Högt varvtal Formula 500 -97

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Hej!

Jag har nyligen köpt mig en SKi-Doo Formula 500 -97.
Men jag tycker att den har lite högt varvtal.
När jag kör i ca 20-30 km/h och har en passagerare bakpå så ligger varvtalet på ca 6000-7000 rpm.
Är detta normalt?

Tacksam för svar!
 

podiloo

Medlem
7 okt 2007
16
0
1
Sv: Högt varvtal

Har samma problem, skulle väldigt gärna få ett svar på denna fråga. Problemet uppstod när jag hade passagerare bak, konstigt.

*BUMP*
 
Last edited:

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Sv: Högt varvtal

Tycker det låter som den växlar väldigt långsamt eller växlar väldigt dåligt.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Sv: Högt varvtal

Har ni tittat över sekundärvariatorn? Om den är ok, hur spänd är fjädern?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sv: Högt varvtal

Hissa upp skotern bak och stå och gasa i luften så ser ni om det är någon konstighet med variatorerna, dom ska växla jämt utan hack eller dyligt. Lycka till!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Högt varvtal

Hissa upp skotern bak och stå och gasa i luften så ser ni om det är någon konstighet med variatorerna, dom ska växla jämt utan hack eller dyligt. Lycka till!
Tror inte dom märker ngn skillnad fastän den är upphissad eller om dom kör den, går fortfarande lika dåligt.. Spelar verkligen ingen roll.




Jag skulle börja kolla vad primären samt sekundären är inställd på. Om det inte är på högsta utav någon av ovan nämnda skulle jag öppna båda variatorerna för en ordentlig rengöring och översyn om något skulle behöva bytas.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Högt varvtal

Om du ställer sekundären HÅRT så får du en riktigt trevlig och snabb backshift På köpet får du dock att den kan övervarva, framförallt på mellanregistret.
 

podiloo

Medlem
7 okt 2007
16
0
1
Sv: Högt varvtal

Mitt problem var remmen, ganska slut var den. Efter att jag bytte ut den så stack skotern ungefär runt 4500 varv, å nu efter några mils körning så sticker den på runt 5000-5500, kan det vara nåt fel i variatorn som skadar remmen tro..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Högt varvtal

Hur ser remmen ut? Det kan vara så att variatorerna kan vara dåligt linjerade.
 

podiloo

Medlem
7 okt 2007
16
0
1
Sv: Högt varvtal

Hmm, den va helt blank på sidorna på spåren, typ som att man har filat ner spåren på sidorna. Fan, svårt att förklara..men du kanske fattar.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Högt varvtal

Kan vara värt att kolla upp linjeringen då, hör för mig att bla jula har något verktyg för detta tror dom tog 299 eller likn för det
 

podiloo

Medlem
7 okt 2007
16
0
1
Sv: Högt varvtal

Kan vara värt att kolla upp linjeringen då, hör för mig att bla jula har något verktyg för detta tror dom tog 299 eller likn för det
Okej får väl ta en titt då. Kan dock bero på att jag körde som en idiot när jag satte på den nya remmen, bör ju köras in först. Dum jag
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Högt varvtal

Hmm, den va helt blank på sidorna på spåren, typ som att man har filat ner spåren på sidorna. Fan, svårt att förklara..men du kanske fattar.
Om jag förstod dig rätt så är remmen blank på sidorna och brukar inte det bli så när remmen slirar rätt mycket..det blir så mycket friktion att remmens yta smälter lite så den blir blankare. Är du helt 100 på att det är rätt längd på remmen? Det kanske är en för styv den nya remmen, eller så är det linjeringen som är felaktig. Fast å andra sidan när min linjering var tokig på polarisen jag hade så slets eller fransades remmen upp på sidorna.
 

podiloo

Medlem
7 okt 2007
16
0
1
Sv: Högt varvtal

Om jag förstod dig rätt så är remmen blank på sidorna och brukar inte det bli så när remmen slirar rätt mycket..det blir så mycket friktion att remmens yta smälter lite så den blir blankare. Är du helt 100 på att det är rätt längd på remmen? Det kanske är en för styv den nya remmen, eller så är det linjeringen som är felaktig. Fast å andra sidan när min linjering var tokig på polarisen jag hade så slets eller fransades remmen upp på sidorna.
Jo, när jag skulle ta av remmen så var variatorn skitvarm så det har nog slirat på ganska duktigt, när jag la snö på variatorn så va det som att lägga snö på pipan, är det normalt ? Och nog tror jag att remmen är rätt längd..körde med den hela den här vintern nästan, det var när jag hade passagerare bakom som den började krångla. Det var dålig kylning om det har nån betydelse, templampan lyste, är inte så inne i detta.