Hade lite tid över på jobbet

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Hade som sagt lite tid över på jobbet och fick för mig att prova att göra egna förgasarflänsar till en summit 600-01 i aluminium då mina orginalflänsar började få lite väl mkt sprickor.
Gjorde dock inga fästen för den lilla kammare som sitter ihopkopplad mellan förgasarna då jag fick höra att den inte har ngt som helst att göra med effekten utan att den bara sparar trycket från förgasarna för lite snabbare gassvar nästa gång man trycker på gasen men som inte är märkbart i praktiken.
Är det ngn som har erfarenhet av att plocka bort denna lilla kammare ?
/ Stefan
 

Attachments

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lite tid över... :shocked:

Den lilla kammaren kallas för Boostbottle. Sök här på forumet ang den, det finns massor av färsk matnyttig info ang sådana. Lägg lite extra uppmärksamhet på inlägg skrivna av BoostIII.

Vansinnigt snyggt jobb! :hail:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Detta är seriöst en affärsidé då dessa jävla intake boots spricker nå grönjävligt på Ski-Doo ZX och REV.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ja där har vi något som eliminerar allt som kallar sig sprickor :biggrin1:

Förmodar att du tänk montera förknasarna direkt på, men enda jag funderar över är vibrationerna. Jag menar har aldrig sett någon skotermotor utan insugsGUMMI. Borde ju finnas en anledning till att dom inte gjort som dig på en gång, eller !? :hmmmm:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ja där har vi något som eliminerar allt som kallar sig sprickor :biggrin1:

Men enda jag funderar över är vibrationerna, ja menar har aldrig sett någon skotermotor utan insugsGUMMI. Borde ju finnas en anledning till att dom inte gjort som dig på en gång, eller !? :hmmmm:
En snutt silikonslang mellan boot och carb är ju ett måste.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
monterar du förknasarna direkt på dessa kommer det skarmala duktigt i dina gasare efter ett tag med diverse lösa delar inuti =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
895
113
Stora Blåsjön
Skido och lynx har kört med "direktmonterade" förgasare på sina modeller med RV motorer dock har man 5mm dämpande gummi mellan motor och förgasare.
Insugsgummit från rotax rv motoren passar alltså fint. Dom från 583an VM38 passar fint på TM38 och TM40 förgasare. Har man större förgasare så passar dom från 670in med VM40 eller VM44or.
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Jo jag har redan fått ett antal förfrågningar på fler så så visst kan de vara en affärsverksamhet att fräsa fram några till men frågan är ju hur mkt tid man har över då jag kanske tog i lite i under kant då jag va ironisk och skrev att jag hade " lite " tid över :tape:
Självklart har jag en gummibit mellan förgasarflänsen och förgasaren just för att undvika dessa vibrationer :)
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har tyvärr inte så stor koll på vilket cad cam program jag använder mig utav eller rättare sagt vilken version det är men de är ju snabbt ordnat att kolla då jag kommer på jobbet.
Använder mig också utav heidenhains egna förprogrammerade cykler som jag personligen tycker är helt underbara att använda sig av vid den här typen av bearbetning.
Blir som svårt att hinna med och att kunna hjälpa till med ngn form av tillverkning nu då jag ska in och operera knät den 20:e eftersom att efter förra gången så va jag hemma från jobbet i drygt 3 månader så i nuläget bli de lugnast att inte lova eller ta på sig något.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Snygga insug!! Insugsgummina hittar du på timmertraktor/truckverkstan i väja. Där har vi köpt vårav klammer och gummislangar.

Boostbottlarna måste tillbaka. Dom ger dig bättre stabilare tomg och bättre lågvarvsdrag och bättre svar på gasaen speciellt vid av o påslag. Skilnaden med eller utan är inte milsvid men provar man köra med eller utan samma dag så är svaret enkelt,,,,,,,Helt klart boost bottle

Därimot kan du gärna bygga om till separata bottlar 1 för varje cylinder "jag" tycker det funklar ännu bätter än förgrenade.

 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Snygga insug!! Insugsgummina hittar du på timmertraktor/truckverkstan i väja. Där har vi köpt vårav klammer och gummislangar.

Boostbottlarna måste tillbaka. Dom ger dig bättre stabilare tomg och bättre lågvarvsdrag och bättre svar på gasaen speciellt vid av o påslag. Skilnaden med eller utan är inte milsvid men provar man köra med eller utan samma dag så är svaret enkelt,,,,,,,Helt klart boost bottle

Därimot kan du gärna bygga om till separata bottlar 1 för varje cylinder "jag" tycker det funklar ännu bätter än förgrenade.
Tänkte höra med dig du som kan det här! :) Vet du varför rotax inte har boostbottle på de nyare motorerna? På min gamla enduro 500 -03 satt det boostbottle, men inte på min nya Re 600 -08 :hmmmm2:

Och vet du om de ger mycket bättre gassvar med reedspacers? Tänke har så tamt gassvar på min även fast jag kör med boyesen rage cage.

Sorry för ot
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Ska hem till boost III ikväll och då ska jag passa på att skicka din passning vidare då jag är övertygad om att du kommer få ett mkt bra och välformulerat svar på din fråga :becky:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Tänkte höra med dig du som kan det här! :) Vet du varför rotax inte har boostbottle på de nyare motorerna? På min gamla enduro 500 -03 satt det boostbottle, men inte på min nya Re 600 -08 :hmmmm2:

Och vet du om de ger mycket bättre gassvar med reedspacers? Tänke har så tamt gassvar på min även fast jag kör med boyesen rage cage.

Sorry för ot
Alla 2 taktare går bättre med boost bottle. Men på insprutare har man inte lika stor vinst med BB . Men alla förgasar 2 taktare har ju inte heller BB, förmodligen pga högre tillverkningskostnad till relativt liten effekt vinst.

Om just din maskin går bättre med spacer kan man endera Goggla sig till på forum (i bästa fall) eller kolla själv i insuget.

Om reedkorgens reedstopp går förbi Boostporten som drar iväg upp i cylindern med några mm så har du vinst av spacer. Dvs om reedbladen sticker ut i boostporten när dom öppnar . Man spacrar då ut så precis så boostporten är helt fri från korgen/reedbladen.

Kan röra sig om allt från 0-12mm man måste ut. Dom spacrarna kapar man lätt till själv ur en aluplåt och sticksåg.

Om man bara har ca 2mm överstick i boostenporten skulle jag inte bry mig, men rör det sig om 2-5mm + då hart man viss vinst med spacer.

Nu kör ju du med radkorgen från Boyesen om jag fattar rätt? Då blir det en annan 5a. Förmodligen har du då inget överlapp på Boostporten, skulle tro att Boyesen har kollat in det och byggt ut reedkorgen mera + att Boyesen inte har reedstopper som kan stå för porten.

Men orkar du kolla läget däri så gör det!!

För att få någon bättre snurr som märks av så gäller portning och komphöjning eller byte av pipor.