Havererad M7a

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Efter att i några år varit förskonad från haverier så är det nu min tur igen.
Förutsättningarna är följande, m7 05-a med speedwerxpipa, 3*tändkil, v-force och numera boondockerbox.
Skotern har körts utan boondockerbox av tidigare ägare och även mig fram till idag med vissa bogar kring 5000 varv. Ställde undan skotern fungerande ifjol. Och den startade på tredje draget efter förvaringen, skjutsade ungarna en sväng och parkerade skotern ute. Två dagar senare -20grader försökte jag starta den, helt död +25 drag. Efter ytterligare fyra dagar var det mildare, startade då på första draget. Imorse var det återigen kallt och svårstartat, hällde i K-sprit och drog ca 20 drag och plockade sedan bort kablarna till tändningslåsetc därefter startade den på 2 drag.

Monterade därefter boondockerboxen och fetade på vid 5000 varv. Skotern startade klockrent och varmkördes ordentligt. Bogen vaR borta och skotern gick som ett skott. Ut på sjön och skulle kolla vÄxlingsvarvet. Höll fullgas kanske 8-10 sekunder Kom upp i 8050rpm och började släppa av. Då nöp skotern tvärstum!

Har tre tänkbara scenarion nu innan jag rivit:
1 något fel som låg bakom att den var svårstartad gjorde att den nöp
2 k-spriten försvagade oljefilmen
3 boondockerboxen snålade soppan även fast jag inte ställt in det?

Vad tror ni? Hinner inte riva på ett par veckor men spekulera gärna.
Skotern har gått ca 580 mil och kolvarna ska vara bytta en gång enligt tidigare ägare.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
K-spriten kan man utesluta i alla fall. Det finns ju ändå ca 5 % etanol i bensinen idag, så en liten skvätt K-sprit gör varken till eller från. Separatsmorda tvåtaktsmotorer har inga smörjproblem ens om man kör dem på E85.
 

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Tjuvluft är inte omöjligt. Tanken var i princip tom så jag fyllde på 10liter färsk soppa.
Jag skickar upp bilder när jag börjat rivit den. Dröjer dock ett tag då jag ska iväg på jobb!
 

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
I helgen var dagen D kommen. Misstankarna stärktes ganska snabbt...




Kolven var inte alltför vacker.




Den andra såg bättre ut



Cylindern såg inte heller så rolig ut...



Och för att förgylla livet lite extra var det nicasisläpp även i den andra cylindern :(

Att den gått snålt är inte mycket att orda om antar jag? Men varför? Det är cylindern på mag sidan som nypit.

Tänkbara teorier i min värld.
1. Tjuvluft pga trasig packbox på veven eller ev insusgummi.
2. Boondockerbox som ballat ur.
3. Defekt bränslepump. Skulle kunna förklara startsvårigheterna som uppstått.
4. När jag kopplade in BD boxen var den sänkt fem enheter på 5000 varv där jag hade problem provade att köra en fullgasrepa från 5000 varv men märkte att det var fel. Fetade istället på fem enheter vid 5000 då gick skotern bättre än någonsin. Därefter kördes några fullgasrepor på lägden och kanske totalt 2 km innan den skar.

Vad tror ni proffs? Några andra teorier?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Stiftet på pto sidan ser ju perfekt ut så de måsta var ett tekniskt fel. Tjuvluft på magsidan är nästan omöjligt jag har aldrig råkat ut eller sett det någonsin. Däremot tjuvluft via insugsgummi skulle kunna förklara detta.
Bränsletrtyck fel eller att bränslepumpen la av.
Kan man ställa in olika mappar för varje cylinder med bondockboxen?
 

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Tyckte också det stiftet såg ok ut. Måste riva lös insugsgummit och kolla hur det ser ut ser ok ut upptill.
Det går att ställa balansen mellan cylindrarna men den står på 0.

Vad tror du om alternativ nr.4? kan det bero på det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Tyckte också det stiftet såg ok ut. Måste riva lös insugsgummit och kolla hur det ser ut ser ok ut upptill.
Det går att ställa balansen mellan cylindrarna men den står på 0.

Vad tror du om alternativ nr.4? kan det bero på det?
Ja de kan faktiskt ha varit nr orsak 4a för den gick redan snålt utan Bd box och snålade bd boxen yttligare och du körde på deta vartal en längre bit så kan de vara orsaken. De enda som inte stämmer med den teorin är att magsidans kolv inte visar lilla minsta spikmärken eller smälttendens. Men de kan ha varit så på gränsen att den går en aning fetare på pto sidan ber på skick spridare och många andra faktorer. De kan som ex vara lite fetare mappad från fabrik på pto cylindern för de förekommer.
 

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Ok. Skulle kännas bra att hitta ett konkret fel innan man kostar på nytt nikasil och nya kolvar. Så jag hoppas väl på ett hål i insugsgummit.

Det som förbryllar lite är de startproblem jag hade tillfällena innan haveriet. Om det nu har något samband....

Någon mer som har några idéer?

Tack så mycket för hjälpen