haveri kedja/drev/lager?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
var ute å brände på lite här under dagen och mitt i en fullgasrepa så smattrade det till under huven och luktar äcklig hypoidolja och det låter som kedjan kuggar över på dreven. den var körbar sista biten in i garaget men man fick hjälpa till ordentligt (styra på).
öppnade kedjehuset och såg att kedjan är extremt slak trots ordentligt inskruvad spännare, inget fel på kedja och drev.. nån idé ?
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
rullen som sitter på spännaren, är den kvar??
Lager uppe o nere, verkar dom hela?
Lägg gärna upp en bild.

Om det luktade olja så kan det finnas hål i kedjehuset... Var det kvar olja när du öppnade locket?
 

Dragonforce

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
38
falun sverige
kolla lagret på drivaxeln under sekundären,och lagren i kedjehuset. Hadde gängtorsk i huset för bulten till kedjespännaren, fick samma symtom.:)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Japp Jallas, du hade rätt. Lagret på drivaxeln i kedjehuset är totalskrot. Också låg det en liten skruv lös längst ner i kedjehuset. Lägger upp en bild när ja kommer hem.
Så det blir till att beställa ett lager då och hoppas på det bästa. Dreven ser inte nött ut det minsta.
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
här kommer två bilder:
Otrevlig syn
och igen

som ni ser är inre och yttre lagerbanorna kvar men allt annat är pulveriserat.

vad är det för skruv ja klippt in på bild nr 2? diametern är runt 5-6mm.

hur kollar man enklast det andra lagret på drivaxeln utan att plocka lös axeln? plockade lös vinkelväxeln och det var välfyllt med fett och kan inte känna något glapp eller kärvning så jag antar att det är shysst.

förresten, är det meningen att sekundärvariatorn ska glappa både axiellt och radiellt?, blev lite förvånad då man bara behövde peta på den för att den skulle lossna från axeln efter att ha läst andras problem med fastrostning.
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jaja. efter mycket svordomar och hjälp från en 3kilos slägga så har jag nu kedjehuset i handen och kan konstatera att det är skrot.
inte räcker det, jag ser även att lagret har svarvat duktigt på drivaxeln.. 24,1mm ungefär är nu diametern. diametern vid splines är 25mm.

slänger upp en bild HÄR

fan... men skam den som ger sig. jag ska ha liv i det gamla skrället igen.
ni andra får väl se detta som en lärpenning att se över era maskiner :mad:

nu återstår bara att komma på vad den lilla skruven jag hittade i kedjehuset ska vara till... någon?
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
nej det är inte den bulten som håller drivaxeldrevet. lite svårt att på bilden avgöra storleken men den är mycket mindre..

irriterande att hitta en skruv där i som inget vet var den hör hemma :p
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...lagret har svarvat duktigt på drivaxeln.. 24,1mm ungefär är nu diametern. diametern vid splines är 25mm.

slänger upp en bild HÄR

På mitt jobb fixades en drivaxel som såg ut så där. De hade svetsat där lagret hade rullat och slängde sedan in axeln i svarven och svarvade ner till ordinarie diameter.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jo har haft den tanken själv men nu fick jag tag i allt ja behöver till ett rimligt pris så nu gäller de bara att få tummen ur å fixa skiten.

men.. skruven.. nånstans kommer den ju ifrån.,..
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
På mitt jobb fixades en drivaxel som såg ut så där. De hade svetsat där lagret hade rullat och slängde sedan in axeln i svarven och svarvade ner till ordinarie diameter.
Pappa hade en propeller axel en gång som hade splince som såg ut så där och den vart ren på splince och det svetsa dom ihop och fräste ut nya. den vart som ny. :)

Vet inte om det stavas så? Splince :p Antar att det inte stavas så.