Hög tomgång på en Enduro 600 -03

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Det där kan jag inte hålla med om. Hade som ex. en Rotax 800 -07 förra året med 17.5 i lågfart från fabrik. Följden blev som topicsättaren att jag hade en maskin som inte ville gå ner på tomgången när den var varm hur mycket jag än skruvade på tomgångsskruven just pga att den gick för snålt. Bestyckade upp den och vips så hade jag 1500rpm i tomgång som den ska vara.

Men nu snackar du stenålders, icke HO 800'an kontra PT 800'an (eller 800R kanske t.o.m?). Så där har du ju viss skillnad..
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Ta och kolla igenom bestyckningen helt och hållet eftersom den gått på högre höjder, du ska ha följande:

Huvud = 380
Lågfart = 17.5
Nål = 9DHI13-58
Trotteln = 2.0 (står instansat någonstans på den)

Bränsleskruven har inte så stor betydelse, justerar väääldigt lite, men ungefär 1.5 - 2 varv från botten brukar vara bra. Se upp så du inte drar sönder den, många som gjort det.

Det stämmer att du inte kan ändra nålarna, dom går bara att schimsa upp. Kolla även om det är gjort.


hur ser jag om nålen är uppshimsad?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Pitabroed: Jag har då hört mig för och fått veta att 17,5 på lågfarts på dessa 800or gör att dom går snålt, blev då tipsad om 22,5 vilket blir att stoppa dit i helgen. Jag får väl återkomma och berätta om tomgången blev nå bättre :)

Jag har samma symtom på min som det "gulingen" beskriver. Och ja, jag har kollat så att den inte drar tjuvluft.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Bränsleskruven har inte så stor betydelse, justerar väääldigt lite, men ungefär 1.5 - 2 varv från botten brukar vara bra. Se upp så du inte drar sönder den, många som gjort det.
"Citerat"

Verkar skilja mellan olika maskiner.
Att justera bränsleskruvarna gjorde en väsentlig skillnad på min.

Ska dock tillägga att jag har en Polaris fusion
 
Last edited:

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Nu går den som den ska. Vet inte riktigt vad som var fel men har gjort ren förgasarna och skruva ut Bränsleskruvarna 1 3/4 varv. Bytt till orginalmunstycken på lågfart. Bytte även remmen för den var sjukligt sliten. ska kolla färgen på stiften senare nån dag. tack för hjälpen.
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Då skulle man ut och åka första riktiga turen för i år. Starta upp skotern och åkte lite med dottern på åkern. gick in ca 10 min och när jag skulle fara iväg så gick den skit bara böa när jag gasade. provade ca 200 meter men det blev inte bättre. Då bytte jag lågfartmunstycke till 12,5 som det var förut och körde lite och då gick den bra igen. Men kan det verkligen varit munstycket som det berode på?