Hastigetsmätaren fungerar inte!

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Visst är det ett likadant lager på kedjehussidan av drivaxeln också?

Hur kommer det sig att den där fjäderpinnen går av? är det pga att låsringen lossnat från lagret av någon anledning?

Då det gäller att montera kullager kan man väll lägga drivaxeln i frysen så den krymper lite, så går det väll skapligt lätt att ta ett lämpligt järnrör eller liknande och knacka in det på axeln sedan. bara man slår på kanten av den yttre stålringen så kan man väll inte förstöra lagret?

MVH/Nicklas.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Visst är det ett likadant lager på kedjehussidan av drivaxeln också?

Hur kommer det sig att den där fjäderpinnen går av? är det pga att låsringen lossnat från lagret av någon anledning?

Då det gäller att montera kullager kan man väll lägga drivaxeln i frysen så den krymper lite, så går det väll skapligt lätt att ta ett lämpligt järnrör eller liknande och knacka in det på axeln sedan. bara man slår på kanten av den yttre stålringen så kan man väll inte förstöra lagret?

MVH/Nicklas.
om du slår på yttre kanten så tar du paj lagret, du skall slå INRE kanten.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sitter givetvis ett på växelhussidan också. Byt det då du lika har lös axeln. Om jag inte minns fel så är det ett helt vanligt kullager på den sidan, ett SKF-lager av den typen kostar typ 70:-.

Var försiktig med tätningen då du tar ut och sätter tillbax drivaxeln... Om den går sönder måste du såklart byta den också, kostar en dryg hundring om jag inte minns fel...:hmmmm:

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Sitter givetvis ett på växelhussidan också. Byt det då du lika har lös axeln. Om jag inte minns fel så är det ett helt vanligt kullager på den sidan, ett SKF-lager av den typen kostar typ 70:-.

Var försiktig med tätningen då du tar ut och sätter tillbax drivaxeln... Om den går sönder måste du såklart byta den också, kostar en dryg hundring om jag inte minns fel...:hmmmm:

Okej, Jo jag såg de på en sprängskiss till kedjehuset efter att jag läst dit inlägg :)

hur tar man lös variatorn? måste man ha någon spec avdragare eller går det bra med vanliga verktyg?

MVH/Nicklas

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
... såvida den inte rostat fast...
Citerar mig själv här, vill poängtera att detta faktiskt händer ibland. Om du ska meka nästa helg, så är det läge att kolla så att du får lös den redan nu. Kan behöva några dagar med 5-56 eller WD40 (rostlösare) om du har otur.

Smörj axen med kopparpasta eller liknande då du monterar ihop igen.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Citerar mig själv här, vill poängtera att detta faktiskt händer ibland. Om du ska meka nästa helg, så är det läge att kolla så att du får lös den redan nu. Kan behöva några dagar med 5-56 eller WD40 (rostlösare) om du har otur.

Smörj axen med kopparpasta eller liknande då du monterar ihop igen.
Okej, får smörja på med lite WD-40 redan imårrn då :)

Men jag måste nog ha en vinkelslip för att få bort variatorn då någon föregående ägare har punktsvetsat längst ut på muttern/skruven vet inte vilket är svårt att se... varför gör man så?

MVH/Nicklas

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Men jag måste nog ha en vinkelslip för att få bort variatorn då någon föregående ägare har punktsvetsat längst ut på muttern/skruven vet inte vilket är svårt att se... varför gör man så?

MVH/Nicklas
För**nnat märkligt... :confused:

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
För**nnat märkligt... :confused:

jo de tyckte jag också, hoppas det går att få lös det^^

kan man ha gjort så för att de inte ska gängas upp? fast på sprängskissen ser de ut som att det är en skruv som sitter där... och på min ser de då ut att vara en mutter men är inte riktigt säker på de får kolla de bättre imårrn :) men iof någon kan ju kanske ha bytt variator någon gång i tiden då skotern är 21år gammal^^

MVH/Nicklas

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det ska vara en skruv... Han kanske inte hade nån skruv, och drog i en bit gängstång med svetsad mutter utanpå?

Jaja, det visar sig nog...