Höjning bakände....

SwedBozz

Medlem
30 jan 2007
18
0
1
Söderhamn
Hej...är det någon ägare av en xc 600 -98 som har höjt sin maskin bak och har tips på lämplig metod?
Antar att det blir till att tillverka ett par plåtar att borra och bulta fast
för det finns inga alt. hål att flytta till som det står om i inst.boken...:confused: , är inte riktigt nöjd med höjden på den nu, tycker den ger ett *säckigt* intryck. Jag har satt dit nya fjädrar i boggien så det är inte något fel där, när skotern står på garagegolvet är höjden till överkant på bågen bak 455 mm, är det normalt mått?

kazka

Medlem
24 mar 2006
10
0
1
Mora
min Lillebror har en panter 440 -81 och han gjorde nya hål och tog ett plattjärn på varje sida bara, de funkar skit bra ..:)

R

Robin

igentligen skall du inte bara höja i bakre boggi fästena, på så sätt får du större skidtryck och fel geometri i boggin.

Du måste altå höjja i främre boggi fästet också.

Det är kanske inte så att du redan har "reglerbara" dropbrackets på xcn? Det sitter iaf det på min xcr med flera hål för att man skall kunna välja. I främre boggifästet finns det plåtar på insidan av tunneln som visar vart man skall borra nya hål nedanför, tror tom att man ser det från utsidan men är inte säker.

SwedBozz

Medlem
30 jan 2007
18
0
1
Söderhamn
Jag har faktiskt inte studerat främre fästet närmare ännu... men det man ser från utsidan nu är att det är hål borrade, men på samma höjd fast ca 20 mm bredvid, så då flyttas boggien lite bakåt bara...??, men det påverkar ju inte höjden nämnvärt??
Men jag ska ta och kolla upp fästena närmare iaf...hursomhelst så lär nog detta bli ett sommarprojekt då boggien ska ses över.

R

Robin

jo litegrann för om du någonsin plockat ut en boggi så vet du att när man skall få tillbak den måste boggin tyckas ihop för att passa. Dvs dämparna är helt utdragna och du måste tycka ihop den för att boggin ska passa i hålen.

Samma sak blir det om du fäster i ett "bakre" fäste, men jag rekommenderar inte att du flyttar bak bakreboggifästet just pga att det tillåter dämparen att vara helt utdragen och det nöter som tusan på dämparen om du tex hoppar osv.

mvh/Robin

SwedBozz

Medlem
30 jan 2007
18
0
1
Söderhamn
Jotack, det märkte jag ju häromdan när jag bytte fjädrarna i den, det var första gången jag skruvade boggie... hade vissa besvär att få tillbaka bakre bultarna kan jag säga....men jag börjar förstå mer och mer hur det funkar nu och att det inte bara är att höja hur som helst,

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Jotack, det märkte jag ju häromdan när jag bytte fjädrarna i den, det var första gången jag skruvade boggie... hade vissa besvär att få tillbaka bakre bultarna kan jag säga....men jag börjar förstå mer och mer hur det funkar nu och att det inte bara är att höja hur som helst,
Om du har problem så kan du alltid använda spännband ..det gjorde vi när vi höll på att mecka med en boggi på en arctic cat jag:p:D

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Du ska tänka på att höjning bak o fram ska inte vara lika mycket.
2 cm. fram ska höja ca. 3,5 bak, eftersom att du inte höjer skiddämparna.

Ett bra sätt att montera boggien på är att lyfta av bakfjädrarna (från främre fästet) och lägga dom utanför mattan och bakåt. Då har man en boggie som är lätt att montera och inte spänner. När du sedan fått i alla bultar så lägger du bara tillbaka fjädrarna. ENKELT