Hastighetsmätare

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Jag läste artikeln om
Skoterleden Speedrun - Judgementday.

Jag tycker rent ut sagt att det är skandalöst dåligt att hastighetsmätarna på samtliga modeller är "glädjemätare". Dessutom är det NYA maskiner.

Jag hoppas att det blir bätring på det framöver.

YamahaSRV

Välkänd medlem
1 jan 2000
236
0
16
Arvidsjaur Sverige
Jo det är nånting skoter tillverkarna får fixa till.. och alla har sagt att RX-1 inte går fort men bäst i test visst var det i tung före då provade?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man ska inte bara skylla på skotertillverkarna. Föreskrifterna för hastighetsmätare på alla slags fordon säger att den aldrig får visa för lite, däremot tillåter man att den visar upp till t ex 10 % + 4 km/h för mycket. De exakta siffrorna varierar beroende på vilken standard man tittar i (ECE-norm, europastandard, Vägverkets föreskrifter etc).

Vid tillverkningen kalibreras instrumentet oftast så att det ligger mitt i det tillåtna toleransområdet, så att det kan driva iväg lika mycket åt bägge håll. I en del fall, t ex om man vet att en viss mätartyp kommer att visa mindre och mindre när den åldras, kanske man kalibrerar den så den ligger mot övre gränsen av toleransområdet.

En annan faktor är att hastighetsmätare (åtminstone mekaniska sådana) är temperaturberoende. Och föreskrifterna säger att mätaren ska provas vid +23 grader. Det är inte riktigt representativt för skoterbruk!

speedster

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Var någonstan mäter man hastigheten på dagens skotrar, är det på växellådan, mattan eller???

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man mäter drivaxelns varvtal. Det traditionella sättet är en vinkelväxel i vänstra änden av drivaxeln och en wire därifrån till hastighetsmätaren. Om det är frågan om en elektronisk hastighetsmätare sitter det någon form av varvtalsgivare antingen där eller i kedjehuset.

Förhållandet mellan varvtal på drivaxeln och hastighet bestäms av antalet kuggar på drivhjulet och mattans kuggdelning.