter tabellen och nivåskillnad mot havet. Det brukar funka fint.

/Fusionären
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: hög tomgång

Du kan inte ställa nålen, den har bara ett läge. De går alltså inte att sänka nålen, men du kan höja den genom att schimsa upp den lite.
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Sv: hög tomgång

ska försöka hinna sätta tilbaka förgasarna på tisdag. har fixat så trottlarna lyfter exakt samtidigt, var lite skillnad men inte mycket. skruvade in tomgångsskruven så dom lyfte nån mm. Är samma skruv till båda gasarna. Bränsle/luftblandningsskruvarna utskruvade 2 varv. ska kolla stiften på tisdag, ska jag sätta in 17,5 som är orginal eller ha kvar 12,5 som satt i nu. förut gick skotern i fjällen nu kör jag bara runt sundsvallstrakten. vad tror ni? kollar även med startgas på tisdag. tack för alla svar, ber om ursäkt om jag är lite trög.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Sv: hög tomgång

Du kan inte ställa nålen, den har bara ett läge. De går alltså inte att sänka nålen, men du kan höja den genom att schimsa upp den lite.

Vad har du för förgasare där man inte kan ställa nålen?

På samtliga maskiner jag haft med mikuni så har det funnits 5 hack att välja nivå på nålen med.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: hög tomgång

ska försöka hinna sätta tilbaka förgasarna på tisdag. har fixat så trottlarna lyfter exakt samtidigt, var lite skillnad men inte mycket. skruvade in tomgångsskruven så dom lyfte nån mm. Är samma skruv till båda gasarna. Bränsle/luftblandningsskruvarna utskruvade 2 varv. ska kolla stiften på tisdag, ska jag sätta in 17,5 som är orginal eller ha kvar 12,5 som satt i nu. förut gick skotern i fjällen nu kör jag bara runt sundsvallstrakten. vad tror ni? kollar även med startgas på tisdag. tack för alla svar, ber om ursäkt om jag är lite trög.
Sätt i 17,5, bättre att ge den lite mer om man är osäker. Då du fått ordning på tomgång osv så kör du några hundra meter i typ 30km/h med jämn gas och stänger av motorn i farten. Kolla sen tändstiften, dom ska vara gyllenbruna. Vita = för små munstycken, svarta = för stora munstycken.

Samma med högfartsmunstycken, fast med full gas!

Nej, du är inte trög, alla har varit oerfarna på detta i början...:ciao:
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag skulle välja att bestycka upp den på lågfarten. I med 17.5 eller kanske också 20.
Att det inte vill gå ner i varv på låga varv betyder oftast att den går för snålt (om nu inte wiren är spänd vill säga). Så kolla efter tjuvluft för att sedan bestycka upp den på lågfarten.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: hög tomgång

Vad har du för förgasare där man inte kan ställa nålen?

På samtliga maskiner jag haft med mikuni så har det funnits 5 hack att välja nivå på nålen med.
Mikuni, nålen har bara ett läge går ej att ändra. Har för mig att de sitter sånna på alla nyare Ski-Doo och Lynx?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Ta och kolla igenom bestyckningen helt och hållet eftersom den gått på högre höjder, du ska ha följande:

Huvud = 380
Lågfart = 17.5
Nål = 9DHI13-58
Trotteln = 2.0 (står instansat någonstans på den)

Bränsleskruven har inte så stor betydelse, justerar väääldigt lite, men ungefär 1.5 - 2 varv från botten brukar vara bra. Se upp så du inte drar sönder den, många som gjort det.

Det stämmer att du inte kan ändra nålarna, dom går bara att schimsa upp. Kolla även om det är gjort.


OT

12,5 tycker jag lät lågt, testa byt upp.



Min gör ungefär likadant som din, hög tomgång, men ska byta till 22,5 på lågfart och se hur det blir. Sitter 17,5 orginal i min med vilket är ganska lågt.
Inte min ensak men skulle rekommendera 15 eller 12.5 i din maskin med tanke på att 800'orna går fett på lågvarv. MEN, för att det skall funka måste du schimsa upp nålen ~0.5mm och sen går det även att gå ner ett eller två steg på huvud om man vill. Bara ett tips ;)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Inte min ensak men skulle rekommendera 15 eller 12.5 i din maskin med tanke på att 800'orna går fett på lågvarv.
Det där kan jag inte hålla med om. Hade som ex. en Rotax 800 -07 förra året med 17.5 i lågfart från fabrik. Följden blev som topicsättaren att jag hade en maskin som inte ville gå ner på tomgången när den var varm hur mycket jag än skruvade på tomgångsskruven just pga att den gick för snålt. Bestyckade upp den och vips så hade jag 1500rpm i tomgång som den ska vara.