Höja Boggie?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
polaris_XC500 skrev:
Vet nån om man måste spänna om mattan eller något efter en boggie(sänkning)höjjning?
Ja, det måste du.
Eftersom att du måste ta bort boggin för att få dit nya boggifästen, och för att få bort den måste du släppa på mattspänningen...

polaris_XC500

Medlem
10 apr 2005
38
0
1
35
Östersund
Ska börja på detta projekt idag, tänkte göra det i april i år, men sänkte istället boggien på en gammal Indy Lite eftersom jag aldrig gjort ett sånt ingrepp förut :p Men nu ska jag fixa min XC innan säsongen kommer igång.. Var ganska lätt att fixa Indyn eftersom det redan satt hemgjorda dropbrackets på den (typ 5-6 cm höjjning) så det var ganska lätt att byta ut dem... XC'n är nu helt orginal och det lär nog bli en större utmaning... Får höra av mig om jag stöter på problem!

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
funderar på de där med min lynx racing 454 -96 .. men blir de att byta matta då? att den gamla blitr för kort när man höjer?

polaris_XC500

Medlem
10 apr 2005
38
0
1
35
Östersund
Perfekt höjjning!

----------------------->SE PROFILBILD PÅ HÖJJNINGEN<------------------

Använde mig av dropbrackets som jag modifierat från en Aktiv Karibo -86
(fungerar skitbra). Popnitade fast i tunneln med 10 st popnitar som jag
har lackat svarta (syns ej på bild). Det blev ca 10centimeters höjjning på
bakre fästet och ca 4centimeters höjjning på främre. Har hoppat, burkat och
haft allmänt roligt och höjjningssatsen håller jättebra!

Så gjorde jag:
  • Lossade fästena och hissade upp chassiet med boggien kvar på skruvbänken.
  • Skruvade fast de främre fästena först efter en liten stunds kalkylerande på attackvinkeln.
  • Sedan skruvade jag fast mina dropbracket's i bakre boggiefästet utan att popnita i tunneln någonting.
  • Efter det kan man enkelt hissa ner chassiet och se vart man ska sätta popnitarna. Enkelt!
----------------------->SE PROFILBILD PÅ HÖJJNINGEN<------------------

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Hur blir lössnöegenskaperna när man gör sånna hör höjningar som ni gör. Blir ju en annan attackvinkel för mattan mot snön. Blir den sämmre eller vad beskriv gärna. Ska göra detta på en Indy 500 sp -89.

polaris_XC500

Medlem
10 apr 2005
38
0
1
35
Östersund
Lössnöegenskaperna blir (vad jag har upplevt) grymt mycket bättre! Du får upp fotstegen en bit över snön och bara det gör stor skillnad. Attackvinkeln blir ju lite ändrad och du får lite mer skidtryck, men om du mäter ut hur främre resp. bakre boggiefästet förhåller sig till varandra, så kan du enkelt se hur mkt du ska höja fram resp. bak. På så sätt går det att justera boggien så att attackvinkeln blir minimalt ändrad. Börja med att mät längden mellan fästena och marken, då vet du vart du ska borra de nya hålen. Hoppas du förstår ngt av min luddiga förklaring :p Stöter du på problem är det bara att maila :)

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har bytt matta till en 32mm matta och så har jag börjat höjningen. Har borrat nya hå fram längst ner på fotsteget och så ska jag bygga förlängningsfästen bak ikväll. Bra tips om att längdmäta orginalhåler först och ha samma längd mellan de de nya hålen.

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
tjena har en xc600 -99 som jag funderar på att förlänga, även sänka boggien lite, men vad skulle hända om man köpte sig en sks boggie, för SKSn är ju mkt högre än en XC, är det samma boggie på dom två men att sksen har lägre boggie fäste orginal eller har sksen längre fjädring helt enkelt?

hoppas nån förstår vad jag menar