Har du remproblem på din nya Arctic 2012?

Har du remproblem på din nya Arctic 2012

  • Nej

    Röster: 44 74,6%
  • Ja

    Röster: 15 25,4%

  • Totalt antal som röstat
    59
  • Poll closed .

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Har en liten fundering. 2011 inga problem med remmar 2012 har vissa problem med remmar.
Motorerna har samma effekt men 2011 har Diamond Drive. Helt olika skotrar men hur mycket lättare går det med dd? Och jag vet att det kanske är en dum fundering men ändå.
 

ThompaM

Medlem
18 jan 2010
24
0
1
63 mil och 2 remmar... första remmen höll 53 mil (dock bara 6 mil uppe i fjällen) och nu den senaste remmen höll bara ca 10 mil. Sjukt besviken. Någon som fått en förbättring med den nya uppdateringen med schimsen?
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Jag kan då inte säga att de blev nå mycket bättre med schismen, varken på min m8 eller polarens xf, men då var tydligen sekendären trasig på xf
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Tycker också det är skumt att 2012 har remproblem, eftersom 2011 tydligen inte hade några, eller så var det bara dom som som inte har problem med sina 2012or som körde 2011 ifjol...

Sen antar jag att det är samma typ (inte nummer) av rem som satt på 11orna som sitter på 12orna och då funkade det?
Sen gör man en BRP och löser problemet med bättre & dyrare remmar istället för att fixa det egentliga problemet.
Det där staget skulle ju minska remslitaget dessutom.

Hoppas verkligen dom får ordning på eländet för jag lider verkligen med min kompis som kör sin m8 som remmarna håller max 10mil på och variatorskyddet är det bara skrot av.
 

ThompaM

Medlem
18 jan 2010
24
0
1
jo det där med variator skyddet känner man igen...får leka plåtslagare varje gång. Brp verkar ju ha fixat deras rem problem, (rätta mig om ja har fel) men vad jag har hört så har dom drevat ner 12orna och en annan variator setup än tex 11orna och detta har då hjälpt en kompis till mig. Han hade en 11 summit innan som tuggade sig igenom ett x anal remmar men böt iår till en 12 summit, inga som helst problem nu. Någon som prövat detta med att dreva ner/variatorkitta Proclimben? sugen på att dreva ner min då toppfarten är löjligt hög för en mountain maskin.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är väl bara primären som är gemensamt jämfört med 2011.
Sekundär, upphängning, kalibrering skiljer sig åt. Mycket att sortera ut.

Många på amerikanska forum är ju inne på att det saknas ett motorfäste nånstans vid primären som förhindrar att linjeringen blir fel.
TCL:en ser till att hålla rätt avstånd mellan variatorerna men om motorn reser sig uppåt som vill när den driver så kan TCL:en vrida sig så de inbördes vinklarna blir fel mellan prim. och sek.
Ac har lite att jobba på, men dom håller väl på vad jag hört. Blir intressant att se vad dom kommer fram till.
 
Last edited:

ThompaM

Medlem
18 jan 2010
24
0
1
ok du verkar vara mer insatt än vad jag är. Tack för svar. Har också läst det där på amerikanska forum och verkar vara en ordentlig tankevurpa som AC gjort. Hoppas dom hittar en lösning på felet snart, annars blir detta en väldigt dyr vinter.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det går inge lättare med DD , att den försvann var det bästa som kunde hända , de enda som på pappret är sämre är att det är trångt trångt , fläkten skulle igentligen bara sitta på turbon men helt plötsligt satt den på alla ? man kan ju gissa att dom insåg remproblemen för sent å det blev en nödlösning . .. jag tror heller inte på jänkarnas teorier om att TCL är fel konstruerad , och att den måste sitta fast neråt , möjligen är den för tunn eller att bussningarna på mag sidan är för klena .. finns ju en uppsjö av tänkbara fel , snöhögar under huven , fel på remmarna , olja på skivorna , bestyckningen , uppfateringen på sek axeln, dålig ventilation mm , jag trodde och hoppades att arctic skulle kliva upp i yamahas remslitage till i år , får se imorgon hur mkt och vad som är ändrat till nästa års modeller ...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tänker inte rösta men en kille jag känner(vill inte outa nån men det är en pålitlig källa) har en hcr och han har smällt 3 remmar vid 45 mil. Nu senast kom den hem från servicen och rullarna i sekundären var sönder allihop så han bestämde sig för att laga till det och lägga ut den på blocket. En annan kille har också en hcr som har smullit 9 remmar på 57 mil.
Uppdatering: En utav killarna jag skrev var "aningen" irriterad och ringde till kgk. Svaret från kgk var enkelt och utan tvekan:"Skicka in kvittona på remmarna så ersätter vi dig"
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
polarn är inne på sin 7e rem .tror den har gått runt om kring 80 mil.

vid en av tillfällena så vände sig remmen ut och in under körning.

har alldrig varit med om något liknande.

men det är tragiskt tycker jag.han är jäkligt nöjd annars med skotern.

