Det här med reg.skyltens placering kan tydligen vara lite diffust, beronde på olika polisers tolkningar.
Vad som är solklart är att Reg. skylten på snöskotrar som är registrerings besiktigade 1998 och framåt, måste ha skylten väl synlig framifrån. Vad som är väl synlig framifrån, kan tydligen tolkas olika.
Jag vet att A-plog polisen bara accepterar att den sitter framför rutan eller på huven och bötfäller dem som satt sin skylt/dekal bakom rutan, men att A-jaur polisen accepterar även den sistnämnda placeringen.
Har även pratat med några poliser för ett par år sedan, om hur placeringen på snöskotrar som är registreringsbesiktigade före 1998 skall vara.
Dom tolkade lagen så att då lagändringen på dom skärpta kraven kom först 1998 (Man tog bort texten, som var ungefär så här "om synnerliga skäl finns, så kan skylten anbringas på annan synlig plats", detta tolkades då, som att man fick montera skylten på bandtunneln), så därför borde denna lagändring inte gälla dom skotrar som är registreringsbesiktigade före detta år, utan att den gamla tolkningen borde gälla på dessa maskiner.
Så kommer man med en äldre snöskoter,årsmodell före 1998, med den dåtida vanliga placeringen av reg. skylten, på bandtunneln, så menade dom att det kunde bli svårt att bötfälla någon för detta. men dom underströk att dom inte var helt säkra, då det tydligen inte fanns någon rättpraxis ännu (vid denna tidpunkt), dvs. att någon som överklagat böterna blivit fälld i domstol.
En av dom ägde själv en gammal Ockelbo 600 med skylten placerad efter den praxis som gällde då, sidan på chassiet, och han skulle då inte skriva på några eventuella böter från någon övernitisk kollega, utan driva saken vidare till domstol för att få det klarlagt. För då det är ett fastställt bötesbelopp så blir inte böterna högre om man eventuellt blir fälld för brottet i domstol.
Men handen på hjärtat så himla ful är väl inte den lilla klisterskylten ändå, så att det inte ska gå att sätta fast framtill på snöskotern, eller har man nåt att dölja ?