Sv: hög tomgång
tack för svaren. har kollat bränsleskruvarna och dom var 1 och 3/4 utskruvad. Hur ser jag vilket läge nålen är i, har tittat men ser inte. Har en fundering hur mycket man ska skruva in skruven som sitter högst upp, den styr hur stort hålet ska vara när man inte gasar. Är inte så hemma på det här så vet inte vad alla saker heter men ni kanske förstår vad jag menar.
Gissar att du menar tomgångsskruvarna.
Dom ska skruvas ut tills du har lagom tomgång.
Rekommenderar förgasarkalibrering enligt följande: (utgår ifrån att du har dubbla förgasare)
Bort med luftburk/filter.
Skruva UT tomgångsskruvarna tills du är säker att båda trottlarna går i botten.
Kolla med spegel, eller om du får in skallen, att båda trottlarna börjar lyftas EXAKT samtidigt då du gasar. Justera på vajrarna om inte. VIKTIGT!
När det är ok, skruva in tomgångsskruvarna ett par/några varv på båda förgasarna så att trottlarna lyfts ett par mm. Givetvis SAMMA antal varv på båda.
Bränsle/luftblandningsskruvarna ska du som grund dra i botten, sen 2 varv ut. Med varmkörd och startad motor, finjustera på båda tills du får högsta möjliga varvtal utan att röra något annat.
Efter det justerar du tomgången på tomgångsskruvarna tills du är nöjd.
Gör alltid samma justering på båda förgasarna, lika antal varv på alla skruvar.
Sen finns det ju tusen andra saker som kan ha hänt som fått din tomgång ur spel. Har den gått bra förut??? Isf är det inte ett munstycksproblem...
Tjuvluft är klassikern, skaffa en burk startgas och prova spraya (med startad motor) runt insugen, vevaxeltätningar osv. Alltså inte i förgasarna! Lås parkeringsbromsen eller stå mot en vägg, då den kan varva upp och dra iväg en bit om du hittar nån läcka...