åf var väldigt övertygande om att det är remmerna som inte håller måttet och jag tror det kan ordna sig med den bättre.ska tydligen vara en "kopia" på 4t remmen men med annat mått.
 

Soderlund

Välkänd medlem
15 okt 2009
102
0
6
Sundsvall
Åker -12 xf 800 hc. Jag är inte så nöjd med remmarna, efter 25mil sprängde jag min första totalt! på med ny rem som går men efter ett tag när jag backar skotern låter det jätte illa från remmen. lägger på en ny rem för att ha 2st som är inkörd, gör nu rent variatorerna väldigt noga. remmen går 3 mil (väldigt lungt) nu växlar skotern inte alls som den ska och skoter låter fortfarande illa när jag backar i lite motstånd. skotern står nu hos handlare..

Det visade sig nu att växlingsproblemet berodde på att rullarna i vaiatorn hade gått (efter 40mil!!)...
 
Last edited:

Soderlund

Välkänd medlem
15 okt 2009
102
0
6
Sundsvall
läste detta nu på ett forum:

The new fix arctic cat came up with is not working,reducing weight in the primary,new belt people are still blowing these belts after all the updates.
 

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Nope har inte haft några problem efter 50mil.
Dock så har jag ganska tidigt satt mesh på orginal kåpan (variator sidan) efter input från forumet.

Blev lite bekymmrad senast jag var ute med lillgrabben och puttrade, han har en F120 så det gick väldigt sakta i några mil och när vi väl stannade så passade jag på att kontrollera remmen, var oroväckande varmt.
Har beställt mesh kåporn nu så vi får se om det hjälper luftflödet vid låga hastigheter.

Men som sagt vid normal körning har jag inte upptäckt några prb.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Än så länge inga problem alls, remmen som ny 24 mil och mycke fullgasrepor i djuuup snö. Men då har den bara gått 24 mil också...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Två remmar på 14 mil.
Den första kan jag ha överseende med, olycklig midja å 20s-pulls uppför backar.
Den andra (efter att jag från den första fått lära mig att det är 30 min plåtjobb som ska till efter varje remsprängning) for åt fan efter lite skråkörning.
Den tredje som jag nu endast kört in i drygt två mil (och grundligt tvättat med tvål å vatten, samt dragit variatorerna med toulene, Powermadd clutch'n'belt cleaner och såpvatten) har dock börjat fransa som de där jävla BRP-remmarna.

Trist att behöva vara rädd för att öppna spjällen fullt.
Efter att ha haft in maskinen på första service och fått shims bakom drevet samt 84-remmen så har jag tagit mig drygt 25 mil utan problem.
Och denna stackars rem har verkligen fått bekänna färg (sånär som på fullgas ner från släp efter lång transport, fullgas då variatorutrymmet vätats, fullgas med parkeringsbroms i, fullgas från första start på morgon).
Efter att, i den allra tyngsta tösnön, ha blåhållt uppför en 150m lång backe 4-5 ggr i rad, utan paus, så känner jag mig nu trygg utan att behöva vara rädd för att flyga över styret och sedan få stå å rikta plåt samt leta gummirester i 45 minuter.

Mina problem vill jag påstå har sitt ursprung från...
1. Linjeringen som var 2mm off sedan leverans.
2. Variatorkalibrering/rem. Tappar remtrycket vid full utväxling, viket får 83an att smeta något fruktansvärt.
3. Sekundäraxeln som var lös under ett fåtal mil och ett par remmar.

Nu är det bara lite tomgång->fullgas-bog som står emellan mig och ett mycket förnöjande Arctic Cat 2012-ägande.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
8 Remmar på ca 200 mil.
Variatorskivorna var alltid stekheta när remmarna har sagt upp sig.
Nu har åf satt chims i kedjehuset och jag har monterat ett ställbart variatorkitt så blir skivorna inte mer än ljumna efter hård körning i alla fören.
Och remmen höll hela fjällsemestern i jorm, där det bara var grynsnö!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Än så länge inga problem alls, remmen som ny 24 mil och mycke fullgasrepor i djuuup snö. Men då har den bara gått 24 mil också...
60 mil och fortfarande orginalrem. och den har fått känna på klättring/skråkning i 1,5 meter blötsnö och allmänt lek och jävulskap med fullgasklättring med krypfart.

Dock nöter ju primärvariatorn nå jävulskt på plasten vid kåpan vid skååkning på variatorsidan... hur göra där?