Höjd rxl tappat dämpning.

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Hade samma bekymmer efter höjningen. Slakade på mattan och allt löste sig till det bättre.
Min hade jag höjt både batil och framtill i boggin
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Vi måste bygga om främre fästet sen har den nästan inget grepp även fast mattan är spänd den kuggar över som fan. Men jag ska testa mäta längden mellan hålen sen återkommer jag.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Höjde min RXL ungefär 7cm, sänkte först ner främre fästena så långt det gick, sen måttade jag hur långt ner jag kom och sänkte lika mkt bak. Har inte haft några som helst problem med dämpning eller skidtryck.
 

thundercat99

Medlem
1 nov 2006
24
0
1
skellefteå
har en fundering! är det inte tänkt att boggien ska typ försvinna in i bandtunneln vid genomslag! blir ju en jävulsk påfrestning på chassie o boggie när ni höjer era skotrar.Rätta mig om jag har fel
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Har höjt min XC 700 ca. 5,5 cm. bak och vad jag vet så ska man höja lite mer än hälften fram i boggien, för att få mattsträckning och boggie symetri i ordning. Höjde ca. 3 cm. fram.

Att flytta fästet i sidled? menar du då frammåt/ bakåt så måste man flytta lika mycket på både fram och bakre fästet för att behålla symetrin.

Nackdelen med att höja är att man får mer vikt på framfjädringen. Jag fick byta fjädrar på mina öhlinare när jag höjde min bak för den började bottna.
 
R

Robin

har en fundering! är det inte tänkt att boggien ska typ försvinna in i bandtunneln vid genomslag! blir ju en jävulsk påfrestning på chassie o boggie när ni höjer era skotrar.Rätta mig om jag har fel
in i tunneln? boggin kommer ju inte längre upp i tuneln vid genomslag :rolleyes:
tror inte att påfrestningen påverkas någonting av att höja skotern.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Det är helt fel att höja lika mycket, om vi bara talar boggie. Då får du nämligen fel mot framfjädringen.
Man måste ta en tänkt linje från framfjädringen och till bakre bakfjädringen och sedan ändra linjärt därefter.