Höja SRX

W

w3stman

Tjena. Har sökt men hittar inte riktigt det jag letar. Är så att ja har kollat runt på Yamaha SRX och SXR 01-02. Hittar några billiga SRX:ar men vill åt höjden på SXR:en.

Vad är det enklaste respektive billigaste sättet att göra så att inte en SRX släpar på fotstegen i djupsnö och plogar me buken där fram? Är enda lösningen att köpa nya dämpare?

/westman

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Finns ju massor av trådar om just detta, men kan ju berätta hur jag gjort på min srx. Har satt Polaris Edge dämpare i framvagnen och i boggin flyttade jag ner fästerna 3 cm fram och 6 cm bak. Billigast att flytta fästerna men då får du inte någon mer fjädrningsväg. Men jag är då nöjd med min iaf.

//Jim

W

w3stman

Finns ju massor av trådar om just detta, men kan ju berätta hur jag gjort på min srx. Har satt Polaris Edge dämpare i framvagnen och i boggin flyttade jag ner fästerna 3 cm fram och 6 cm bak. Billigast att flytta fästerna men då får du inte någon mer fjädrningsväg. Men jag är då nöjd med min iaf.

//Jim
Okej, jo men asså det är höjden jag är ute efter. För att få den å gå bättre i djupsnö utan att den hänger sig på fotstegen. Men hur menar du med att flytta dom fram och bak? Menar du på dom 2 olika dämparna? 3cm på främre dämpen å 6cm på den bakre? Har du någon bild på din från sidan samt på fästena? Skulle vara grymt tacksam för det :rolleyes:

Edit: Kollade ditt projekt och såg fästena med mera. Såg riktigt bra ut! Men det verkar vara en hel del jobb med det att flytta fästena..

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej, jo men asså det är höjden jag är ute efter. För att få den å gå bättre i djupsnö utan att den hänger sig på fotstegen. Men hur menar du med att flytta dom fram och bak? Menar du på dom 2 olika dämparna? 3cm på främre dämpen å 6cm på den bakre? Har du någon bild på din från sidan samt på fästena? Skulle vara grymt tacksam för det :rolleyes:

Edit: Kollade ditt projekt och såg fästena med mera. Såg riktigt bra ut! Men det verkar vara en hel del jobb med det att flytta fästena..
Har ju inte gjort detta, men kan lova dig att när du ska göra det var JÄVLIGT nogrann. För en yamma boggie är tillräkligt krånglig att lyfta in i orginalfästena, så när du modiferat dom kan det bli ett helvete om du gjort lite fel, Kanske OT men stalltips!

//Rasmus

W

w3stman

Har ju inte gjort detta, men kan lova dig att när du ska göra det var JÄVLIGT nogrann. För en yamma boggie är tillräkligt krånglig att lyfta in i orginalfästena, så när du modiferat dom kan det bli ett helvete om du gjort lite fel, Kanske OT men stalltips!

//Rasmus

Okej. Men finns det någon mer sånt knep för att få skotern lite högre?

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Tack så ***** mycket. Läs frågan innan du svarar.
Det var inte för att vara otrevlig på något sätt :)
Som jag tolkar ditt första inlägg så har du inte köpt en SRX än, rätt? Om du nu inte har köpt en maskin än, och vill åt Yamahas härliga tripplar så är mitt råd att köpa en maskin med god fjädringsväg OCH med rejält med pulver under huven. Dvs en SXR med pipor.
Som flera varit inne på är det en inte helt enkel procedur att höja en skoter och dessutom kanske inte resultatet blir 100% bra heller.

mvh

W

w3stman

Det var inte för att vara otrevlig på något sätt :)
Som jag tolkar ditt första inlägg så har du inte köpt en SRX än, rätt? Om du nu inte har köpt en maskin än, och vill åt Yamahas härliga tripplar så är mitt råd att köpa en maskin med god fjädringsväg OCH med rejält med pulver under huven. Dvs en SXR med pipor.
Som flera varit inne på är det en inte helt enkel procedur att höja en skoter och dessutom kanske inte resultatet blir 100% bra heller.

mvh
Okej. Nej men saken är den att jag har hittat en SRX som är några tusen billigare än de flesta SXR:er och därför vill jag veta om det finns några enkla och billiga knep att bara få ner boggien från skotern. Det är alltså inte längre dämpningsväg jag vill åt i första hand, utan bara att skotern ska bli högre, därför undrar jag.

/w3stman

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Skulle be dig att rådgiva med www.knracing.se! Dom är "experter" inom yammas samt har grymm kundservice!

Men du behöver inte ha just SXR dämpare, andra märken passar också, kolla bara så infästningarna är lika.

http://knracing.se/pp_framvagn.htm#srxfrontkit

http://knracing.se/pp_stotdampare.htm

Där har du lite om stötdämpare.
Annars är det bara ligga och lusläsa blocket så poppar det upp inom sin tid

OT.
SXR motorn känns nå jävulst omodern i jämnföresle med SRX motorn, känns verkligen som en budget version (motor). Så fårstår att du vill ha SRX:n

Mvh Rasmus

W

w3stman

Hej,

Skulle be dig att rådgiva med www.knracing.se! Dom är "experter" inom yammas samt har grymm kundservice!

Men du behöver inte ha just SXR dämpare, andra märken passar också, kolla bara så infästningarna är lika.

http://knracing.se/pp_framvagn.htm#srxfrontkit

http://knracing.se/pp_stotdampare.htm

Där har du lite om stötdämpare.
Annars är det bara ligga och lusläsa blocket så poppar det upp inom sin tid

OT.
SXR motorn känns nå jävulst omodern i jämnföresle med SRX motorn, känns verkligen som en budget version (motor). Så fårstår att du vill ha SRX:n

Mvh Rasmus
Tack för hjälpen, har kollat lite på KNracnings hemsida och det finns mycket bra delar där. Ska fundera lite grann hur jag gör. Exakt, SRX:en verkar en aning vassare och så, men vi får se ;)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ska du höjja den så äre bara börja mäta.du flyttar ner fästena helt enkelt.

antar att det sitter likadant som på min v-max -01(sxr)

du borrar nya hål under dom gammla hålen....
välldigt avancerat måste jag säga.

gåt förövrigt att sätta upp boggien själv också.

W

w3stman

Okej. Har du själv gjort det eller? Har du någon bild på hur du har gjort isånnafall?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Jo det går, men underlättar mycket om man är 2st!

Ska du börja borra så var nogrann, lätt att inte borra hålen parrallet och då är det kört!

Men skulle bytt dämpare istället för att "bara" flytta hålen! Sxr dämpare har betydligt längre fjädringsväg än en SRX!

Mvh Rasmus

W

w3stman

Jo det går, men underlättar mycket om man är 2st!

Ska du börja borra så var nogrann, lätt att inte borra hålen parrallet och då är det kört!

Men skulle bytt dämpare istället för att "bara" flytta hålen! Sxr dämpare har betydligt längre fjädringsväg än en SRX!

Mvh Rasmus
Okej, tack för all hjälp. Har bestämt nu att jag ska åka och kolla på 2st Yamaha SXR 600 -02:er på onsdag, är någon av dom bra så blir den den ;)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kört en sådan i 2vintrar nu.. Grymt nöjd även allt skitsnack om Yamma så är det en bra skoter.

Lite klent med effekt kan jag hålla med om, men stäm av med bra variator inställningar och en 32:as ripsaw och du har en led dödare ;)

//Rasmus