Hög tomgång, Renegade 800 -03

stuf

Medlem
1 jan 2008
12
0
1
Umeå
Hej

Min Renegade har plötsligt fått förhöjd tomgång, motorvarvet tenderar att stanna rätt högt när man stannar och detta kan avhjälpas genom att gasa till en gång varvid det sjunker. Men det fungerade inte efter att tomgången plötsligt ökade, har sänkt tomgången men har fortfarande problemet att den liksom "låser" sig vid 3500 varv.

Dessutom tycker jag att den inte går riktigt rent på låga varv, har kollat stiften och de har båda samma färg.

Är det någon som har stött på samma problem och eller har något förslag på vad det kan vara?

Tack på förhand.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
var det kallare eller varmare före den började få hög tomgång?
 

stuf

Medlem
1 jan 2008
12
0
1
Umeå
Jag vet inte, men det har inte varit några stora temperaturskillnader att prata om, har varit på ett antal turer och problemet kvarstår, direkt från att motorn är kall tills dess att den är varm.

Har kört både i fjäll och lågland, kan det vara något med DPM-apparaturen?
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
kolla förgasargummina var så på min förra skoter visade samma symtom
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Hej

Min Renegade har plötsligt fått förhöjd tomgång, motorvarvet tenderar att stanna rätt högt när man stannar och detta kan avhjälpas genom att gasa till en gång varvid det sjunker. Men det fungerade inte efter att tomgången plötsligt ökade, har sänkt tomgången men har fortfarande problemet att den liksom "låser" sig vid 3500 varv.

Dessutom tycker jag att den inte går riktigt rent på låga varv, har kollat stiften och de har båda samma färg.

Är det någon som har stött på samma problem och eller har något förslag på vad det kan vara?

Tack på förhand.
Vanligt problem på rotax 800 av dom årgångarna, har samma på min men då det inte är nåt stort problem har jag inte brytt mig.
Det finns ett antal trådar både här och på andra forum som detta har varit uppe, det är bara att söka lite.

Att den inte går rent på låga varv däremot kan vara nåt att kolla upp, vad det kan vara är inte lätt att säga så här bakom en dator. Antingen misständer den lite och då är det ju tändningen som bör kollas eller också får den lite för mycket soppa och då är det ju givetvis förgasarna som behöver lite omtanke. Frågan som dyker upp först i mitt huvud är om bestyckningen är ändrad från det som är orginal, annars kan jag ev tänka mig att nålventilerna blivit så pass slitna att den trycker på lite för mycket soppa på låga varv.
 
4

426H

Kolla insugningsgummina, bultarna till grenröret och gör rent förgasarna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Drar den tjuvluft genom sprickor i insugsgummina får den ju högre tomgång. Vad värre är så är det skadligt för motorn då blandningen blir betydligt magrare vilket kan innebära att den havererar vid belastning. Bara misstanken motiverar ett byte av gummina.
 

stuf

Medlem
1 jan 2008
12
0
1
Umeå
Jag har inte ändrat bestyckning utan detta var något som helt plötsligt uppstod, funderade själv om det kunde vara insugningsgummina, därför kollade jag stiften och båda hade bra och likadan färg, vilket borde indikera att det inte är någon cylinder som går magrare än den andra.

Men jag ska nog kolla upp bultarna till grenröret eftersom jag vet sen förut att minst en rallat upp.
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
som svar på din undran så är det "fel" på trottlarna. dessa nöts ut efter ex antal mil och tenderar att haka upp sig just innan bottenläge. det finns två alternativ att lösa detta problem på. ett är att köpa nya trottlar eller slipa av dom försiktigt med ett fins sandpapper 800-1200:s kornstorlek. det senare e billigare men funkar