Han drar mycke glykol

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Skotern skall inte dra någon glykol alls, om allt är som det ska!
Så kolla igenom slangarna först, annars är det mest troligt någon packning.

Mvh

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
De försviner mycke glykol, vad beror de på?
Omöjligt att svara direkt på "vad beror det på" eftersom det många möjliga orsaker... Min ProX varmnöp pga av läckage i slangen som går expansionskärlet till pumpen, den var rätt skavd på ett ställe när jag undersökte.

Så möjliga orsaker, vilket iofs redan har nämnts:

# Läckage i någon av kylarslangarna
# Läckage packningar, pump, topp, eller cylinderfot
# Bultarna till toppen kan det tränga upp vatten genom
# Någon av slangklämmorna sitter dåligt och tätar inte

Kika på topp och cylindrar för spår efter avdunstad glykol, kolla slangarna och kylarna efter spår av glykol. I värsta fall är någon packning i motorn trasig så glykolen kommer in i motorn, för då syns inga yttre spår av läckage...

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ryker skotern ljus rök så drar den i sig i motorn och om den drar i sig glykol SÅ RYKER DET EXTRA MKT UR AVGASRÖRET.

Flåttbomben

Aktiv medlem
21 nov 2008
86
0
6
Skellefteå
Jag lånar tråden lite eftersom min indy drar oxå glykol men det är inte mkt kanske 5 cl på 1-2 timmars körning. Om det läcker in glykol i motorn går den avsevärt sämre då eller?
Jag har då inte märkt nån skillnad men det kan bero på att jag inte vill riva hela motorn så jag har inbillat mig att den inte går sämre.:aetsch:

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Jag lånar tråden lite eftersom min indy drar oxå glykol men det är inte mkt kanske 5 cl på 1-2 timmars körning. Om det läcker in glykol i motorn går den avsevärt sämre då eller?
Jag har då inte märkt nån skillnad men det kan bero på att jag inte vill riva hela motorn så jag har inbillat mig att den inte går sämre.:aetsch:

Kylarlocken brukar trassla, enklast att prova nytt....