Har sytt, hur underhålla?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det här är mitt favoritforum så jag frågar här.

Blev tvungen att åka till sjukan och sy under natten.
De satte några stygn och sen ett förband över.
Men hur ska jag göra med det här? Förbandet måste jag då byta iaf, men måste jag till sjukan för att byta eller räcker det att bara sätta dit ett plåster? Hur fungerar tråden, måste jag ha någon att ta bort stygntråden om ett tag?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad är det för jäkla sjukstuga du varit till, som inte informerar dig om hur du ska sköta såret?

Håll förbandet rent och fräscht, byt ut vid behov.
Skydda från väta (plastpåse vid dusch, ex.)
Såret ska inte belastas på något sätt, spricker lätt upp de första dagarna.
Stygnen tas bort när det är färdigläkt. Har bara fått sy i ansiktet (börjar knappa in på Börje Salming med mina totalt 27 stygn...), och då har det varit ungefär efter en vecka som jag tagit bort stygnen. Tror det är längre tid på övriga kroppen. De klipps helt enkelt av och dras ut.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Håller med, dåligt av dom att inte informera..

Men stygnen får du åka till sjukan och ta bort när det har läkt, eller om du blir kallad till sjukan..

När jag högg mig i foten med en yxa för 2 vintrar sen så tvättade jag med läkarsprit för att hålla det rent, bytte även ut förbandet typ varannan dag sen när det hade "läkt" så for jag till sjukan och plockade bort stygnen :)

jag var dock dum nog och var ute och körde skoter innan det hade läkt så några stygn gick sönder, men är det vinter så kan man ju inte hålla sig :)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
första gången man ska byta förband så brukar dom vilja att man far till nån sjuksyrra å gör det,åk på en hälsocentral så fixar dom det,styngnen tas vanligast efter 7-10dagar
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
haha, vad har du nu gjort!?
Det var en pil:
(pil som i pilbåge alltså, jag försökte men jag får inte igång bildvisaren)
Kort historia, en lirare viftade omkring med pilen och av en händelse hamnade jag ivägen. Pilen rispade upp ett sår. Jag började blöda och sedan blev det raka spåret till samhället och vårdcentralen.

Vidare hoppas jag verkligen att de sa nåt om hur jag skulle sköta det, tyvärr minns jag inte det.

Tack för hjälpen.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag har fått sy i ansiktet en gång. Det skulle bara vara rent och ev. täckas för om det fanns risk att det skulle komma in skit. Efter 5 dagar tog jag bort stygnen själv. Ville jag inte göra det så skulle jag komma in så hade dom gjort det.
 

danielniemi

Aktiv medlem
28 feb 2009
96
0
6
ö-vik
när jag sydde i armen så skulle jag byta "plåster" varje dag och efter 12 dagar så blev jag kallad till vårdcentralen för att ta bort stygnen:)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Fick sy knät för nå år sen och då böt vi förband 2-3 gånger om dan :D Är svårt att få det och sitta hela dan när det är på knät ;)

Sen efter 11dar tog morsan bort stygnena hemma.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Sydde låret efter en röjsågs olycka, ca.12cm långt, 6cm. djupt.
2 invändiga stygn som läkte bort av sej självt(!) och 8 utvändiga stora knutstygn som jag fick klippa och dra ur själv efter 3 veckor tror jag det var. Det värsta var att man var tvungen att dra bort sårskorpan som var 3cm bred 2 ggr. under läktiden för att förhindra infektioner. :eek: Ajaj säger jag bara...
Bytte förband varje dag och tvätta med sårtvätt eller vanlig oparfymerad tvål, plast över i duschen.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Bytt förband vid behov(när det torkat eller blöter igenom, Smörj med zink pasta när det börjar vara(som i äckligt klet) Sen beroende på storlek av skada så mellan 10-14 dagar ska du har kvar stygnen, Sen när det ser bra ut så tar du en pincett och ett rakblad, Lyfter ut tråden o kapar med rakbladet. Har vart tvungen att sy 6 gånger med totalt 56 stygn så jag har snart klippkort på sy avdelning så här har du mina tips!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sådär. Nu har jag tagit bort alla stygn. Två tog jag bort själv genom att pillra på dem igår och resten lät jag skolsköterskan ta hand om.

Jag kan väl inte säga att jag tog hand om såret på nåt speciellt sätt men jag tog det lite varsamt när jag duschade, undvek att få vatten på såret osv. Sen fick jag aldrig nån räkning verkar det som. Är det nån som vet varför?
 
R

Robin

Fick sy knät för nå år sen och då böt vi förband 2-3 gånger om dan :D Är svårt att få det och sitta hela dan när det är på knät ;)

Sen efter 11dar tog morsan bort stygnena hemma.
Sy i knät?!

När jag för 2 år sedan körde in rondellen i knät fick jag svaret att man inte kan sy i knät, skulle bara spricka upp så fort man råkar böja.

Istället skar man upp kanterna (!) så det blev ett helt uppet sår som fick självläcka utan vare sig förband eller liknande, då det då bara skulle börja vara. Givetvis fick jag ju slänga på förband under kvällen för att kunna sova men att ta bort det morgonen efter var en plåga!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
arjeplogarn: Är det grattis man ska säga då eller vad säger man ? ;)

Robin: Funkade då utmärkt för mig. Har ett fint ärr. Såret var över hela knäskålen och fick sy 6-9 stygn. Ganska grova stygn.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
jag fick sy i knäet förra året för dom skulle operera men upptäckte sen att dom inte behövde? :S fick några styng och de är som stins1 säger man byter band flera gånger om dagen sitter aldrig still haha :)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Sy i knät?!

När jag för 2 år sedan körde in rondellen i knät fick jag svaret att man inte kan sy i knät, skulle bara spricka upp så fort man råkar böja.

Istället skar man upp kanterna (!) så det blev ett helt uppet sår som fick självläcka utan vare sig förband eller liknande, då det då bara skulle börja vara. Givetvis fick jag ju slänga på förband under kvällen för att kunna sova men att ta bort det morgonen efter var en plåga!
Tyvär skiljer kompetensen från sjukhus till sjukhus, är in på sjukan ca 2ggr per år pga min klantighet och måste säga att flytta från Umeå till Gällivare var inte bra med tanke på sjukvården..
Känns som att komma till en veterinärklinik när man kommer in på Gällivare Sjukhus i jämförelse mot Umeå Universitetssjukhus, även vårdcentralerna skijler..

Inga bestående men från tiden i Umeå men har det nu från Gällivare..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Stins1: Grattis är nog ganska rätt ja. Tack för det.:)

Polaris Snow: Kompetensen skiljer sig betydligt. När jag fick en infektion för flera år sedan så tyckte inte Arjeplogs vårdcentral att jag skulle få penicillin eftersom de tyckte att "penicillin skrivs ut så lättvindigt nu förtiden". De rekommenderade att jag skulle hålla varmt och ja, inte utsätta för kyla. Av en händelse gick jag till Gällivare lasarett en vecka senare och fick en rejäl ***** penicillinkur.
Jag har lite fler dåliga erfarenheter, bl a då försökte göra en av min kusins fingrar helt obrukbara genom att förstöra senan. Arjeplog är inte riktigt så kompetenta.